Dit is een gastbijdrage van Shih. Want als een van je motormaatjes een techfreak en gadgetgeek is, en je samen al flink wat kilometers hebt gereden met een intercomsysteem, dan vraag je dat motormaatje toch gewoon om een review van dat intercomsysteem te schrijven. Hier gaan we.
Vorig jaar ging ik op Tournée Pyrénée met Jean. Een dikke week onderweg met tent, slaapzak en een berg bagage. Omdat het mijn allereerste motortrip was, zat ik met een hoop praktische vraagstukken.
Eentje daarvan was hoe we met elkaar zouden communiceren tijdens het rijden. Moesten we elkaar inhalen, en dan zwaaien en gebaren? Ik had een beter idee: een bluetooth-intercomsysteem.
Mijn helm was daar al mee uitgerust, dus als Jean er ook eentje zou aanschaffen was het zaakje geregeld. Maar mijn BMW Motorrad communicatiesysteem schoot tekort. Het is perfect als je alleen rijdt en je naar muziek wil luisteren, telefoontjes wil plegen, of met je duo wil babbelen (als die hetzelfde systeem heeft tenminste). Maar een babbeltje met je voor- of achterrijder? Vergeet het maar.
Onze zoektocht bracht ons bij de Cardo Packtalk Bold. Op papier een van de meest geschikte systemen voor rider-to-rider-communicatie, onder meer door de DMC-technologie (of in ’t lang Dynamic Mesh Communication). Da’s de tegenhanger van bluetooth-intercomsystemen. Je hoort het donderen in Keulen? Check deze video:
Na een paar kritische blikken op reviews en officiële video’s waren we overtuigd: mijn OEM-intercomsysteempje moest eruit. Cardo Packtalk Bold voor beide helmen. Even binnengesprongen bij Waypoint Leuven en de montage kon beginnen.
Oké, geef er mij maar twee.
We kozen voor de Cardo Packtalk Bold Duo, wat betekent dat je een dubbele set koopt met een mooie korting. In de doos vind je naast de twee units alle accessoires om het systeem op je helm te monteren.
Da’s eenvoudig, mede dankzij de meegeleverde handleiding en rijkelijk voorziene velcro klevers. Voorzichtig de liner van je helm losmaken en alles mooi installeren. Je merkt dat er aandacht aan werd geschonken om alles zo goed mogelijk weg te kunnen werken.
De luidsprekers zijn voorzien van kwaliteitsvolle, simpele bekabeling, iets wat ik van het BMW-systeem niet kan zeggen. Je hebt de keuze uit een microfoon met een plooibaar armpje (ideaal voor systeemhelmen) of een bekabeld microfoontje dat je in je helm plakt. De ‘cradle’ – het plaatje waarin je de unit vastklikt op de helm – kan je op twee manieren bevestigen: met dubbelzijdige klevers of met een stevige metalen clip. We kozen beide voor de klevers omdat de clip niet mooi op onze helmen pastte.
Liner terug erin en dan nog eventjes de Cardo Connect app installeren op de smartphone. Die heb je nodig om de settings van je unit aan te passen (volumes, radiostations …).
Voor we naar de Pyreneeën vertrokken heb ik solo de niet-intercomgerelateerde functies uitvoerig getest tijdens het pendelen. Naar muziek luisteren en bellen, maar ook de spraakcommando’s. ‘Hey Cardo, battery status’ bijvoorbeeld. Maar ook Hey Siri- en Okay Google-commando’s. Dat werkt prima, al moet je een beetje oefenen en wennen. Omgevingsgeluid tijdens rijden met open vizier kan een spelbreker zijn, en de Cardo begrijpt je het beste als je spreekt met een vet Amerikaans accent.
Een ander puntje is dat wij er niet in geslaagd zijn de RDS-functie van de radio te laten werken. Dit zorgt ervoor dat automatisch de sterkste frequentie van je radiozender wordt gekozen. Met een app op je smartphone waarmee je digitaal naar de radio luistert kan je dit probleem omzeilen.
Bij normaal gebruik zonder intercom houdt de batterij het goed vol. ‘s Morgens en ‘s avonds heen en weer pendelen naar het werk met muziek of radio in de oren, telkens 45 minuten per rit: dan moet mijn Cardo ongeveer om de week aan de lader.
De eerste keer
Het vertrek van Tournée Pyrénée kondigde zich aan. Onze allereerste praktijktest. We spraken af op een parking langs de E411. Even zoeken hoe we beide Cardo’s moesten koppelen en hop, we waren vertrokken.
Veel geleuterd werd er niet, maar hoe handig is het als je praktische zaken gewoon on the go kan bespreken. “Pas op, gravel in de bocht”, “Wow! Effe stoppen voor een fotomomentje?”, “Ik moet tanken, man” en natuurlijk ook “Ik moet pissen”.
We hebben gemerkt dat de microfoon best tegen je lippen staat voor een optimale verstaanbaarheid voor de andere rijders. Rij je met je systeemhelm open, dan vangt de Cardo soms windgeruis op. Soms zelfs al bij open vizier. Maar over het algemeen filtert de Cardo Packtalk Bold probleemloos alle bijgeluiden weg. Als je tijdens het rijden belt, heeft de ontvanger niet door dat je onderweg bent met de motor.
Theoretisch kunnen twee Cardo Packtalk Bolds een afstand van 1,6 km overbruggen. Dat is tweemaal zo ver als de concurrentie, claimt Cardo. Die afstand lijkt me wat overdreven, maar toch is het bereik erg goed. Je kan ervan uitgaan dat wanneer je elkaar kan zien, je elkaar ook kan verstaan. Op een bochtig parcours met stukjes gebergte ertussen kan het zijn dat je gekraak krijgt, of elkaar even verliest. Maar vanaf het moment dat je weer binnen bereik komt, pikt het systeem de draad – nu ja, het is wel draadloos – automatisch weer op. In totaal kunnen tot 15 riders verbonden zijn met elkaar, over een (theoretische) afstand tot 8 km.
In de Pyreneeën luisterden we onderweg niet naar muziek en gebruikten we de Cardo’s enkel voor intercom-communicatie. Dan gingen de units ongeveer een hele dag mee. ‘t Is te zeggen: je kan een uurtje of acht de lijn open houden om conversaties voeren. Ruim voldoende voor onze dagritten ter plaatse, maar tijdens onze terugreis – waarbij we in 12 uur dik 1.200 km overbrugden – raakte de batterij wel aan het einde van z’n latijn. Geen nood: we hoorden het op tijd aankomen (dankzij de “Battery low” waarschuwing), dus stopten we om te eten en intussen de Cardo’s bij te tanken aan een powerbank. Een half uurtje was voldoende om het einde van de rit te halen.
Tip: Neem een powerbank mee als je gaat kamperen, en laad je powerbank op tijdens het rijden.
Three is a magic number
Dit jaar zouden we in juni naar de Alpen trekken maar CoViD-19 gooide serieus wat roet in het eten. Alternatieve plannen werden gesmeed: een weekje in België, met uitlopertjes in de Eifel en Noord-Frankrijk. Met een derde man: Jan F. Die schafte zich na onze lofzang ook een Cardo Packtalk Bold aan, die intussen met JBL speakers geleverd wordt. De eerste dag was zijn apparaat snel gekoppeld aan de groep en bewees het intercomsysteem opnieuw hoe praktisch het is.
Besluit
Op toer zonder mijn Cardo Packtalk Bold? I don’t think so. In contact staan met je mederijders tijdens het rijden is fantastisch, de batterijlevensduur van de Packtalks is erg goed, net als de geluidskwaliteit.
Met een prijs van 279 euro voor een single unit (met JBL speakers) is dit zeker geen goedkoop accessoire. Maar dan heb je wel wat. Dus kijk misschien of je met een vriend de Cardo Packtalk Bold Duo kan splitten, dan heb je een dubbel setje voor een voordeligere prijs (449 euro).
Mijn Cardo geeft me meer gemoedsrust tijdens het rijden. De voorrijder kan je waarschuwen voor misplaatste putdeksels of gevaarlijke tegenliggers, terwijl je achterrijder tips kan geven over je bochtentechniek (of je er gewoon mee uitlachen).
En natuurlijk is het ook gewoon leuk om onderweg naar muziek te kunnen luisteren of een inkomend gesprek te kunnen beantwoorden.
Pluspunten
+ Excellente bouwkwaliteit
+ Prima kwaliteit van de verbinding
+ Batterijlevensduur
+ Regenbestendig
+ Gemakkelijk zelf te installeren
Minpunten
– Prijzig (maar met de Duo verzacht je de pijn een beetje)
– RDS werkte bij ons niet
– Niet geschikt als je zageventen of mekkermiekes meeneemt