Reisverslag: Franse Alpen 2022

Een motortrip die we al in 2020 wilden doen, maar door het welbekende virus niet kon doorgaan: een toertje Franse Alpen. De routes hadden we toen al ongeveer uitgestippeld maar een realitycheck dwong ons enkele weken voor vertrek tot nog wat lastminute bijschaafwerk. Bepaalde campings waren bijvoorbeeld gesloten, en sommige leuke baantjes bleken toch misschien wat veel omweg voor de beperkte tijd die we hadden.

De tijd die we hadden: een week. Bij het maken van onze routes gebruikten we de Route des Grandes Alpes als basis en vulden dat aan met interessante cols, wegen en gorges. Alles doen wat daar bij elkaar ligt is onmogelijk in een week, dus je moet keuzes maken.

Uiteindelijk werd dit ons plan:

Bekijk de grote versie op Google Maps of download alle routes via MyRoute App.

Elke col beschrijven zou ons waarschijnlijk te ver brengen, dus ik hou het op de meest memorabele momenten van de dag. Wil je een lijstje van alle cols die we deden? Scroll even helemaal naar beneden.

Dag 1 – zaterdag 4 juni

Saaie autostradedag, maar jongens, wat hadden we uitgekeken naar dit vertrek. De drie boys die samen in maart door Andalusië trokken, stonden ook nu weer te popelen om eropuit te trekken: Jan F op z’n 1200 GS, Shih op z’n R nine T Urban G/S en ikzelf op een testmotor: de Husqvarna Norden 901 (de review daarvan vind je hier).

Veel valt er niet over deze dag niet te melden. Asfalt asfalt asfalt, tot we op de camping onder het Meer van Genève arriveerden.

Dag 2 – zondag 5 juni

Grijze ochtend met wat buitjes. De eerste cols waren eerder opwarmers. Niet waanzinnig hoog of verbluffend van uitzicht, hoewel de Col de la Joux Verte er erg mooi groen bij lag.

Na de middag kwam de zon er gelukkig door en kregen we ook de meest indrukwekkende cols voor de kiezen: Col Du Pré en Cormet de Roselend.

De wegen waren erg afwisselend. Smalle weggetjes met veel blinde bochten, soms bedekt met een flink pak bladeren en takken na een zware regenbui, maar ook een boel haarspeldbochten en bredere snellere banen. Een scenario dat we (op de bladeren en takken na) ook de volgende dagen op ons bord zouden krijgen.

Dag 3 – maandag 6 juni

Met een fijn zonnetje vertrokken we richting Col de la Madeleine, maar het was vooral de volgende col op het programma – de Col de Glandon – die ik onthoud. Niet alleen vanwege de mooie aanloop maar ook door de geweldige top met een enorm weids uitzicht.

Van daar ging het naar de doodlopende Col du Sabot. Fameus slecht wegdek met veel gravel maar – eindelijk! – dat heerlijke alleen-op-de-wereld-gevoel. Niet dat het eerder overal zo druk was, maar we passeerden toch redelijk wat dorpjes. In tegenstelling tot de Pyreneeën waar je soms echt het gevoel hebt dat je de enige levende ziel in kilometers omtrek bent.

Na Alpe d’Huez (hallo wielertoeristen) volgde de Col de Sarenne als een geweldige afsluiter van de dag. De Huez leek wel een autostrade in vergelijking met de Sarenne: smal, veel blinde bochten. Smullen van de decors: ruw en overweldigend. Met spectaculaire vergezichten over het dal.

Dag 4 – dinsdag 7 juni

De dag van de kleinere en onbekendere cols met minder snelle baantjes, maar daarom niet minder genieten.

Col de Parquetout bijvoorbeeld, met hele mooie stukken door groene bossen. Of de imposante rotspartij aan de Ruisseau de la Posterle. Of het fotogenieke stukje langs de Gorges de Bachelard.

Maar zonder twijfel het hoogtepunt van de dag: de Col de Cayolle en de Col des Champs, beide met fantastische landschappen. Mix van groene weides, bloemenvelden en ronduit ontzagwekkende rotsformaties. En dat alles met zeer weinig volk op de baan. Zalig.

Dag 5 – woensdag 8 juni

De dag van de gorges. Minder weidse uitzichten dus, maar minder imponerend zeker niet. De Gorges de Daluis en de Gorges du Cians in de voormiddag, een lusje met de Gorges de la Vésubie en de Gorges de la Mescla in de namiddag: heerlijke kloven en rotspartijen waar je om de vijf meter zou willen stoppen voor een foto.

We zakten naar het meest zuidelijke punt van ons reis af, en de baantjes waren duidelijk minder bereden dan de populaire cols van de vorige dagen.

Dag 6 – donderdag 9 juni

Als ontbijt een aaneenrijging van kleinere cols. Rustig en met vaak redelijk krap bochtenwerk. Persoonlijke favoriete stop: Col Saint-Roch voor het sublieme uitzicht op de top.

Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van de dag: de Col de la Bonette. Waanzinnige weidse panorama’s. Als je je even nietig wil voelen, moet je hier ‘s passeren.

Dag 7 – vrijdag 10 juni

We waren al onder de indruk van de Bonette van gisteren, maar vandaag was het misschien nog net wat straffer: Col d’Izoard gevolgd door Col du Galibier. Minder groots dan de Bonette, maar net wat mooier. Grillig en gevarieerder.

De aanloop naar de Col du Télégraphe viel na dit machtige duo wat tegen, waarschijnlijk omdat we van de Galibier kwamen, hoewel de afdaling naar het dal leuk was.

De Col de l’Iseran was daarna wel weer om duimen en vingers bij af te likken. Heerlijke landschappen, rotspartijen en een machtig zicht op Val d’Isère.

Dag 8 – zaterdag 11 juni

Terug naar België bollen en autostradekilometers vreten. Tijd genoeg om even de reis te overpeinzen:

  • Een weekje reizen met de tent, en elke dag die tent moeten opzetten en afbreken: eigenlijk valt dat wel mee. Wel chance gehad met het weer, anders was het minder fun.
  • Waanzinnig genoten van de Alpen. De grootsheid maakt het indrukwekkender dan de Pyreneeën, maar in de Pyreneeën had ik vaker dat alleen-op-de-wereld-gevoel en als ik moet kiezen val ik daar toch eerder voor.
  • Ik kan niet klagen over onze routes, maar als we deze trip nog eens zouden doen, zou ik hoogstwaarschijnlijk dag 5 en 6 inkorten (bijvoorbeeld na de Col de Valberg via de D30 en de M30 naar de M2205 om zo terug noordwaarts te rijden). Niet dat dag 5 en 6 niet de moeite of saai waren, maar in vergelijking met de andere dagen scoorden ze wat minder.
  • Routes plannen op basis van 6 uur rijtijd bleek voor ons eens te meer een goed mikpunt. Niet overhaast moeten rijden, tijd genoeg om geregeld een fotostop in te lassen en toch niet te laat op de camping aankomen (meestal kwamen we tussen 17 en 18 uur aan) zodat je rustig aan het avondritueel kan beginnen. Perfect scenario voor mij.
  • Twee bikerbuddy’s meehebben maakt zo’n trip ook wat plezanter. Wanneer zijn we weer weg, jongens?

En tot slot, zoals beloofd:

Overzicht van de “bezienswaardigheden” per dag

Dag 2
Col de la Joux Verte
Col du Ranfolly
Col de Joux Plane
Colle de Romme
Col de la Colombière
Col des Aravis
Col du Pré
Col de Méraillet
Cormet de Roselend

Dag 3
Col de la Madeleine
Col du Glandon
Col du Sabot
Alpe d’Huez
Col de Sarenne
Combe de la Fayolle

Dag 4
Col d’Ornon
Col de Parquetout
Col de l’Holme
Col du Noyer
Col de Pontis
Gorges du Bachelard
Col de la Cayolle
Col des Champs

Dag 5
Viaduc de Maouna
Gorges de Daluis
Col de Valberg
Gorges Supérieures du Cians
Gorges du Cians
Col de la Sinne
Col Saint Martin
Gorges de la Vésubie
Gorges de la Mescla
Pas Masséna

Dag 6
Col du Savel
Col Saint-Roch
Pas de l’Escous
Col de l’Orme
Col de l’Ablé
Col de Braus
Gorges du Piaon
Col de Turini
Col Saint Martin
Col de Pourriac
Col de Raspaillon / Col des Granges Communes
Col de la Bonette
Col de Restefond
Col de Vars

Dag 7
Gorges du Guil
Col d’Izoard
Col du Lautaret
Col du Galibier
Col du Télégraphe
Col du Mont Cenis
Col de la Madeleine
Col de l’Iséran
Gorges de la Daille

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.