KTM heeft al jaren de meest radicale der supernakeds in de stal staan: de 1290 Super Duke R. Een beest van een motor, die dit jaar een volledige make-over kreeg. Blijkbaar zag iemand bij KTM enkele jaren geleden toerpotentieel in The Beast: zet er een scherm op, voeg een grote tank toe en plak er koffers aan. Et voilà, de KTM 1290 Super Duke GT is geboren. Bij eender welke constructeur zou je op staande voet ontslagen worden, niet zo bij KTM. Daar zijn zelfs de toermachines Ready to Race.
Het 2020-model van de GT is nog gebaseerd op de vorige generatie van de Super Duke. Van het originele, knotsgekke blok werd amper iets afgeroomd en blijven 175 paarden en 141 Newtonmeters over. Meer dan genoeg om van de GT een echte raket te maken. Een raket om mee te reizen in stijl. Hoewel het Kiska ontwerp niet ieders meug is, valt de GT op door de agressieve koplampen die geflankeerd worden door de in de tank geïntegreerde LED-bochtenverlichting en -pinkers. Ook de brede schouders en slanke heupen vallen op, en de koffers passen wonderwel in het geheel. Een meer dan geslaagde designmix waarop ik geregeld werd aangesproken tijdens een weekje toeren in eigen land.
De 23 liter grote tank en het in 9 standen verstelbaar scherm onderstrepen het toerkarakter van deze dikke fiets. Ritten van 350 km bleken makkelijk haalbaar. De koffers zijn onhandig van vorm en aan de kleine kant maar de ophangpunten zijn naadloos geïntegreerd in het subframe. Standaard handvatverwarming, bandendrukcontrole en cruisecontrol maken het leven tijdens lange ritten zorgeloos. Kleine opbergvakjes in de kuip, een USB-poort en een 12V-aansluiting vervolledigen het toerplaatje.
Ondanks de massieve, 1301 cc metende V-twin verrast de Super Duke GT door het gemak waarmee je hem kan rijden. Van de brede voorkant blijft, eenmaal je er op zit, niets meer over, en dankzij de uitsparingen in de verrassend smalle tank kan je de motor goed met je knieën klemmen. Onder de 3000 toeren geeft hij niet thuis, en traag rijden vraagt om de nodige gascontrole in de lage versnellingen. Maar eenmaal op gang laat hij zich vloeiend en verrassend licht sturen. Zo kan je rustig cruisend genieten van de omgeving. En dat in alle comfort: het scherm en de tank zetten lijf en ledematen goed uit de wind terwijl het initieel harde zadel breed ondersteunt. Zet je daarbij de semi-actieve WP-vering op comfortstand, dan zweef je als op een vliegend tapijt over het asfalt. De standaard cruisecontrol helpt ondertussen om je binnen de snelheidslimieten te houden.
Maar zeg nu zelf: rustig cruisen, daar is de GT niet voor gemaakt. Draai je het gas open dan ontbindt dit beest al zijn duivels. De manier waarop dat gebeurt kan je zelf kiezen via het 6.5” grote TFT-scherm, gekend van op de 1290 Super Adventure. De 4 rijmodi passen de powerafgifte aan en kan je instellen op Rain (100 pk), Street, Sport en Track. Voor dagelijks gebruik is Street meer dan voldoende: ook dan trekt hij in derde versnelling het voorwiel los van de grond. In Rain-modus voelt de GT mak aan, in Sport en Track wil hij je armen eraf trekken. Gelukkig staan de remmen op eenzelfde sportief niveau. Bij aangrijpen geven ze veel gevoel, bij iets harder knijpen is de vertraging fenomenaal.
De semi-actieve WP-vering past de veringskaraktersitieken pijlsnel aan de rij-omstandigheden aan. Zelf kan je een en ander instellen via het menu. De demping heeft 4 standen: Comfort, Street, Sport en Track. Laat je de vering in comfort staan bij een vlotte rijstijl, dan zwalpt de GT alle kanten uit. Switch de vering naar Street of Sport en hij houdt strak de gekozen lijn, wat enorm veel vertrouwen geeft bij snelle doordraaiers. Ook de veervoorspanning kan via het menu ingesteld worden, afhankelijk van de belasting. De elektronische vering heeft op minder goede ondergrond af en toe moeite om te volgen. Rij je in de Ardennen op een weggetje waarbij het asfalt met meer patches behangen is dan de gemiddelde Hell’s Angel jekker, dan verslikt de vering zich wel eens, met een klap in je nieren tot gevolg.
Verder is de GT voorzien van alle moderne, elektronische snufjes zoals bochten-ABS en tractiecontrole. Ook een up-en-down-quickshifter is standaard en ondanks de berg aanwezige koppel kon ik deze niet op een foutje betrappen. Straffe kost.
Besluit
Een supernaked waarmee je ook op reis kan. Dat is de KTM 1290 Super Duke GT. Het scherpe sturen van een naked combineert hij met de praktische kant van een toermachine. Daarbij zit je comfortabel rechtop en ben je voorzien van alle luxe. De verslavende, dikke V-twin blijft uitnodigen om te knallen waarbij de elektronica onderhuids zorgt dat dit op een veilige manier kan. Kortom: deze GT biedt het beste van twee werelden.
Pluspunten
+ Verslavend blok
+ Veelzijdigheid
+ Zeer volledige uitrusting
Minpunten
– Onhandige vorm van de koffers
– Semi-actieve vering kan soms niet volgen
Technische specificaties
Motor
Torque: 141 Nm
Transmission: 6-speed
Cooling:Liquid cooled
Power: 128.7 kW / 175 hp
Starter: Electric starter
Stroke: 71 mm
Bore: 108 mm
Clutch: PASC (TM) slipper clutch, hydraulically actuated
Displacement: 1301 cm³
EMS: Keihin EMS with RBW and cruise control, double ignition
Design: 2-cylinder, 4-stroke, V 75°
Lubrication: Forced oil lubrication with 3 oil pumps
Chassis
Tank capacity: approx. 23 l
ABS: Bosch 9ME Combined ABS (incl. cornering ABS and supermoto mode, disengageable)
Front brake disc diameter: 320 mm
Rear brake disc diameter: 240 mm
Front brake: 2 x Brembo monoblock four-piston radial fixed calliper, brake discs, floating
Rear brake: Brembo twin-piston fixed calliper, brake disc
Chain: 525 X-Ring
Dry weight: 209 kg
Frame design: Chrome-moly tubular space frame, powder-coated
Front suspension: WP Semi-active suspension USD Ø 48 mm
Ground clearance: 141 mm
Rear suspension: WP Semi-active suspension monoshock
Seat height: 835 mm
Steering head angle: 65.1 °
Suspension: 125 mm (front) / 156 mm (rear)