Test: Moto Guzzi V7 III Special

Moto Guzzi is niet meteen het motormerk dat bij veel mensen top of mind zit. Nochtans beslaat het Italiaanse merk flink wat pagina’s in de geschiedenisboeken. Het is niet alleen de Europese motorbouwer met de langst doorlopende productie en heeft het een rijke race-achtergrond, het was ook pioneer op heel wat vlakken. Denk maar aan het integrale remsysteem, de middenbok en de achtcilindermotor.

Vorig jaar vierde de Moto Guzzi V7 z’n vijftigste verjaardag en kreeg hij een update. De Romeinse drie in z’n naam geeft al een hint: dit is de derde update van de V7-generatie die in 2012 werd geïntroduceerd. De V7 III komt in een handjevol variaties. De Rough heeft bijvoorbeeld scrambleraccenten, terwijl de Racer de sportiefste look kreeg.

Ikzelf mocht een demomotor van Garage Chris Smeyers lenen, een V7 III Special. Daar stond in de showroom trouwens een V7 III Anniversario met een prachtige chromen tank, gebouwd op 750 exemplaren ter gelegenheid van dat vijftigjarige jubileum.

De Special ademt het meeste retrosfeer uit van de V7-modellen. De oranje-grijze lijnen op tank en flankpanelen knipogen naar z’n voorlopers, de Blu Zaffiro lak ziet er heerlijk vintage uit, en de uitgekiende verhouding tussen chromen en zwarte onderdelen bewijst dat de Noord-Italiaanse designers veel smaak hebben. De lichtjes omhoog geknikte dubbele uitlaat geeft een sportieve toets. En dan zijn er nog het fraai geribbelde zadel, de mooi rondom de achterzijde van het duozadel lopende handgreep en de (hey, dat was lang geleden) ongelakte spaakvelgen. Basisprijs van de Special: 9.595 euro (België) / 10.745 euro (Nederland).

Met technologie is de V7 karig. ABS en (instelbare en uitschakelbare) tractiecontrole zijn standaard, maar dan heb je het ongeveer gehad. Wel heeft deze Guzzi een cardanaandrijving die ook esthetisch scoort: met haar bijzonder slanke design lijkt ze op het eerste gezicht gewoon onderdeel van de achterbrug.

Ook de tank koppelt functionaliteit aan design. Knap vormgegeven met een vrij smalle bovenkant die breder wordt naar onder toe en zo de V-twin aankondigt.

Een visueel pareltje dus, en toch laat de V7 III Special enkele steekjes vallen. De plastic afbergkapjes op de brandstofinjectoren bijvoorbeeld. Ziet er onvergeeflijk cheap uit. En waarom de voetsteuntjes niet in dat mooie matzwart werden gespoten, gaat m’n petje ook te boven.

De langsgeplaatste 744 cc V-twin (nog zo’n bepalend visueel Moto Guzzi kenmerk) produceert 52 pk bij 6200 toeren en 60 Nm bij 4900 toeren. Vrij weinig power, maar ruim voldoende voor de rij- en levensstijl die deze motor belichaamt: dolce far niente, gewoon lekker van het leven genieten.

Je voelt je direct thuis op deze Italiaan die compacter en lager is dan de foto’s doen uitschijnen. De zitpositie op het ruime zadel is comfortabel rechtop, je knieën vinden makkelijk een perfect plekje om de tank te omklemmen, de voetsteuntjes staan waar je ze verwacht en het stuur ligt aangenaam in de hand. Dat stuur laat zich makkelijk hanteren: ook de goede wendbaarheid van de V7 kweekt vertrouwen. Op het gemak rondbollen op een mooie dag, daarvoor lijkt deze motor gebouwd.

Het blok creëert – vooral koud – behoorlijk wat trillingen, maar ze geven de V7 een tikje eigenwijsheid die perfect bij z’n karakter past. Bovendien storen de trillingen nauwelijks tot zelfs niet.

Iets sportiever rijden met de V7 III is niet meteen het beste idee. Hoewel hij vlot en licht stuurt, wordt de achterkant snel wazig als je bochten gezwind aanvalt. Het vertrouwen is dan vlug zoek. De ingaande demping van de achtervering kan je aanpassen, maar het is vooral de uitgaande die teveel deining veroorzaakt. Bon, so be it. Racen met de V7, dat zal sowieso bij weinig eigenaars de bedoeling zijn.

Het dashboard ontmoedigt dat stevig doorjakkeren eveneens: op 4500 toeren begint een rood lichtje te knipperen en signaleert het digitale schermpje dat het tijd is om te schakelen. Hoewel zijn koppelpiek net wat hoger ligt. En verkeerd klinken doet hij ook absoluut niet als je al die aanmaningen negeert. Gelukkig heeft de V7 sowieso een sound die er mag zijn. Rijk en diep, vooral laag in de toeren.

Even terugkomen op die display. De V7 III Special heeft twee analoge metertjes (snelheid en toerental), met in het linker klokje een display voor onder meer tijd, tripteller, km-stand, temperatuur, gekozen versnelling en verbruik. Alleen jammer dat een benzinemeter ontbreekt. Dan maar wachten tot het waarschuwingslampje aanspringt.

Eerlijkheidshalve moet ik nog vermelden dat sommige elektronica het noorden soms kwijtraakte. Triptellers die vanzelf op 0 sprongen, tractiecontrole die een eigen willetje had, erg nukkige koude start. Volgens Chris (van Garage Chris Smeyers dus) moest hij dringend de motor eens uitlezen en zouden die euvels dan zeker van de baan zijn.

De remmen lieten me nooit in de steek en ik stopte altijd precies waar ik wou, maar toch kon ik me niet van het gevoel ontdoen dat de enkele schijf vooraan maar net genoeg in huis heeft, en het echt kantje boordje wordt als je vlotter doorvlamt.

De zesbak is niet altijd even helder. Vaak geeft hij weinig feedback, zodat je twijfelt of je nu wél of niet geschakeld hebt. Wat soms ervoor zorgt dat je géén versnelling hoger of lager schakelde, en de andere keer twee versnellingen hoger of lager uitkomt omdat je voor de zekerheid het koppelingspedaal nog een extra tik gaf. Zou beter mogen.

Zullen we – voor we naar het besluit gaan – nog even wat concurrenten bekijken? Wie een klassiek ogende motor zoekt, zal haast automatisch de Triumph Bonneville overwegen. Wat mij betreft ligt de vintage-factor van de Moto Guzzi echter hoger en is hij een pak minder doorsnee. Iedereen rijdt met een Bonneville, nee? De Ducati Scrambler komt misschien ook in het vizier. Qua stuurplezier trekt die het laken naar zich toe, maar z’n design mist de klassieke elegantie die de Guzzi wél heeft. En als we kijken naar de jongere, stedelijke doelgroep die een stijlvolle motor wil, het publiek waar de Harley Street Rod op mikt, dan komt de Amerikaan sportiever uit de hoek, maar wint de Italiaan het pleit duidelijk op vlak van wendbaarheid en ergonomie, wat in de stad waarschijnlijk net belangrijker is. Om maar te zeggen, de Guzzi V7 mag misschien vaak over het hoofd gezien worden, het is compleet ten onrechte.

Besluit

De Moto Guzzi V7 III Special heeft een pak klasse in huis. Z’n (grotendeels verzorgde) design vindt net het juiste niveau van klassieke vintage-stijl, zonder in een chrome-overdaad te vervallen. Het meest moderne zijn misschien wel die paar vierkante centimeters digitale display. Ook de typische, langsgeplaatste V-twin draagt bij aan z’n uitstraling en versterkt de retro-rijervaring die je verwacht. Een beetje schudden en schokken, leven in de brouwerij.

Om de raceheld uit te hangen ben je bij de V7 III aan het verkeerde adres. Het 744 cc blok is zeker geen duffe bedoening, maar de achterkant wordt wazig in pittiger bochtenwerk. Ook het non-communicatieve koppelingspedaal mag nog eens onder handen genomen worden. Het zijn de twee grootste euvels van deze voor de rest zeer verleidelijke Italiaan.

Met dank aan Garage Chris Smeyers voor de demomotor.
Fotografie: Kenny van Houttave.

Pluspunten

+ Geslaagde retro-uitstraling
+ Zeer toegankelijk dankzij goede zithouding en vriendelijk motorkarakter
+ Pakken persoonlijkheid

Minpunten

– Weinig feedback van het koppelingspedaal
– Wazige achterkant als je vinniger rijdt

Technische specificaties

Displacement: 744 cc
Bore: 80 mm
Travel: 74 mm
Timing system: 2 valves with light alloy pushrods and rockers
Maximum power: 38 kW (52 HP) at 6200 rpm
Maximum torque at crankshaft: 60 Nm at 4900 rpm
Exhaust system: 3-way catalytic converter with double lambda probe
Cooling: Air
Frame: Double cradle tubular frame in ALS steel with detachable elements
Wheelbase: 1463 mm
Trail: 106 mm
Headstock angle: 26.4°
Front suspension: Ø 40 mm hydraulic telescopic fork
Travel: 130 mm
Rear suspension: Die cast light alloy swing arm with 2 shock absorbers with adjustable spring preload
Wheel travel: 93 mm (shock absorber travel 80 mm)
Front Brake: Ø 320 mm stainless steel floating discs, Brembo callipers with 4 differently sized opposed pistons, ABS
Rear brake: Ø 260 mm, stainless steel disc, floating calliper with 2 pistons, ABS
Front wheel: 18″ spoked 100/90 (110/80 R18 as alternative)
Rear wheel: 17″ spoked 130/80
Saddle height: 770 mm
Length: 2185 mm
Height: 1110 mm
Minimum ground clearance: 150 mm
Fuel tank capacity: 21 litres (including 4 litre reserve)
Drooggewicht: 193 kg
Rijklaar gewicht: 213 kg

3 thoughts on “Test: Moto Guzzi V7 III Special

  1. De rev limiet led wordt af fabriek heel laag ingesteld voor de inrij periode. Daarna mag die best verhoogd worden maar dit wordt door dealers bij het 1000 km onderhoud … vergeten. Mijn led staat 400 rpm onder de harde limiet ingesteld en ik heb ‘em nooit meer gezien. Dat je remvermogen tekort hebt is ‘superbike journalisten’ praat : de achterrem werkt op een V7 wel degelijk En die 52 pk is slechts een cijfer in een tabel. Aan de lichten ben ik altijd de eerste weg, de versnellingsbak is je vriend. Na 2 keer mijn rijbewijs kwijt te zijn op een superbike, zocht ik een motor met een operationeel gebied dat binnen de wetgeving viel. Je zit ook rechtop … wat moet je dan aan 150 met je 130 pk ? En ik heb vlaanderen nooit beter leren kennen dan op mijn V7III. Warm aanbevolen.

      • V7III is wat misbegrepen – haha wat doet tractiecontrole met 52 pk ? – en u bent niet de enige journalist die zich blindstaart op die enkele schijf. Nee echt, het enige objectieve manco is de schabouwelijke achtervering. En dat de multimedia module nog steeds niet werkt. En dat de Pirelli sportdemons het Kruis niet vrezen maar wel het Wijwater.

        Tractiecontrole en 52 pk ? Twee woorden: natte wegmarkeringen.

        Proficiat met uw prachtige site, ik was enkel op de V7 review gebotst, ik zie nu dat er een pak extra leesplezier op mij wacht 😊

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.