Test: BMW R 1250 RT

Toen BMW in 2019 haar 1200 RT inwisselde voor de 1250 RT, was de voornaamste verandering het vernieuwde motorblok. ShiftCam-technologie, meer paarden en Newton-meters, remember? Maar niks design-update, en het dashboard met de twee analoge tellers en de kleine digitale display bleef ook ongewijzigd (terwijl die combo op andere modellen al vervangen werd door een fullcolor TFT-display). Gemiste kans vond ik toen. Intussen zijn we twee jaar verder en heeft BMW voor modeljaar 2021 haar toerbuffel dan toch eens verder onder handen genomen.

Het eerste wat opvalt is uiteraard de nieuwe snuit van de R 1250 RT. De twee ronde koplampen hebben plaats gemaakt voor een hoekiger design, waarbij het kuipwerk rond de  leds nu in koetswerkkleur gespoten is. Het geeft de RT een verfijndere aanblik. Jammer dat de achterpartij onaangeroerd bleef. Opnieuw een gemiste kans. Of een reden om over twee jaar weer met een update uit te pakken?

De kuip werd aerodynamischer gemaakt, wat echter niets afdoet aan de nog steeds ontzagwekkende breedte van dit beest. 985 mm alsjeblieft. Zeker in vooraanzicht oogt de RT als een mastodont. Je zou haast schrik krijgen om erop te kruipen, want “zo’n groot geval, dat kan ik toch onmogelijk in de hand houden?”

Ik ervaarde tijdens eerdere RT-ontmoetingen echter al het tegendeel. Stapvoets manoeuvreren of eventjes de motor uit de garage duwen … dat vraagt enige inspanning. Maar eens de snelheid er een beetje inkomt kost het allemaal geen moeite meer. Dat geldt opnieuw voor de nieuwe RT, ook al slankte hij geen kilo af en wijst de weegschaal nog steeds 279 kg aan.

De RT wil echter geen crossmotor zijn, geen afgetraind racertje, geen coole naked … nee, deze jongen wil je de meest comfortabele toerervaring bezorgen. En daar was hij al heel wat jaren bijzonder goed in. Check de aangename, rechte zitpositie, het ruime zadel en vooral: de kuipruit. Elektrisch verstelbaar en zo groot dat hij je volledig uit de wind kan zetten en je amper iets merkt van een regenbui (jawel, opnieuw eigenhandig mogen ondervinden tijdens mijn testweek). Jup, ik ben een fan van die kuipruit.

Tel daarbij een berg andere technologie die het comfortniveau verder verhoogt. Zo is er nieuw vanaf dit jaar de adaptieve (en uitstekend functionerende) cruisecontrol, die automatisch rekening houdt met de snelheid van je voorligger. Een optie, maar de “gewone” cruisecontrol is standaard. Ook standaard: hellingsgevoelige ABS en tractiecontrole, Hill Start Control, audiosysteem, vier (helaas niet instelbare) favorietentoetsen en drie rijmodi.

Aan verwennerij geen gebrek op de RT, maar daarmee raakt hij niet af van zijn bompa-imago. Want laat ons eerlijk zijn, jonge gasten (en jong-van-hart gasten) willen niet gezien worden op deze big boy. Al te vaak wordt hij nog geassocieerd met onhippe zaken. Midlifecrisis, pensioen, grijze haren, dat soort dingen.

Nochtans moet een tripje met de RT niet per se aanvoelen als een ritje met de rollator. Gezapig toeren is uiteraard geen probleem, maar ook sportieve rijders kan deze jongen verbazen. Draai de gaskraan maar ‘s flink open en de boxer zal je instant kriebels in de buik bezorgen. 136 pk en 143 Nm is natuurlijk niet niks. De (optionele) quickshifter maakt de acceleraties nog flitsender, en ik zou zweren dat die quickshifter opnieuw werd verbeterd. Perfect is hij nog steeds niet, en vooral bij het afschakelen moet je het juiste moment weten kiezen, maar ten opzichte van twee jaar geleden lijkt het allemaal weer wat soepeler te gaan.

Niet alleen tijdens stoplichtsprintjes maar ook in sportief bochtenwerk doet de RT het verrassend goed. Kies de Dynamic-stand voor zowel rijmodus en optionele, elektrisch geregelde vering, en je knalt deze kolos hard, strak en heerlijk stabiel door de bochten. Hij stuurt ook opvallend licht, tenminste: in ruime draaiers. Bij snelle overgooiers moet je wat meer werken om die grote massa in beweging te krijgen.

De dubbele Dynamic-instelling was trouwens mijn keuze voor de hele testweek, in alle omstandigheden. Ik heb de andere instellingen even geprobeerd, maar in Dynamic reageert deze rakker lekker fluks én biedt hij toch nog genoeg comfort, dus waarom zou je dan de vering op Road zetten? Ik vond dat Road de RT transformeerde tot een deinend schip. En kotszakjes had ik niet ingepakt.

Met de RT kan je dus sportief rijden én hij biedt je tonnen comfort, dus is dit de ideale woonwerker? Zolang je de baan vrij hebt, kan je je moeilijk een beter plekje wensen, maar toen ik eventjes vast zat in de Brusselse ochtendspits, bedierven zijn formaat en gewicht de pret. Je vlotjes door de chaos wringen is minder evident met de RT, al zat ongetwijfeld ook een stuk van het probleem tussen mijn oren. Want toen ik tijdens een ritje naar Zeeland een rechtsomkeer moest maken in een smalle straat, stond ik ervan versteld hoe moeiteloos hij kort draait. Alsof ik een veel kleinere fiets tussen de benen had.

In de intro had ik het over de voorbijgestreefde tellerpartij van z’n voorganger. Wel, de nieuwe RT pakt uit met een klepper van een 10,25” TFT-kleurendisplay (de grootste in het BMW gamma). BMW had op de kleinere displays al bewezen dat ze dat zaakje goed op orde hebben, en da’s op de jumboversie niet anders. Je kan kiezen voor een splitscreenmodus, waarbij je bijvoorbeeld links snelheid en toerental ziet, en rechts navigatiegegevens. Of je kan op beide delen navigatie-info tonen.

Over navigatie gesproken: terwijl de cockpit van de vorige RT nog voorzien was op een BMW Navigator gps, is dat op de nieuwe RT verdwenen. Het maakt de cockpit iets lager en geeft je dus een ruimere blik op de weg. En je gps dan? Die mag je van BMW thuis laten. Even de BMW Motorrad Connected app downloaden en je tovert je navigatie gewoon op je gigadisplay. Werkt goed en makkelijk, al heb ik toch één verzoekje voor het BMW team: de omliggende wegen op de kaart hebben te weinig contrast, waardoor je op moeilijke kruispunten soms niet kan inschatten of je bijvoorbeeld links of scherp links moet afslaan. Iets duidelijker zichtbare omliggende wegen zouden dat euvel oplossen.

Navigeren via je gsm betekent dat de batterij van je gsm eraan moet geloven. Daarom kan het rechter opbergvakje optioneel voorzien worden van een usb-aansluiting én wordt zelfs draadloos laden mogelijk.

En dan zijn er nog de spiegels. Waarvan ik tijdens eerdere test al niet warm werd. Helaas bleven ze onveranderd. Aan de positie moet je gewoon wennen, maar ze geven je nog steeds geen goed zicht. Te veel dode hoek. Doe er iets aan, Damen und Herren!

Besluit

Ondanks zijn onhippe uitstraling heeft de BMW R 1250 RT zowat alles in huis om de veelrijder te bekoren. Comfortabel was hij al en met de nieuwe display en adaptieve cruisecontrol (dé twee belangrijkste nieuwigheden voor mij) is hij nu helemaal mee met z’n tijd. Kilometers malen met de RT kost echt geen moeite. Langs de andere kant is hij ook niet vies van sportief werk. Een combinatie die niet makkelijk te evenaren valt, wat de aanhoudend straffe verkoopscijfers van dit Duitse heerschap verklaart.

Prijskaartje van deze toerkoning? In standaardplunje ben je 19.720 euro (BE) / 22.950 euro (NL) kwijt. Het is echter heel moeilijk om niet langs de optielijst te passeren. Wat dacht je bijvoorbeeld van Dynamic ESA, actieve cruisecontrol, oplaadmogelijkheden in het opbergvak, zadelverwarming, adaptieve bochtenverlichting of bandenspanningscontrole? Daardoor komt je factuur al snel 5.000 euro hoger uit. Maar dan heb je ook héél wat. 

Bovendien zijn er weinig alternatieven als je een toermotor pur sang wil, want bij Triumph (de Trophy), Yamaha (de FJR) en Suzuki (de GSX1250FA Touring) zijn de buffels uit het gamma verdwenen. Een uitstervend ras?

Fotografie: Kenny van Houttave

Pluspunten

+ Torenhoog comfortniveau
+ Pakken snediger dan je ‘m zou geven
+ Op technologisch vlak weer helemaal mee
+ Uitstekende display (mét ingebouwde gps)

Minpunten

– Die spiegels, jongens! Die spiegels!
– Was het echt te veel moeite om de achterkant ook op te frissen?
– Zorgen jullie ervoor dat de volgende keer de radio mijn Spotify-playlist kan afspelen?

Technische specificaties

Motor

Type: Lucht-/vloeistofkoeler tweecilinder-viertakt-boxermotor met twee spoorwielaangedreven nokkenassen, een compensatieas en variabele inlaat-nokkenasbesturing BMW ShiftCam.
Boring x slag 102,5 mm x 76 mm
Cilinderinhoud: 1.254 ccm
Nominaal vermogen: 100 kW (136 PK) bij 7.750 tpm
Max. koppel: 143 Nm bij 6.250 tpm
Compressieverhouding: 12.5: 1
Brandstofvoorbereiding: Elektronische aanzuiginjectie/digitaal motormanagement: BMS-O met E-Gas
Uitlaatgasreiniging: Geregelde driewegkatalysator, uitlaatgasnorm EU-5

Elektrische installatie

Dynamo: Draaistroomgenerator met 508 W nominaal vermogen
Accu: 12 V / 11,8 Ah, onderhoudsvrij

Krachtoverbrenging

Koppeling: Natte koppeling met anti-hoppingfunctie, hydraulisch bediend
Versnellingsbak: Klauwgeschakelde transmissie met zes versnellingen met schuine tandwielen
Secundaire aandrijving: Cardan

Onderstel/remmen

Frame: Tweedelig frameconcept van hoofd- en daaraan geschroefd achterframe, meedragende motor
Voorwielgeleiding/veerelementen: BMW Motorrad telelever, centrale veerpoot, diameter binnenpoot 37 mm
Achterwielgeleiding/veerelementen: Eenarms ophanging van gegoten aluminium met BMW Motorrad paralever; WAD veerpoot, veervoorspanning met handwiel hydraulisch traploos instelbaar, terugveringsdemping met handwiel instelbaar
Veeruitslag voor/achter: 120 mm / 136 mm
Wielbasis: 1,485 mm
Naloop : 116 mm
Balhoofdhoek: 64.1°
Wielen: Aluminium gegoten wielen
Velgmaat voor: 3.50 x 17″
Velgmaat achter: 5.50 x 17”
Band voor: 120/70 ZR 17
Band achter: 180/55 ZR 17
Rem voor: Dubbele schijfrem, zwevend gelagerde remschijven, diameter 320 mm, Radiale remklauwen met 4 zuigers
Rem achter: Enkele schijfrem, diameter 276 mm, zwevend remzadel met dubbele zuiger
ABS: BMW Motorrad volledig integraal ABS Pro (volledig geïntegreerde remfunctie, geoptimaliseerd voor overhellen)

Maten/gewichten

Zithoogte bij ledig gewicht: 805 mm / 825 mm (SU hoge buddyseat: 830 mm / 850 mm, SU lage buddyseat: 760 mm / 780 mm)
Binnenbeencurve bij ledig gewicht: 1.810 mm / 1.850 mm (SU hoge buddyseat: 1.875 mm / 1.915 mm, SU lage buddyseat: 1.740 mm / 1.780 mm)
Bruikbare tankinhoud: 25 l
Waarvan reserve: ca. 4 l
Lengte (boven kentekenplaathouder): 2,222 mm
Hoogte (over voorruit): Min. 1.460 mm, max. 1.570 mm (style Sport: min. 1.360 mm, max. 1.480 mm)
Breedte (met spiegel): 985 mm
Breedte (met koffers): 990 mm
Ledig gewicht rijklaar, volle tank: 279 kg
Toelaatbaar totaalgewicht: 505 kg
Lading (bij standaarduitrusting): 226 kg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.