Test: BMW F 900 GS


Ieder zichzelf respecterend merk biedt in het adventuresegment een motor aan met grote longinhoud. Toch gaan bij de meeste merken de middenklasse adventures het vlotst over de toonbank. Zo verkoopt Honda meer Transalps dan Africa Twins, is de Triumph Tiger 900 een verkoopsucces terwijl ze de 1200 amper aan de straatstenen kwijt kunnen en domineert bij KTM de 890 de verkoop. Zelfs bij Suzuki verkoopt de V-Strom 800 beter dan de 1050.

Bij BMW is het net omgekeerd: de kleine GS staat al generaties lang in de gitzwarte schaduw van zijn grote broer. Bovendien werden middenklassers de laatste jaren steeds meer offroadwaardig, en op dat vlak schoot de F 850 GS – en zijn voorgangers – flink tekort.


Enter de BMW F 900 GS. In Beieren gooiden ze het roer volledig om en kozen ze resoluut voor een meer hardcore aanpak. Dat merk ik meteen wanneer ik vanop mijn eigen GS (zo’n dikke) overstap op de 900: het stuur staat hoog en ver naar voor, en de voetsteunen staan een pak lager. De ergonomische driehoek van de 900 GS is duidelijk geoptimaliseerd voor offroadgebruik. 


Het is meteen thuiskomen op het 870 mm hoge zadel: het 6,5“ TFT-kleurendisplay, de bedieningsknoppen en de spiegels zijn al jaren dezelfde bij BMW en dat voelt vertrouwd aan. Ook nu blijkt dat de menustructuur en bediening nog steeds best in class is, hoewel een beetje vernieuwing na meer dan 10 jaar misschien wel eens welkom zou zijn.


Valt meteen op: de rood geanodiseerde koppen van de Showa vering steken fel af tegenover de kroonplaat. Dat thema kan je doortrekken voor het volledige design van deze F 900 GS. Mijn testexemplaar werd geleverd in de GS Trophy kleurstelling en met het Enduro Pro Pack, waarbij de gouden vork, de gouden velgen en het witte achterframe voor felle contrasten zorgen. Voeg daarbij de erg slanke achterkant, en voor me staat een pracht van een adventuremotor.


Dat Enduro Pro Pack verdient trouwens alle lof. De extra hoge risers zetten het zwarte stuur 24 mm hoger waardoor de transitie van zitten naar staan zonder enige moeite gaat. De 45 mm Showa voorpoten en Sachs achterdemper zijn volledig instelbaar en dat kan – op de veervoorspanning vooraan en highspeed demping na – zonder gereedschap. Je leest het goed: de demping achteraan is voorzien van low- en highspeed demping. Gericht op offroad? Reken maar van wel.


BMW zou BMW niet zijn als ook de rijmodi in een pack komen. Het Dynamic Pack biedt naast de standaard modi Rain en Road ook nog Dynamic en Enduro. Die laatste zijn de enige modi waarin ik reed en de bijhorende quickshifter wil je uiteraard ook. Beide packs zijn dus absoluut een must wil je het potentieel van deze F 900 GS volledig kunnen benutten.

Want potentieel heeft deze middenklasser in overvloed. De 850 GS was een zachtaardige loebas met veel te slappe veren en een vermogen waar niemand vrolijk van werd, de 900 GS is het absolute tegenovergestelde geworden.


De vering staat standaard erg hard maar levert veel gevoel, en het 900 paralleltwin blok komt in deze GS ontzettend goed tot zijn recht. Perfect doseerbaar en met veel koppel stuur je de GS van bocht naar bocht, waarbij de plofjes uit de (optionele) Akrapovic uitlaat je uitnodigen tot steeds maar weer op en afschakelen.


Offroad word je onmerkbaar geholpen door de Enduro modus, die net genoeg wielspin toelaat om gecontroleerd door het stof te rijden. Maar ook op verharde wegen biedt de 900 GS een veel dynamischer rijgevoel dan je voor mogelijk zou houden met zijn lange vering, 21” voorwiel en noppenbanden.


Besluit

De kleine broer van de dikke GS is niet meer. Lang leve de BMW F 900 GS! “Hardcore” vat deze middenklasse adventure het beste samen. Ik kon het tijdens de testweek niet laten om hem steevast met die andere hardcore hoogpoter te vergelijken, eentje die mijn hart stal in de Vogezen: de Yamaha Ténéré 700 World Raid. Wat de T7 miste, heeft de 900 GS wel: cruisecontrol! Een comfortabel zadel! Ik herinner me de vering van de Ténéré in standaard instelling als iets vergevingsgezinder dan die van de 900 GS, al zal je met wat finetunen ongetwijfeld hetzelfde niveau kunnen halen op de Beemer.

Wil je een meer straatgerichte versie, kijk dan naar de BMW F 900 GS Adventure. Ongetwijfeld een pak comfortabeler, maar dat was net het punt dat BMW wilde maken: met de F 900 GS hebben ze een rasechte Reise-Enduro in de stal. Met de nadruk op enduro. Wat een bangelijke motor, deze F 900 GS. Tenminste toch als je de Enduro Pro en Dynamic packs aanvinkt op de bestelbon.

Pluspunten

+ Hardcore in hart en ziel
+ Design
+ Comfortabeler dan een Ténéré dankzij cruise control, een beter zadel en een iets betere windbescherming

Minpunten

– Hardcore in hart en ziel, niet voor iedereen weggelegd

Technische specificaties

Motor

Nominaal vermogen: 77 kW (105 pk) bij 8.500 tpm
Uitlaatgasreiniging: Geregelde 3-wegkatalysator
Constructie: Watergekoelde 2-cilinder viertaktmotor met vier via sleeptuimelaars bediende kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen en dry-sump-smeersysteem
Boring x slag: 86 mm x 77 mm
Cilinderinhoud: 895 cc
Compressieverhouding: 13,1 : 1
Brandstofregeling: Elektronische inlaatpijpinspuiting/digitaal motormanagement: BMS-X met E-Gas
Emissienorm: EU 5+
Max. koppel: 93 Nm bij 6750 tpm

Elektrische installatie

Dynamo: Permanente magneetdynamo met 416 W (nominaal vermogen)
Accu: 12 V / 9 Ah, onderhoudsvrij

Aandrijving

Koppeling: Meerschijven-oliebad, anti-hopping
Secundaire aandrijving: Eindeloze O-ringketting met schokdemping in de achterwielnaaf

Rijwielgedeelte /remmen

Frame: Stalen brugframe in schaalconstructie
Balhoofdhoek: 62°
Velgen: Kruisspaakwielen
Velgmaat, voor: 2,15 x 21″
Velgmaat, achter: 4,25 x 17″
Bandenmaat, voor: 90/90 R21
Band achter: 150/70 R17
Remmen, voor: Dubbele schijfrem, zwevende remschijven, diameter 305 mm, zwevende remklauw met 2 zuigers
Remmen, achter: Enkele schijfrem, diameter 265 mm, zwevende remklauw met 1 zuiger
ABS: BMW Motorrad ABS
Naloop: 119,8 mm
Wielbasis: 1,590 mm
Veeruitslag voor/achter: 230 mm / 215 mm
Voorwielgeleiding/-vering: Upside-down Gabel, diameter 43 mm, veervoorspanning manueel instelbaar, ingaande en uitgaande slag instelbaar
Achterwielgeleiding/-vering: Tweezijdige swingarm van gegoten aluminium, centrale WAD veerpoot, veervoorspanning hydraulisch instelbaar, terugveringsdemping instelbaar; SA Enduro Paket Pro: Tweezijdige swingarm van gegoten aluminium, centrale WAD veerpoot, veervoorspanning hydraulisch instelbaar, terugveringsdemping instelbaar (Hoge/Lage Snelheid)

Afmetingen/gewicht

Zithoogte, onbeladen: 870 mm (optie verlaging: 835 mm; optie rally zit hoog: 890 mm; optie rally zit laag: 855 mm; optie enkele zit: 870 mm)
Rijklaar gewicht, volgetankt: 219 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht: 445 kg
Max. belading (bij standaarduitrusting): 226 kg
Breedte: 943 mm (zonder accessoires)
Hoogte: 1,393 mm (boven kuipruit)
Lengte: 2.270 mm (boven spatbescherming)
Tankinhoud: 14,5 l
waarvan reserve: ca. 4 l
Binnenbeencurve, onbeladen: 1.935 mm (optie verlaging: 1.800 mm; optie rally zit hoog: 1.965 mm; optie rally zit laag: 1.900 mm; optie enkele zit: 1.935 mm)

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.