
Zelfs zonder thermometer in de buurt is het overduidelijk: het adventuresegment is en blijft hot. Niet zozeer omdat iedereen per se woestijnen moet doorploegen of van Noord- tot Zuidkaap wil rijden, maar gewoon omdat het zo’n comfortabele motoren zijn. En omdat ze er lekker stoer uitzien. En je tegelijk het gevoel geven dat je gewoon je biezen kan pakken en op avontuur vertrekken.

Logisch dus dat ook Husqvarna met een allroad op de proppen komt. Immers, ze hebben ervaring zat in motorcross en enduro, en bovendien hoeven ze – sinds ze onder één hoedje spelen met KTM – niet hard te smeken om wat onderdelen te lenen.

Resultaat: de Husqvarna Norden 901. Kijk naar het blok, het frame, de achterbrug, de tank, de knopjes … Is dit niet gewoon een KTM 890 Adventure opgesmukt tot Zweeds designobject? Ik trok een weekje met de tent naar de Franse Alpen om het te ontdekken (verslagje van die trip vind je hier).

Laten we beginnen bij het design. Kiska levert een ontwerp af dat duidelijk aansluit bij de eigen smoel die ook de Vitpilen en Svartpilen kregen. Strak, stijlvol en tot in de puntjes verzorgd. Ziet er langs alle kanten knap uit. Mooie graphics (tot op de zijkoffers toe – hier zelfs reflecterend), de 12V-aansluiting en het mistlampknopje proper in het dashboard verwerkt, de kuip die mooi rond de mistlampen loopt … Geen puntje op de i werd gemist.

De Norden wil echter geen pure adventurebike zijn zoals de KTM 890 Adventure, maar eerder een reisenduro. Dat merk je vanaf de eerste seconde op het zadel. De kuip is breed en zet je goed uit de wind. In combinatie met de afhangende tankwangen die onderbenen en voeten droog kunnen houden kan je een bui best aan.

Het is echter vooral het zadel dat opvalt: mijn test-Husky heeft het optionele comfortzadel. Met 874 mm in de hoogste positie zit de Norden exact even hoog als mijn Ténéré 700, maar terwijl ik op de Yamaha vlot met de voetjes plat aan de grond kan, zorgt het uitzonderlijk brede zadel van de Husky ervoor dat ik moeite moet doen om met de punten van beide laarzen tegelijk de grond te raken. Moet ik er wel eerlijkheidshalve bij vertellen: de voorspanning van de achterschokdemper had ik volledig opengedraaid. Onderweg met volledige bepakking, weet je wel. Ter info: in de laagste stand zit je op 854 mm, en het standaardzadel is even breed en hoog.

Na een dagje autosnelweg tot vlak onder het Meer van Genève – en met een kleine eerste 1000 km achter de kiezen – ben ik helemaal overtuigd: de ergonomie van de Norden 901 is van het beste dat ik al heb mogen ervaren. Het zadel ging op geen enkel moment het achterwerk vermoeien, de houding is comfortabel met de benen in een niet te scherpe hoek, en ook het stuur valt lekker op z’n plaats. Het niet-verstelbare windscherm kan niet alle wind wegleiden, maar je romp zal in elk geval wél uit de wind zitten. Tel daarbij de standaard cruisecontrol: kilometers malen op de Norden kost zeer weinig moeite.

De voetsteuntjes zijn van XL-formaat en daar moest ik aan wennen: doordat je je voeten bij wijze van spreken overal kan neerzetten, was het soms even zoeken naar koppeling of achterrem, die redelijk naar binnen toe geplaatst zijn.

Kon ik niet aan wennen: de spiegels. Vanuit designoogpunt misschien een goeie keuze, maar het zicht is simpelweg te beperkt met een joekel van een dode hoek.

Niet enkel op de autostrade maar ook toen het echte werk begon (lees: bochtjes pikken in de Alpen) toonde de Norden zich meer dan capabel. Hoofdoorzaak daarvan is uiteraard de basis waarrond hij gebouwd is. De 889 cc tweecilinder heeft aan enthousiasme geen gebrek. De twin pikt vroeg op en mag je zonder morren een heel eind de toeren in jagen. De puik werkende (en bovendien standaard) quickshifter wakkert het vuur nog meer aan: vol op het gas van 1 naar 2 schakelen en je zal snel merken dat de neus licht wordt en de wheeliecontrol ingrijpt.

Let er wel op dat je schakelinstructies niet te subtiel zijn, want dan heeft deze Oostenrijkse Zweed (of is het Zweedse Oostenrijker?) nogal de neiging om een valse neutraal te vinden. Is me herhaaldelijk gebeurd. Niet prettig als je fluks een bocht wil uitaccelereren.

Buiten dat euvel kan je op blok en rijwielgedeelte weinig aanmerken. Door het lage zwaartepunt doet de Norden – zelfs met twee volle koffers en een flinke roltas achterop – lichter en wendbaarder aan dan je door z’n formaat zou vermoeden. Korte haarspeld of ruime bocht, hij sleurt er je zo door. Een topzwaar gevoel had ik eigenlijk nooit en dat geeft vertrouwen: tijdens de kleine 4000 km met de Husky denk ik er geen moment aan om het zadel een standje lager te zetten.

De instelbare WP Apex vering filtert opvallend gemakkelijk putten en vluchtheuvels weg zonder te wazig te worden in het bochtenwerk. Wat neusduik moet je erbij nemen, al kan je dat iets dimmen met een paar klikjes. Dat de motor best veel motorrem heeft vond ik trouwens prettig tijdens onze duizend-bochten-per-dag-ritten. En van schakellui rijden is de Norden ook niet vies.

In de Street rijmodus heb je de volle 100 Nm en 105 pk ter beschikking, Rain zwakt het geheel af en laat de (hellingshoekgevoelige) tractiecontrole vroeger ingrijpen. In de Offroadmodus grijpen ABS vooraan en tractiecontrole laat in en zijn beiden bovendien niet meer hellingshoekgevoelig. ABS achteraan en wheeliecontrol zijn in deze modus volledig uitgeschakeld. Tot slot is er nog de optionele Explorer modus waarbij je alle instellingen naar je hand kan zetten.

Al die zaken regel je via de knopjes links op het stuur. De menustructuur is eenvoudig zodat je heel snel doorhebt waar en hoe je alles kan instellen. De display weet daarbij de info overzichtelijk te vatten. Lijkt allemaal doodsimpel en vanzelfsprekend, maar als ik me even onze vorige testmotor voor de geest haal (de Yamaha Tracer 9) … Je kan het ook danig verprutsen.

Tot slot het prijskaartje nog? De Norden kost 14.799 euro (BE) / 17.400 euro (NL).Twijfel je tussen dit model en z’n brother from another mother? De prijzen liggen niet zo ver uit mekaar: de 890 Adventure 13.949 euro (BE) / 16.300 euro (NL) terwijl de beter uitgeruste R versie voor 14.999 euro (BE) / 17.600 euro (NL) over de toonbank gaat. Vraag is dus vooral: ben je eerder het offroad- of eerder het reistype?

Conclusie
Op Wikipedia bestaat de pagina “reisenduro” nog niet, maar moest iemand zich geroepen voelen: de hoofdafbeelding moet zonder twijfel eentje zijn van een Husqvarna Norden 901. Ik denk niet dat er een motor dichter aansluit bij de definitie ervan. Comfortabel op de lange afstand, het potentieel om ook moeilijkere paden op te zoeken, geen overdaad aan onnodige power, maar toch ruim voldoende pit in combinatie met prima weggedrag. Wie in de wirwar van het allroadaanbod het noorden kwijt was, je hebt het bij deze weer gevonden.
Pluspunten
+ Echte allrounder
+ Voortreffelijk, pittig blokje
+ Zit ontzettend comfortabel
Minpunten
– Too much valse neutraal
– Spiegels presteren ondermaats
– Voor sommigen is het brede en hoge zadel waarschijnlijk een afknapper

Technische specificaties
Motor
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Koeling: Liquid cooled with water/oil heat exchanger
Vermogen: 77 kW / 105 pk bij 8000 t/min
Koppel: 100 Nm bij 6500 t/min
Starter: Elektrische starter
Slag: 68.8 mm
Boring: 90.7 mm
Koppeling PASC™ antihopping-koppeling, mechanisch bediend
Cilinderinhoud 889 cm³
EMS: Bosch-EMS met RBW
Bouwwijze: 2-cylinder, 4-stroke, parallel twin
Smering: Drukcirculatiesmering met 2 oliepompen
Chassis
Gewicht (zonder brandstof) 204 kg
Tankinhoud: CA. 19 l
ABS: Bosch 9.1 MP (incl. Cornering-ABS and offroad mode, disengageable)
Diameter remschijf voor: 320 mm
Diameter remschijf achter: 260 mm
Voorrem: 2x radially mounted 4 piston caliper
Achterrem: 2 piston floating caliper
Ketting: 520 X-Ring
Bouwwijze frame: Chromium-Molybdenum-Steel frame using the engine as stressed element, powder coated
Voorvering: WP APEX 43
Bodemvrijheid: 252 mm
Achtervering: WP APEX – Monoshock
Zithoogte: 54 mm
Balhoofdhoek: 4.2 °
Veerwegvoor: 220 mm
Veerweg achter: 215 mm