Test: Zero SR

Voor de volledigheid: ik testte de Zero SR 14,4+ ZF75-10 MY 2022.

Aan de elektrificatie in de autoindustrie valt niet meer te ontsnappen. Zo ruilde ik dit jaar mijn dieselslurpende firmawagen in voor een PHEV-exemplaar. Elektrische motoren zie je daarentegen zelden in het straatbeeld. Dat ze er aan staan te komen maakte de voorbije EICMA duidelijk. Enkele grote constructeurs presenteerden er hun toekomstvisie, en die is vaak elektrisch. Met de Zero SR kon ik testen hoe zo’n verbrandingsvrije motor rijdt.


Het in 2006 in Californië gestichte Zero is al jaren dé referentie binnen het elektrische segment. De SR die ik testte is van modeljaar 2022, uitgerust met de intussen gekende 14,4+ ZF75-10 krachtbron. Belangrijk detail: vanaf het 2023 model worden enkele belangrijke vernieuwingen doorgevoerd. Daarover later meer.

De lithiumionbatterij met een capaciteit van 14,4 kWh drijft een gepatenteerde Z-Force motor aan die goed is voor 166 Nm koppel en 75 pk. Het plusteken in de naam duidt erop dat het batterypack optioneel uitgebreid kan worden tot 17,3 kWh.


De batterij is waar het uiteindelijk allemaal om draait bij deze motorfiets. De hamvraag die iedereen me stelde: hoe ver kan je er mee rijden? Volgens Zero is dat tussen 124 km op de snelweg (aan 113 km/u) en 251 km in de stad. Die afstanden haalde ik nooit. Bij een rustige rijstijl waarbij de snelheid nooit hoger was dan 100 km/u was 160 km wel mogelijk.

Tweede meest gestelde vraag: hoe lang duurt het opladen? Wel, aan een normaal stopcontact zo’n 4,5 uur om volledig op te laden. Bij het basismodel is snelladen geen optie.

En vraag drie: wat kost dat opladen eigenlijk? Het verbruik interesseert me normaal gezien bij een motorfiets geen bal, maar het is geen onbelangrijke factor bij de overweging om een elektrische motor te kopen.

Volg even mee: een realistisch bereik van 160 km met een accu van (bruikbare capaciteit) 12,6 kWh geeft 7,9 kWh/100 km. Op moment van testen kostte mijn nachttarief 0,25€/kWh. Dat geeft net geen 2€/100 km. E10 benzine kostte op hetzelfde moment 1,76€/l, en bij een (imaginair en realistisch) verbruik van 6 liter per 100 km zou dat overeenkomen met een kost van 10€/100km. Een niet onaardig verschil. Bovendien heeft een Zero buiten de kosten van opladen, banden en remblokken amper onderhoudskosten.


Oké, oké, tot zo ver het saaie gedeelte, hoog tijd om te rijden. Ik plan een rit van 155 km Ardens bochtenplezier, samen met een groepje hardrijders. Alleen moet ik nog twee probleempjes zien op te lossen voor het vertrek.

Nummer één: de plaats van afspraak is iets voorbij Luik, om van daar aan de rit te beginnen. Een enkeltje Luik vanuit mijn woonplaats is echter 160 km. Dat lukt dus nooit. Oplossing: ik zet de Zero op de aanhangwagen tot in Luik, zo verschijn ik met een volle batterij aan de start.

Tweede hoofdbreker: zelfs met een volle batterij kan ik de geplande rit van 155 km niet uitdoen, want die hardrijders houden er een vlot tempo op na. Ik pas dus de route hier en daar aan waardoor ik enkele stukken afsnijd en op 140 km uitkom. Zo zou het moet lukken. Wel: mooi niet, want onaangekondigde, zware regen gooit roet in het eten, en we besluiten onze Ardennenrit te cancellen.


Om maar te zeggen: lastminute beslissen om een serieuze rit te doen zit er met de Zero niet in. Opladen onderweg, zeker met de standaardversie, duurt te lang. En dan moet je nog de zware oplaadkabel meesleuren ook. Die past gelukkig in de handige “kofferruimte”, daar waar normaal de benzinetank zit. Bestel je echter een grotere accu of de snellaadoptie erbij, dan ben je die plaats kwijt. En een toffe stopplaats vinden met een stopcontact binnen bereik is niet evident. Oplaadstress!



Gelukkig vind je dichter bij huis ook leuke stuurweggetjes, en daar voelt de Zero zich helemaal thuis. Ondanks een gewicht van 227 kg is hij erg wendbaar en de zithoogte van slechts 79 cm draagt bij tot de toegankelijkheid. De volledig instelbare Showa ophanging en J.Juan remmen zijn op niveau, al grijpt het ABS iets te snel in bij hard remmen. Dat zal allicht kunnen opgelost worden door de vering beter in te stellen.

Dat harde remmen is nodig: de SR gaat in Sportstand als een speer. Het is bekend dat bij een elektromotor het koppel instant voorhanden is, en dat mocht ik aan den lijve ondervinden. De ontzagwekkende hernemingen zorgen voor een heuse adrenalinekick. Keer op keer het gas vol open draaien (ik weiger om stroom te zeggen) trekt de batterij in no time leeg, maar dikke fun is het wel.



Wat bijdraagt aan die fun: alles gaat moeiteloos. Je hoeft je geen zorgen te maken of je wel in de juiste versnelling zit en je linkerhand is enkel nodig om je stuur vast te pakken of om de menuknop te bedienen.

In dat menu kan je kiezen tussen de verschillende mappings: Rain, Eco, Street en Sport. Iedere mapping heeft duidelijk zijn eigen karakter. De leukste is Sport, de meest realistische is Street: optrekken gaat net dat tikje trager, de topsnelheid blijft met 167 km/u hetzelfde en de range wordt aanvaardbaar in deze stand.


Via het Cypher III geconnecteerde besturingssysteem kan je de rijmodus instellen op je smartphone. Ook je rechterhand kan af en toe rusten, cruise control is standaard. Die is van de minimalistische soort: enkel de snelheid kiezen kan, al rijdend de snelheid verhogen of verlagen kan niet.


Rij je een stad binnen, dan valt op hoe rustgevend rijden op deze SR is. Het ontbreken van een uitlaatgeluid draagt daar zeker aan bij. Aanvankelijk voelde ik me daardoor wat onzichtbaar, maar dat was schijn. Auto’s gaan net zo vlot aan de kant. Loud pipes don’t save lives, dat is bij deze nog maar eens bewezen. Die stilte vind ik best fijn. Je hoort in de drukke stad veel beter wat er om je heen gebeurt en het futuristische, zoemende geluid van de Zero geeft je het gevoel met een motor uit een sciencefictionfilm onderweg te zijn.

Hoe makkelijk, vertrouwenwekkend en vanzelfsprekend de SR ook rijdt, na een tijdje miste ik het karakter van een geschakelde, benzineverbrandende en luide motor. Uiteindelijk wil ik graag zelf kunnen kiezen of ik een bocht hoog in de toeren in tweede versnelling neem, of lui in vierde door diezelfde bocht sukkel. Bij de SR vervaagt die keuze en wordt de rijervaring een beetje zielloos. Dat je fris als een hoentje afstapt na een rit van 150 km is wel mooi meegenomen.


Besluit

Bij deze test had ik van meet af aan een dubbel gevoel, en dat gevoel hield de hele week aan. Zero rust zijn SR uit met kwalitatieve onderdelen die bij ieder ander premium merk gebruikt worden (Showa vering, J.Juan remmen, Pirelli Rosso III banden), het is de meest geconnecteerde motorfiets waarmee ik ooit reed, en zijn prestaties, snelheidssensaties en wegligging zijn vergelijkbaar met die van een 750 cc naked bike, waarbij de Zero ook nog eens tonnen vertrouwen en rijgemak biedt. Maar de afwerking kan beter, het menu mist de intuïtiviteit van bij BMW of KTM én het ontbreekt ‘m aan de bakken karakter die zo’n typische driekwartliter hooliganfiets wél heeft.

Oplaadstress associeer ik niet met het gevoel dat ik van motorrijden wil krijgen: vrijheid, lastminute een ritje doen (liefst ver weg) of met de vrienden een dagje Ardennen, Luxemburg of Eifel. Vaker dan me lief was heb ik met de Zero een fijne rit moeten afbreken om weer tijdig thuis te kunnen gaan laden.

Dat dat gevoel voor iedereen heel persoonlijk is, mag duidelijk zijn. Rij je dagelijks in de stad, doe je woonwerkverkeer waarbij het bereik minder van belang is, of kun je overdag opladen, dan is een elektrische motor ideaal voor jou. Opstappen, rijmodus van de dag kiezen en wegwezen. De verslavende hernemingen krijg je er bij en je zal met geen enkele andere motor zo vlot en uitgerust op je bestemming aankomen.

Zorg wel dat je de kosten kan inbrengen: voor de prijs van één Zero SR koop je twee van hogergenoemde 750 cc naked fietsen. Standaard kost de 2022 SR 19.720 euro (BE prijs). Wil je een 6kW Rapid Charger dan komt er 3.630 euro bij en voor de Power tank betaal je 4.119 euro extra. Snelladen en een grotere accu samen kan niet, het is of het een of het andere.

Fotografie: Kenny van Houttave

Noot:

Wat de toekomst brengt, is niet te voorspellen. Dat elektrische motorfietsen eraan komen staat vast. Zero werkt hard om de inzetbaarheid van zijn modellen voor een breder publiek toegankelijk te maken. Ons testmodel van modeljaar 2022 is niet meer te verkrijgen. Voor 2023 biedt Zero op de SR standaard een grotere capaciteit van 15,7 kWh aan en kan je nog altijd kiezen voor meer capaciteit of sneller laden. Zowel vermogen als bereik nemen bij het 2023 model aanzienlijk toe en daarmee komen ze tegemoet aan de belangrijkste punten van kritiek. Het Cypher III+ besturingssysteem wordt nog completer en laat toe om werkelijk alles van de motor via je smartphone naar je hand te zetten. Het configureren van je ideale Zero is niet evident, laat je zeker goed informeren door je dealer over de mogelijkheden.

Pluspunten

+ Hernemingen in Sport stand zijn verslavend
+ Gemak in gebruik
+ Elektrische motorfietsen zijn de toekomst, er mee rijden voelt futuristisch

Minpunten

– Rijbereik blijft aan de lage kant
– Oplaadstress
– Prijs

Technische specificaties

Opgelet, dit zijn de technische specificaties van de ZF15.6+

Actieradius

Stadsverkeer: 272 km
Snelweg, 89 km/h: 166 km
Gecombineerd: 206 km
Snelweg, 113 km/h: 135 km
Gecombineerd: 180 km
EU Richtlijn 134/2014, Bijlage VII: 164 km
Met Extended Range Charging, ERC Cypher-Upgrade (17.3 kWh): 183 km

Motor

Nettokoppel: 166 Nm
Maximaal motorvermogen: 74 pk (55 kW) @ 6,255 tpm
Continu vermogen: 54 pk (40 kW) @ 5.000 tpm
Topsnelheid (max.): 167 km/h
Topsnelheid (langdurig): 167 km/h
Type: Z-Force 75-10 verbeterde thermische efficiëntie, passief luchtgekoelde, interne permanente magneet AC-motor
Motorbesturing: 3-fase AC-regelaar van 750 ampère, met een hoog rendement, dichte energieverdeling en regeneratieve vertraging

Accusysteem

Accupakket: Intelligent geïntegreerde Z-Force® Li-ion accupakket
Max. energiecapaciteit: 15,6 kWh
Nominale energiecapaciteit: 13,7 kWh
Ladertype: 3 kW, geïntegreerd
Oplaadtijd (standaard): 4.8 uur (100% opgeladen) / 4.3 uur (95% opgeladen)
Met de 6 kW Rapid Charger + 0.3 kW Cypher Upgrade: 1.9 uur (100% opgeladen) / 1.4 uur (95% opgeladen)

Aandrijving

Transmissie: Directe aandrijving zonder koppeling
Eindaandrijving: 90T / 20T, Poly Chain® HTD® Carbon™ aandrijfriem

Chassis / Wielvering / Remsysteem

Voorvering: Showa 43 mm Big Piston Separate Functievorken, met instelbare veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping
Achtervering: Showa 40 mm zuiger, hydraulische schokdemper met extern reservoir en met instelbare veervoorspanning, inveerdemping en rebound
Veerweg voorwiel: 120 mm
Veerweg achterwiel: 140 mm
Voorwielrem: Bosch Base MSC, dual J. Juan radiale 4-zuiger remklauwen met radiale hoofdremcilinder, 320 x 5 mm schijven
Achterwielrem: Bosch Base MSC, J. Juan enkele zuiger zwevende remklauw, 240 x 4,5 mm schijf
Band voorwiel: Pirelli Diablo Rosso III 120/70-17
Band achterwiel: Pirelli Diablo Rosso III 180/55-17
Voorwiel: 3.50 x 17
Achterwiel: 5.50 x 17

Afmetingen en gewichten

Wielbasis: 1.450 mm
Zithoogte: 787 mm
Balhoofdhoek: 24,5°
Naloop: 94 mm
Rijklaar gewicht: 222 kg
Draagvermogen: 232 kg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.