Kort getest: Honda CB500X

Fotograaf Michele Micoli (die trouwens zelf met een Kawasaki Versys 650 rijdt) trakteerde ons al een paar keer op foto’s van bikerevents, maar blijkbaar kan de man niet alleen met een fototoestel overweg. Onlangs verraste hij me met een berichtje: “Hey Jean, heb een CB500X getest. Hierbij mijn verslagje.” Jup, hij kan ook met de pen overweg. Lees zijn testverslag:

De CB500X. Honda’s kleinere avonturier voor de A2-rijder. Maar volstaat 500 cc om plezier te maken op de Belgische wegen en een streepje onverhard? Ik ging er een dag mee op pad om het uit te zoeken.

Hoogpoter of adventure?

Als je net je A2-rijbewijs haalde, en je hebt je zinnen gezet op een avontuurlijke motor, dan is er tegenwoordig best wat keuze. De Honda CB500X bijvoorbeeld. Een goed afgewerkt pakket dat onder meer dankzij z’n LED-verlichting voor en achter modern oogt. Geslaagd designwerk van de mannen uit Hamamatsu. Met z’n adventure-uitstraling, 500 cc, 47 pk, 19-duims voorwiel en verhoogde vering vooraan is hij helemaal klaar voor het avontuur.

Ik heb altijd al een boontje gehad voor lichte tweecilinders. Dat heeft veel te maken met het feit dat je hun blok volledig kan uitwringen zonder dat je in je broek schijt. Sportief rijden, het toerental tegen de begrenzer jagen en toch binnen de snelheidslimiet blijven kan perfect met dit soort motoren, en je hebt er nog hopen plezier bij.

Dat is ook zo op de CB500X. Zwaai een been over het zadel en de zithoogte is het eerste wat opvalt. Helemaal niet zo hoog als verwacht. Met mijn 1m73 kom ik met beide voeten aan de grond, mede dankzij het smalle zadel. Binnen de eerste meters geeft de X een vertrouwd gevoel en dankzij de rechte houding en het brede stuur zit je comfortabel. De assist/slipper-koppeling is superlicht en te bedienen met één vinger. Hetzelfde exemplaar vind je trouwens ook op de Fireblade.

De paralleltwin, identiek aan de CB500F en CB500R, draait mooi rond en komt echt tot leven boven de 4000 toeren. Daaronder gebeurt alles kalmer, maar aangenaam. Bokkig wordt het nooit. 47 pk en 43 Nm klinkt misschien niet veel, maar z’n krachtafgifte is mooi lineair verspreid en geeft in hogere toeren een verrassende punch.

Veelzijdig is hij ook. Makkelijk te berijden in stadsverkeer, comfortabel tijdens het toeren. Maar op bochtige wegen vertoeft hij het liefst. Hier stuurt de CB500X heerlijk licht.

In het begin is het even wennen aan het 19-duims voorwiel, dat zich nogal laat vallen in de bocht, maar eens gewoon stuurt hij heel prettig. Je lijn kiezen, insturen en laat de Honda z’n werk maar doen. Maak je toch een stuurfoutje, dan krijg je geen lap rond je oren, maar kan je vertrouwen op een goed doseerbare remmenpartij om je uit de nood te helpen.

Gebouwd om te verkennen

Over mappings of tractiecontrolestanden hoef je niet na te denken, die heeft de CB500X niet. Gewoon rijden en genieten van de wegen die je opzoekt.

Hij geeft je zin om te verkennen en ontdekken. Dat aardeweggetje waar je vroeger alleen naar durfde kijken, kan je nu gewoon inrijden. Met z’n 19-duims voorwiel en hoge voorpoten knalt de Honda hier zonder veel moeite over. Al moet je het niet te wild maken, want een carterplaat is niet standaard. Ook rechtopstaand kan je de X makkelijk manoeuvreren. Het brede stuur helpt hierbij. Dit is natuurlijk geen Africa Twin of een andere adventure, en dat probeert hij ook niet te zijn.

Het windscherm kan je enkel verstellen met een inbussleutel. Een pluspunt is dan weer dat het windscherm standaard een handige montagebeugel heeft, waarop je een gps of smartphone kan bevestigen. Het LCD-scherm ziet er fraai uit, goed afleesbaar en voorzien van onder andere een snelheidsmeter, versnellingsindicator, benzinemeter, triptellers en een klok. De toerenteller mocht voor mij wat groter.

Gebruiksvriendelijk

De Honda CB500X is in eerste instantie gebouwd voor de beginnende rijder, de (her)opstapper, de woon-werkrijder. En daar is absoluut niets mis mee. Het is trouwens niet voor niets dat je deze motoren meer en meer in het straatbeeld ziet. Ze zijn praktisch, licht en krachtig genoeg om er fun mee te hebben.

Onderhoudsintervallen om de 12.000 km, da’s mooi meegenomen. Honda claimt bovendien een actieradius van meer dan 400 km met volle tank en een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km. Indrukwekkende cijfers. Begin die lange reizen al maar uit te stippelen.

Ons model was van weinig opties en accessoires voorzien – enkel een 12V-aansluiting – maar ook een middenbok, handvatverwarming, bagagerek, valbeugels, handkappen en zijkoffers kan je op de bestelbon aanvinken.

Conclusie

Het is misschien vreemd om enthousiast te worden over een A2-motorfiets, maar ik ben best onder de indruk van de Honda CB500X. Voor zijn basisprijs van 6.799 euro (BE) / 8.158 euro (NL) krijg je heel wat motor terug. Het is een knappe verschijning die helemaal niet op “maar een 500-tje” lijkt, maar op een stevige adventure-tourer. Met z’n 47 pk biedt het leuke blok genoeg “oempff” om je uit te leven op bochtige wegen. Geen enkele keer had ik het gevoel dat ik meer wou. De geslaagde combinatie van sportiviteit en comfort kan een zeer diverse groep rijders een aangename rijervaring bezorgen. Houders van een A2-rijbewijs – en zelfs meer ervaren rijders – zal de CB500X niet snel teleurstellen. Ik zie mezelf wel Europa doorkruisen met de CB500X, al is het maar om een statement te maken dat je met lichtere motoren zwaar werk kunt verrichten.

Fotografie: Michele Micoli

Pluspunten

+ Leuk motorblok
+ Volwassen uitstraling
+ Prijs

Minpunten

– Windscherm enkel te verstellen met inbussleutel
– Toerenteller mocht groter

Technische specificaties

Motorisatie

Boring x slag (mm): 67 x 66,8 mm
Brandstofsysteem: PGM-FI
Compressieverhouding: 10,7: 1
Cilinderinhoud (cm3): 471 cc
Motortype: Vloeistofgekoelde 4-takt, parallel twin
Max. vermogen: 47 PK (35 kW) @ 8600 tpm
Max. koppel: 43 Nm @ 6500 tpm
Startsysteem: Elektrisch
Throttle Bore: 34

Velgen

ABS System: 2 kanaals ABS
Remmen voor: Enkele 310 mm wave type schijf met tweezuigerklauw
Remmen achter: Enkele 240 mm schijf met enkelzuigerklauw
Wielophanging voor: 41 mm conventionele telescoopvork met instelbare veervoorspanning
Wielophanging achter: Pro-Link monoshock met instelbare veervoorspanning
Banden voor: 110/80R19M/C
Banden achter: 160/60ZR-17M/C
Velgen voor: Multi-spaken Aluminium
Velgen achter: Multi-spaken Aluminium

Afmetingen en gewicht

Balhoofdhoek: 27,5 graden
Afmetingen (L×W×H): 2.155 x 825 x 1.410 mm
Frame type: Stalen diamant type
Tankinhoud: 17,7 liter (incl reserve)
Grondspeling: 180 mm
Rijklaargewicht: 197kg
Zithoogte: 830mm
Naloop: 108 mm
Wielbasis: 1.445 mm

Aandrijving

Koppeling: Natte meerplaatskoppeling
Eindoverbrenging: Ketting
Aantal versnellingen: 6 versnellingen

Instrumenten en Electrics

Instrumenten: Digitale snelheidsmeter, Digitale Bar toerenteller, Dubbele tripmeter, Digitale brandsofmeter en verbruiksindicator, Digitale klok
Achterlicht: LED
Koplamp: LED
Accu (Vah): 12v 7.4Ah

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.