Test: Ducati Multistrada 1260 S Touring

Het eerste wat me opvalt wanneer ik naast de Ducati Multistrada 1260 S Touring sta is hoe imposant hij is, met zijn hoge schouders, ranke taille en brede heupen. Volgens sommigen is dit de mooiste Ducati ooit. Of hij ook de béste Ducati ooit is ging ik uitzoeken tijdens een lang weekend in de Eifel.

Des gouts et des couleurs

Ik loop er een paar keer rond. Een opvallende verschijning is het wel. Boordevol stijlelementen die onmiskenbaar Multi zijn: de opvallende lichten boven de luchthappers die als neusgaten in de snavel zitten, het prachtige achterlicht dat er vanuit iedere hoek anders uitziet, de fraaie enkelzijdige achterbrug.

De Multistrada 1260 S onderscheidt zich van de S-loze 1260 door zijn uitgebreidere uitrusting. De Skyhook Evo ophanging, quickshifter, TFT-display, LED-lampen en cornering lights komen erbij, uiteraard tegen een meerprijs.

Het grijs van mijn testexemplaar vind ik een bijna saaie kleur. De rode vind ik een pak mooier. En helemaal geil wordt het in de Pikes Peak uitvoering. Smaken verschillen, zeker?

Wanneer ik het contact aanzet verschijnt een bloedrood Ducati logo op het 5” TFT-scherm. Er staat enorm veel informatie op het dashboard. De snelheid en gekozen versnelling worden door joekels van cijfers weergegeven, het toerental wordt over de volledige breedte van het scherm uitgesmeerd en de gekozen mapping is duidelijk af te lezen. Maar voor de rest is het zoeken. Links staan tripgegevens, temperatuur, verbruik en het menu, in het midden de tankinhoud, en rechts de stand van de elektronisch verstelbare vering en de instellingen van de rijmodi. Allen worden redelijk klein weergegeven in het onderste deel van het dashboard.

Bij een druk op de startknop lijkt er heel even niets te gebeuren. Maar dan schudt de dikke Testastretta DVT twin zich wakker. Een schudden dat trouwens altijd aanwezig is, in meer of mindere mate.

Een bescheiden roffel rolt uit de dubbele uitlaat. Al na de eerste meters blijft van dat initiële imposante gevoel niets meer over. Dankzij een compacte ergonomie waarbij het stuur niet te breed is en dicht naar je toe staat, lijkt het alsof je met een veel kleinere motor op pad bent. Sturen gaat lichtvoetig en de grote Multistrada is verrassend wendbaar. Dat geeft meteen veel vertrouwen.

Onvrijwillige muilezel

Bij het inladen voor het weekend blijkt al snel dat ik geen fan ben van de zijkoffers die worden geleverd bij de Touring versie. Ze passen mooi bij het geheel van de Multistrada en er gaat ondanks de grillige vorm best veel in, maar de zijkoffers laten zich moeilijk monteren en iets minder moeilijk demonteren. De topkoffer zal er zelfs het volledig weekend niet afgaan wegens muurvast*.

Wel zo handig voor de rest van de groep want ik speel het hele weekend voor muilezel. Geen enkel probleem op deze Duc die geen last heeft van een kilootje bagage meer of minder. Het deksel van de topkoffer sluit ook niet volledig af, waardoor er na een stevige bui enkele druppels water in zitten.

Elektronica-overvloed

En dan zijn we weg. Eerst 150 km over de snelweg. Tijd zat om met de elektronica te spelen. Ik vind cruisecontrol zowat de beste optie die je kan nemen en die op de Multistrada werkt feilloos. Hier kunnen zelfs veel automerken nog een puntje aan zuigen. Zonder enige aarzeling neemt hij iedere keer weer op, in eender welke versnelling.

Verder zijn er naast riding modes (Sport, Touring, Urban en Enduro), power modes, elektronisch instelbare vering en een quickshifter ook een heleboel drieletterafkortingen: VHC (aka hellingsrem), ABS en DTC (beide met hellingssensor), en DWC.

Alles wat je maar kan bedenken zit er dus op. En: alles werkt ook gewoon goed. Verschillen in de rijmodi zijn duidelijk voelbaar. Zelfs de layout van het TFT-scherm wordt subtiel aangepast bij iedere modus. ABS en DTC zijn erg fijn afgeregeld waardoor ze nooit bruusk tussenkomen. Een kleine stoppie wordt in Sportstand zowaar toegelaten. En de leukste afkorting is DWC oftewel Ducati Wheelie Control: gas open en wheeliën maar. Al had die iets minder conservatief mogen zijn voor de hooligans onder ons.

Bochten iemand?

Wanneer we de Eifelbochten induiken schakel ik over van Tour naar Sport. De gasrespons wordt directer, de DWC iets minder ingrijpend en al stilstaand voel je de veervoorspanning verhogen. In de Tourstand zorgt de Multistrada in de eerste plaats voor het comfort van de rijder en dat resulteert regelmatig in deining in de bochten. In Sport rijdt hij als op rails. Oneffenheden worden nog steeds redelijk goed weggefilterd (het blijft tenslotte een hoogpoter) maar nu volgt hij ook strak de gekozen lijn. Dit is voor mij de meest harmonieuze stand op de Multistrada. Zo past de wegligging het best bij de prestaties van het blok.

Bloedsnel blok

Juist. Het blok. Save the best for last. 158 pk en 130 Nm koppel maken de Multistrada 1260 bloedsnel. De power is altijd en overal voorhanden. En ontzettend controleerbaar, dankzij het rijwielgedeelte en de elektronica. Snel rijden wordt zo een eitje en je zit constant tegen (en heel erg vaak over) de toegelaten snelheidsgrens. Daarbij word je geholpen door de standaard gemonteerde Pirelli Scorpion Trail II banden die tonnen grip bieden en de Brembo remmen die geweldig krachtig en superdoseerbaar zijn.

Traag rijden moet in de realiteit af en toe ook, al schakel je bij lage toerentallen best een versnelling lager om bokkigheid te vermijden. Dat kan met de quickshifter. Die durft wel eens met de botte bijl te hakken. Het is even zoeken naar zijn sweet spot maar eenmaal je die weet liggen, schakelt hij zacht als boter. Je kan zowel opschakelen als neerschakelen met de quickshifter, maar opschakelen doet hij duidelijk liever. Geassisteerd terugschakelen gaat enkel met volledig gesloten gashendel en dat genereert zó veel motorrem dat ik mezelf erop betrap toch de ontkoppeling te gebruiken om iets verfijnder een bocht aan te vallen.

Akkefietjes

Het is niet al rozengeur en maneschijn bij deze Multistrada 1260 S. Kapotte handvatverwarming is niet fijn tijdens meer dan 350 km door gietende regen onder de 10 graden. Op die onwrikbare topkoffer heb ik een heel weekend zitten vloeken. Ook irritant: een USB-aansluiting die niet werkt als je er op rekent je telefoon overdag op te kunnen laden**. En de handvatbescherming is mooi gestileerd met zijn ingebouwde pinkers en lijkt op hoogwaardig aluminium, maar het gebruikte plastiek is waardeloos en biedt behalve tegen de wind geen enkele bescherming. Dat alles zou niet mogen op een motor die in deze uitvoering een dikke 22.000 euro kost.

Besluit

En toch zat ik van de eerste tot de laatste kilometer met een helmbrede glimlach op het goed gepolsterde zadel van de Ducati Multistrada 1260 S Touring. Van filefilteren over cruisen tot scheuren in de bochten: ik voelde me on top of the world op deze stijlvolle Ducati die ontzettend hard kan gaan maar altijd goed gemanierd blijft. Een gentleman in een smoking. Een beetje zoals James Bond. Shaken heeft z’n voorkeur, net zoals het blok van de Multi vol overtuiging doet.

Fotografie: Kenny van Houttave

Pluspunten

+ Power, altijd en overal beschikbaar
+ Het elektronicapakket: het is er wel maar je voelt het niet, zo goed werkt het
+ Wendbaarheid voor zo’n grote motor

Minpunten

– Trillingen, altijd en overal beschikbaar
– Sommige onderdelen zijn niet van de hoogstaande kwaliteit die je zou verwachten bij zo’n premiummotor
– Windbescherming van het scherm kan beter

Prijzen

Ducati Multistrada 1260 S in het grijs of wit: 20.990 euro (België) / 24.190 euro (Nederland). In het rood: 20.790 euro (België) / 23.990 euro (Nederland).
Touring Pack (zijkoffers) aan 1.081 euro.
Urban Pack (topcase en tanklockbag) aan 607 euro.

* Ducati liet weten dat de oorzaak een vergetelheid van de dealer was. Die had de topkoffer op de testmotor vastgezet voor een beurs, en vergat die nadien weer los te maken.
** De defecte handvatverwarming en USB-aansluiting waren volgens Ducati te wijten aan een kapotte zekering.

Technische specificaties

Motor

Type: Ducati Testastretta DVT with Desmodromic Variable Timing, L-Twin cylinder, 4 valves per cylinder, Dual Spark, liquid cooled
Displacement: 1.262 cc
Bore X stroke: 106 x 71,5 mm
Compression ratio: 13:1
Power: 116,2 kW (158 pk) @ 9.500 rpm
Koppel: 129.5 Nm (95.5 lb-ft) @ 7,500 rpm
Fuel injection: Bosch electronic fuel injection system, elliptical throttle bodies with Ride-by-Wire, equivalent diameter 56 mm
Exhaust: Stainless steel muffler with catalytic converter and 2 lambda probes, aluminium tail pipes

Transmissie

Gearbox: 6 speed with Ducati Quick Shift (DQS) up/down
Primary drive: Straight cut gears; Ratio 1.84:1
Ratio: 1=37/15 2=30/17 3=27/20 4=24/22 5=23/24 6=22/25
Final drive: Chain; Front sprocket 15; Rear sprocket 40
Clutch: Light action, wet, multiplate clutch with hydraulic control. Self-servo action on drive, slipper action on over-run

Chassis

Frame: Tubular steel Trellis frame
Front wheel: 5-spoke Y-shape cast light alloy 3.50″ x 17″
Front tyre: Pirelli Scopion Trail II 120/70 R17
Rear Suspension: Fully adjustable Sachs unit. Electronic compression and rebound damping adjustment. Electronic spring pre-load adjustment with Ducati Skyhook Suspension (DSS) Evo. Aluminium single-sided swingarm
Rear Wheel: 5-spoke Y-shaped casted light alloy 6.00″ x 17″
Rear tyre: Pirelli Scorpion Trail II 190/55 R17
Wheel travel (front/rear): 170 mm – 170 mm
Front brake: 2 x 330 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo monobloc Evo M50 4-piston callipers, 2-pad, radial pump with Bosch Cornering ABS as standard equipment
Rear brake: 265 mm disc, 2-piston floating calliper, with Bosch Cornering ABS as standard equipment
Instrumentation: Color TFT display 5″

Maten en gewichten

Dry weight: 212 kg (467 lb)
Kerb weight: 235 kg (518 lb)
Seat height: Adjustable 825 – 845 mm
Wheelbase: 1,585 mm
Rake: 25°
Front wheel trail: 111 mm
Fuel tank capacity: 20 l
Number of seats: Dual seat

Uitrusting

Safety equipment: Vehicle Hold Control (VHC), Riding Modes, Power Modes, Ducati Safety Pack (Bosch Cornering ABS + DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Cornering Lights
Standard equipment: Ducati Skyhook Suspension (DSS) Evo, Ducati Quick Shift (DQS) up/down, Cruise control, Hands-Free, Backlit handlebar switches, Ducati Multimedia System (DMS), Full-colour TFT display, Full LED headlamp, Auto-off indicators

Garantie en onderhoud

Warranty: 24 months, unlimited mileage
Maintenance service intervals: 15.000 km / 12 months
Valve clearance check: 30.000 km

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.