Test: Harley-Davidson Street Bob


Zullen we beginnen met een bekentenis? Ik mag dan zelf wel altijd kiezen voor adventurebikes, moest het puur om de looks gaan, dan zou ik zonder twijfel voor iets anders gaan. Wat dan? Een bezoekje aan de Matchlight Motorcycle Show een paar jaar geleden gaf me een stevige por richting coole custom choppers.

Harley-Davidson komt bij dat soort bikes al snel in het vizier, alleen konden mijn vorige Harley tests me nooit over de streep trekken. Te weinig power, te snel met de voetsteuntjes aan de grond … kortom: te weinig rijplezier als je het niet enkel bij gezapig cruisen wil houden.


Enter de nieuwe Street Bob. Die kreeg voor modeljaar 2022 het nieuwe Milwaukee-Eight 114 blok ingelepeld, goed voor zomaar eventjes 1.868 cc, 155 Nm koppel bij 3250 toeren en 94 pk bij 5020 toeren. Daarmee is dit de krachtigste Softail op de markt.


Voor we Bob met z’n spierballen laten rollen, eerst eventjes een visuele keuring. En die doorstaat hij met glans. Niet vanwege het chrome dat uitblinkt in afwezigheid, maar door het stoere zwart: van velgen, over frame en blok, tot de uitlaat. De afwerking staat volledig op punt, de minieme maar goed afleesbare display past perfect in het plaatje en het mini-apehangerstuur geeft de coolnessfactor nog een extra boost. Ik ben niet de enige die overtuigd is, getuige daarvan: de onbekende kerel aan het tankstation die de Street Bob met goedkeurend gebrom kwam inspecteren, of mijn dertienjarige dochter die bij het ontdekken van de motor in onze garage direct op het zadel sprong met de uitspraak “Oh cool, zó eentje wil ik later hebben!”.


Uitstraling in overvloed dus, maar kunnen we dat ook van het rijplezier zeggen? Wat direct opvalt is hoe comfortabel de Street Bob zit. Op het eerste zicht mag het stuur aan de hoge kant lijken, maar de mini-apehanger valt heel natuurlijk in de hand. Het zadel zit lekker ondanks het gebrek aan verschuifmogelijkheden, en de houding is relaxed. Typisch Harley zijn uiteraard de breed geplaatste voetsteuntjes, wat me ook nu weer enkele dagen gewennig vroeg (en toen ik terug op mijn Ténéré sprong leek die plots absurd smal).


Als ik op de startknop druk weerklinkt een mooie diepe roffel. Het blok davert me haast uit het zadel. Tijd om die gaskraan open te draaien! Het is een frisse ochtend na een natte nacht en in de tweede bocht heb ik al prijs: het achterwiel breekt uit wanneer ik iets te vlot accelereer. Da’s even schrikken.


Tijdens mijn testweekje zal de achterkant nog meerdere keren een stapje opzij zetten als het wegdek niet optimaal is, ook wanneer de banden warmgedraaid zijn. Oorzaak daarvan is de potente V-twin die je een flinke duw geeft naar zijn koppelpiek toe, en zoals eerder aangehaald piekt de twin vroeg: al bij 3250 toeren zit hij aan 155 Nm. Meermaals heb ik gedacht: tractiecontrole zou best een goed idee zijn op deze bike.


Hij mag dan wel vinnig accelereren, tijdig schakelen blijft het gebod. Eens voorbij zijn maximum vermogen van 94 pk bij 5020 toeren is de fun er af. Maar als je tijdig schakelt en zorgt dat je in de funzone blijft, zou ik deze Harley zelfs als sportief durven omschrijven.


Sturen met de mini-apehangers gaat beter als je met je hele lijf in de bocht gaat hangen. Tegensturen? Nee hoor, hangen werkt hier beter om een bocht in te zetten. En de apehangers lenen zich perfect om zo te sturen, het is dé manier om het vlottere bochtenwerk vloeiend en licht te laten verlopen. Een rijstijl die echt wel leuk aanvoelt.


De vering levert voor z’n kleine maatje degelijk werk en vond een goeie balans tussen comfortniveau en stijfheid. De remmen daarentegen sluiten niet helemaal aan bij het geweld dat je aan de Street Bob kan ontlokken. Zowel voor als achter missen ze bite. De voorrem is ook niet bepaald licht, en hetzelfde geldt voor het koppelingshendel. Een dagje 1000 Bochten rijden vergt een getrainde linkerhand.


Vloeiende bochten zijn de favoriete speeltuin van de Street Bob en moet je toch de autostrade op gaan, dan doe je dat wellicht zo kort mogelijk. Wind vang je à volonté en je moet je stevig aan het stuur vastgrijpen om niet van je Bob afgeblazen te worden. Windbescherming is er niet, wat je ook merkt in de regen: in no time ben je helemaal doorweekt. Maar dit is dan ook vooral een mooiweercruiser en niet een allweathertourbike.


Besluit

Stoere uitstraling, vinnig blok: op papier weet de Harley-Davidson Street Bob makkelijk te scoren. Bovendien weet hij dat in de praktijk te vertalen. Op de Pan American na (waarmee je ‘m uiteraard niet kan vergelijken) is dit van het beste dat Harley me al heeft voorgeschoteld. Dat zit ‘m vooral in rijervaring die de Street Bob biedt. Hij laat zich graag sportief rijden en de mini-apehangers zijn ideaal om lekker in de bocht gaan te hangen. Ga je te enthousiast in op het sportieve kantje dat in ‘m schuilt, dan bots je wel op z’n limieten. Ook de flauwe remmen en de afwezige tractiecontrole hou je best in het achterhoofd. Maar laat dat de pret vooral niet bederven.

Fotografie: Michele Micoli
Met dank aan Limburgse Vleugels voor het ter beschikking stellen van hun terrein

Pluspunten

+ Coole looks
+ De V-twin heeft flink wat punch
+ Overtuigende cruiser-ervaring

Minpunten

– Remkracht is ondermaats
– Zou tractiecontrole geen goed idee zijn, Harley?
– Te zware rem- en koppelingshendels


Technische specificaties

Afmetingen

Lengte: 2.320 mm
Zadelhoogte, onbelast: 680 mm
Bodemspeling: 125 mm
Balhoofdhoek: 30
Naloop: 157 mm
Wielbasis: 1.630 mm
Banden voor:100/90B19,57H,BW
Banden achter: 150/80B16,77H,BW
Band, type: Dunlop™ Harley-Davidson-serie, bias blackwall voor en achter
Brandstofcapaciteit: 13,2 l
Oliecapaciteit (met filter): 4,7 l
Gewicht, zoals verzonden: 286 kg
Gewicht, rijklaar: 297 kg

Motor

Motor: Milwaukee-Eight™ 114
Boring: 102 mm
Slag: 114,3 mm
Cilinderinhoud: 1.868 cc
Compressieverhouding: 10.5:1.
Brandstofsysteem: Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI)
Uitlaat: 2-in-2 shotgun; katalysator in demper
Koppel: 155 Nm @ 3250 tpm
PK: 94 PK / 70 kW @ 5020 tpm
Hellingshoek, links / rechts (graden) 28.5 / 28.5
Primaire aandrijving: Ketting, 34/46 verhouding

Chassis

Voorvork: Dual-bending valve 49 mm telescopisch met aluminium kroonplaten; dubbele veer, beschermhoezen
Schokdempers achter: Verborgen, vrije zuiger, coilover monoshock; slag van 43mm; kamstijl voorlaadaanpassing
Wielen: Zwart, Annihilator gegoten aluminium
Remmen, type: Stevige, gelijkvormige uitzettingsrotors
Remmen, remklauw type: 4-zuiger vast voor en 2-zuiger zwevend achter

Elektrisch

Lichten (regelgeving per land), indicatielampjes: Volledig LED, dimlicht, grootlicht en kenmerkende positielampkoplampen; Bullet, multifunctionele LED-rem/achterlicht/richtingaanwijzers achter/rem; Gloeilamp Bullet richtingaanwijzers voorzijde; Bullet, multifunctionele LED-rem/achterlicht/richtingaanwijzers achterzijde
Meters: 2.14 inch zichtbaar LCD display met snelheidsmeter, versnellingsindicator, toerenteller, brandstofniveau, klok, trip, bereik en tachometer indicatie

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.