De Suzuki GSX modellen hebben stuk voor stuk een viercilindermotor tussen de wielen steken. Die met de grootste longinhoud is de GSX1250FA: 1255 cc. Deze sporttoerer komt in België nu ook in Touring-variant op de markt, waarmee hij zich waagt tussen andere toerbuffels als de Triumph Trophy, BMW R 1200 RT en Yamaha FJR1300.
Dat Touring-aanhangsel brengt niet zo heel erg veel extra uitrusting met zich mee: een vario windschermpje, een top- en twee zijkoffers. Daarmee moet je het doen. Gelukkig heeft het basismodel al een mooi gestroomlijnde volkuip, zodat de GSX1250FA Touring zijn naam gerust mag dragen.
Opboksen geblazen
De eerste vraag is of deze Suzuki wel opgewassen is tegen de toch wel geduchte concurrentie. En dan laat zijn USP zich meteen horen: met een prijs van 9.990 euro neemt hij onmiddellijk een paar straatlengtes voorsprong op hoger genoemd gebuffelte. De basisprijs van de Yamaha FJR1300 is 16.000 euro. Meteen een gat van 6.000 euro. En da’s dan nog de goedkoopste van de drie concullega’s.
Of dat prijskaartje genoeg is om de concurrentie straatlengtes voor te blijven is de tweede vraag. Want het prijsverschil zit ergens in natuurlijk. Terwijl anderen goochelen met cruisecontrol, verwarmde handvaten, elektrisch verstelbare ruit, tractiecontrole, verschillende rijmodi en andere luxepaardsnufjes, heeft deze Suzi niets van dat alles. Back to basic, geen franjes, geen gedoe. En wie de optielijst opduikelt, komt van een kale kermis thuis. Tenzij je op zoek bent naar een tankpad of wielstriping.
Niet dat de GSX1250FA Touring helemaal kaal is. ABS, in de hoogte verstelbare zit en middenbok krijg je standaard. Dat laatste komt van pas, want Suzi brengt z’n power via een ketting over naar het achterwiel. Terwijl je bij een toermotor misschien eerder een cardan verwacht. Scheelt wel weer een paar eurootjes als je langs de kassa passeert.
Vallende steekjes
De scherpe prijs van de Suzuki GSX1250FA Touring laat zich echter niet alleen merken aan een basic standaarduitrusting. Hier en daar laat hij wat steekjes vallen. Zo heb je voor de koffers twee sleutels nodig: eentje voor de topkoffer, eentje voor de zijkoffers. Je bent dus altijd met drie sleutels op stap. De koffers (Givi’s met een Suzuki-logo erop geplakt) zijn trouwens geen ruimtewonders, hoewel je in de topkoffer wel met gemak een systeemhelm en wat kleine spullen kwijt kan. Je kan ze alleen in het zwart krijgen (de kleur uiteraard), in koetswerkkleur gespoten koffers behoren niet tot de mogelijkheden.
Het afwerkingsniveau kan ook hoger. Zo is het jammer dat de bekabeling van de achterste pinkers (die op de kofferdragers zijn geplaatst) niet mooier is weggewerkt. En je ziet nog wel meer kabels lopen die met kabelbinders zijn vastgemaakt.
Het dashboard dan. Ziet er wat belegen uit en is redelijk zuinig met info: snelheid, toerental, kilometerstand, klokje, twee triptellers, verklikkerlampjes en – dat dan weer wel – een versnellingsindicator. De concurrentie toont zich extraverter.
De versnellingsbak laat zich ietwat ruw bedienen en raakt ongeveer elke keer als je stilstaand een paar versnellingen neerschakelt de tel kwijt. Dus moet je na elke tik omlaag even half ontkoppelen zodat hij in versnelling valt en weer weet waar hij was gebleven. Verder functioneert hij uiterst correct.
Bovenstaande minpuntjes zijn echter vooral mierengeneuk. Echt storen doen ze niet en mocht je je er wel aan storen, dan zegt dat waarschijnlijk meer over jezelf en je kieskeurige karakter.
Machtig motorblok
De GSX1250FA Touring heeft gelukkig ook pluspunten. Met op kop: z’n blok. De 1255 cc vloeistofgekoelde viertakt viercilinder stamt rechtstreeks uit de rijke Bandit-traditie die zich al lang en breed bewezen heeft.
Bij de GSX1250FA valt me de tweezijdige natuur van z’n krachtbron op. Blijf je laag in de toeren, dan is hij stil en reageert hij bedaard. Een gezapige toerer. Vuur je de 98 pk aan en jaag je ‘m richting rode cijfers dan wordt z’n sportkarakter met een huilende sound wakker. Al snel waan je je op een circuitmotor.
Bovendien heeft hij een koppelcurve om van te smullen. Een maximum van 108 Nm bij 3.700 t/min is misschien geen cijfer waarbij je meent een pamper nodig te hebben, maar vanaf 3000 toeren staat 100 Nm klaar en dat duurt tot de naald de 7000 toeren nadert. Ervaar het: dit is lekker.
Wie graag lui schakelt, zal ook graag op deze Japanner vertoeven. Hij laat zich bijzonder schakellui rijden. 50 km/u in zesde verteert hij bijvoorbeeld zonder morren. En voor 120 km/u in derde draait hij z’n hand evenmin om.
Ga je hard aan het gas hangen, vergeet dan niet dat Suzi het zonder tractiecontrole doet. Combineer dat met zijn niet onaardige krachtbron en je krijgt de Bridgestone achteraan zonder veel moeite aan doorslippen op een vuil wegdek. Verstandig met al die power omgaan is dus de boodschap.
Comfortabele toerfiets
De GSX1250FA Touring zit comfortabel en de kuip zet je tamelijk goed uit de wind. Schouders en bovenarmen moeten wel wat weerwerk bieden, want de kuip versmalt naar boven toe. Maar rond de helm is de turbulentie beperkt. In regenweer hetzelfde verhaal, je zit niet helemaal droog, maar de kuip leidt toch behoorlijk wat nattigheid langs je door.
Over zijn rechtuitstabiliteit kan ik geen verkeerd woord zeggen. En duik je de bochten in, dan merk je dat hij zich hier echt in zijn sas voelt. Hij maakt de speelvogel in je wakker, laat zich met plezier gooien en voelt licht aan. Dat je 257 kg onder het zadel hebt, valt geen moment op. Behalve dan als je ‘m bijvoorbeeld je garage moet uitduwen. Dan is het even opletten.
Minder opletten is het voor vluchtheuvels. Z’n vering vangt ze zonder veel bokkensprongen op, dus voor vlot genomen bulten moet je kont niet uit het zadel.
De Tokico’s vooraan mochten wel wat harder in de dubbele remschijf bijten. Solo niet meer dan een bedenking, duo en met volle bepakking waarschijnlijk iets om in het achterhoofd te houden.
Schrijf je je Suzuki GSX1250FA Touring in voor de Miss Achteruitkijkspiegel verkiezingen, dan gaat z’n design geen punten scoren. Het zicht dat de spiegels bieden is daarentegen wel van het beste dat ik ben tegengekomen.
Besluit
Wie op zoek is naar een sportieve toermotor en lak heeft aan hightechtoeters en luxebellen, zal aan de Suzuki GSX1250FA Touring veel plezier beleven. Voor een scherpe prijs biedt hij je een blok met twee karakters: de rustige toerer en de vinnige sporter. Hij heeft een aantal minpuntjes, maar die verwateren bij zijn rijke koppelcurve. Enkel wie gebrand is op de recente innovaties en een arsenaal comfortfuncties laat deze Japanner best passeren. Al de rest: neem hem ’s mee op een testrit als je een sporttoerer overweegt.
Pluspunten
+ Scherpe prijs
+ Allround karakter dankzij blok dat zowel soft als snedig uit de hoek kan komen
+ Rijke koppelcurve
Minpunten
– Lege optielijst
– Afwerkingsniveau kan hoger
– Designmatige update is op sommige vlakken welkom (dashboard, spiegels …)
Technische gegevens
Afmetingen, gewicht en inhoud
Lengte: 2130 mm
Breedte: 790 mm
Hoogte: 1245 mm
Wielbasis: 1485 mm
Grondspeling: 135 mm
Zadelhoogte: 815 (825) mm
Rijklaar gewicht: 257 kg
Benzinetank: 19 L
Motor
Type: vloeistofgekoelde 4-takt viercilinder in lijn
Boring: 79 mm
Slag: 64 mm
Cilinderinhoud: 1255cc
Compressieverhouding: 10.5 : 1
Klepaandrijving: DOHC, 4 kleppen per cilinder
Max. vermogen: 72 kW/98 pk bij 7.500 t/min
Max. koppel: 108 Nm bij 3.700 t/min
Ontsteking: digitaal
Starter: elektrisch
Aandrijving
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Koppeling: nat, meervoudige platen
Chassis
Vering vooraan: telescopisch
Vering achteraan: monolink
Remmen vooraan: dubbele schijf
Remmen achteraan: enkele schijf
Band vooraan: 120/70ZR17M/C (58W), tubeless
Band achteraan: 180/55ZR17M/C (73W), tubeless
Pingback: Getest: Suzuki V-Strom 1000 Adventure | Jean Le Motard
Pingback: Test: Suzuki GSX-S1000F | Jean Le Motard
Pingback: 2015 in cijfers | Jean Le Motard
Kan je deze motor ook gebruiken als beginneling? Ik zal de motor vooral gaan gebruiken als woon werk verkeer.
Hmm, ik twijfel. De GSX1250FA is redelijk zwaar en hij kan ook pittig uit de hoek komen. Dat moet je als beginner wel aankunnen/aandurven. Zou voor mij een drempel zijn. Maar als woonwerkmotor zeker geen slechte keuze.
Pingback: Test: Triumph Tiger 800 XCa | Jean Le Motard