1100 onthullingen op EICMA dit jaar, ik pik er mijn elf favorieten uit.
BMW F 750 GS en 850 GS
Zoals vooraf geteased lost BMW nieuw GS-geweld. Niet één, maar twee nieuwe modellen: de BMW F 750 GS en de BMW F 850 GS. De 850 heeft duidelijk een meer offroad- en tourgericht karakter, terwijl de 750 de toegankelijke instapper is.
Het volledig nieuwe motorblok krijgt een grotere longinhoud dan z’n voorloper, van 798 cc naar 853 cc. Meer paarden ook, 77 pk voor de 750 GS, 95 pk voor de 850 GS, en meer koppel: respectievelijk 83 en 92 Nm. Ter vergelijking, de BMW F 800 GS waarvan we afscheid nemen, heeft 83 Nm en 85 pk.
Naast dat nieuwe motorblok heeft de kersverse middenklasse-GS ook een pak meer technologie aan boord. Denk aan een 6,5″ TFT-display en de LED-koplamp. Twee rijmodi, ABS en tractiecontrole zitten in het standaardpakket, voor bochten-ABS en -tractiecontrole moet je bijbetalen. Geen gewichtsverlies helaas, integendeel. Vanaf 24 maart in de showrooms met Belgische prijzen van respectievelijk 9.690 en 12.150 euro (Nederland: 10.944 en 13.894 euro).
Yamaha Ténéré 700 World Raid Edition
Op EICMA 2016 deed Yamaha ons al watertanden met de T7 Concept bike. Dit jaar helaas nog geen aankondiging van een productieversie, maar een nieuw, meer productiegericht prototype, de Ténéré 700 World Raid Edition.
Het motorblok is gebaseerd op de tweecilinder van de MT-07, en verder zien we onder meer een Akrapovic-uitlaat en carbon-onderdelen.
Hoeveel daarvan zal overblijven in het productiemodel, is afwachten. Afwachten tot EICMA 2018 wellicht. En dan vermoedelijk nog wachten tot 2019 vooraleer de 700 Ténéré effectief gereden kan worden. Zucht.
Oh, de eerder voorgestelde Yamaha Niken was er ook nog. Ik weet nog altijd niet goed wat ervan te denken. Een veel te vroeg geloste aprilvis of de eerste écht opwindende leaning trike? Volgend jaar toch maar ’s testen?
Triumph Tiger 800
Hopla, nog een middenklasse-allroader. Triumph verbeterde chassis en motorblok van de Tiger 800 op meer dan 200 punten, de eerste versnelling werd verkort, er is een nieuw windscherm dat in vijf standen ingesteld kan worden, een TFT-display, LED-koplamp, en de joystickknop die ik op de Street Triple al zo handig vond. En nog veel meer.
Voornaamste punt van kritiek bij de vorige Tiger 800 was dat de balans en gewichtsverdeling vooral voor offroadgebruik verbeterd mocht worden. Triumph beweert ook hierop gewerkt te hebben. Dat vraagt om een testrit.
De Tiger Explorer onderging bovendien ook een grondige make-over en heet vanaf nu Tiger 1200.
Kawasaki Z900RS Café
Een 200 pk sporttourer? Dat klinkt bijzonder sportief. Meet the Ninja H2 SX. Maar toch bleven m’n ogen vooral hangen bij de Z900RS Café met z’n knappe koplampkuip en opvallende lakwerk. Het is misschien geen 200 pk, maar met een viercilinder van 111 pk kan je ook al aardig uit de voeten.
Royal Enfield Continental GT
Kijk ’s aan. Na al die jaren van ééncilinders brengt Royal Enfield nu twee 650 cc twins uit. De Interceptor en de Continental GT. Klassieke looks, of had je iets anders van Enfield verwacht? Wordt eerst in Europa gelanceerd, ergens in april waarschijnlijk.
Honda CB1000R Neo Sports Café
Wie vond dat de Africa Twin offroad beter zou mogen presteren: de nieuwe CFR1000L Africa Twin Adventure Sports snoert je de mond met onder meer een grotere tank, langere veerwegen, standaard valbaren en een naam die je onmogelijk in één adem kan uitspreken.
Maar het specialleke dat Honda op EICMA presenteerde ving nog meer eyeballs. De CB1000R Neo Sports Café. Ziet er verdacht veel uit als een conceptbike, maar is het niet. Viercilinder, 143 pk, rijmodi, en vooral: een design dat hoofden doet draaien.
Ducati Scrambler 1100
Ducati pakt uit met veel nieuws (van een flitsende V4 tot de nieuwe Multistrada), maar deze hadden we niet zien aankomen: een nieuwe Scrambler. Een arsenaal 800 cc-versies was er al, net als een 400 cc instapper, en nu komt er aan bovenzijde de 1100 bij, in drie varianten. Het design ligt volledig in lijn met de Scrambler-reeks, al wordt er visueel wat meer met de spierballen gerold. De 1079 cc twin is goed voor 86 pk en 88 Nm. Drie rijmodi, bochten-ABS en tractiecontrole zijn standaard. Ducati zou hiermee wel ’s in z’n eigen Monster-vijver kunnen zitten vissen …
Suzuki SV650X
En nog eentje die goed oogt. Heeft veel weg van een custombike, deelt de 75 pk sterke 645 cc tweecilinder van de SV650. Wie een caféracer wil shoppen dit jaar, zal mogelijk met keuzestress te maken krijgen.
Husqvarna Vitpilen 701
Na meer getease dan goed is voor ne mens (twee jaar alstublieft), is hij er dan eindelijk: de Husqvarna Vitpilen 701. Een soortement neomoderne caféracer. Jup, het lijkt dit jaar wel de EICMA van de caféracers (en de middenklasse-allroads). De Vitpilen kost in België 9.999 euro (11.590 euro in NL) en heeft dezelfde 690 cc monocilinder als die plezante 701 Enduro.
KTM 790 Adventure R
Afsluiten doen we met een tweede middenklasse-allroad prototype. KTM deze keer. De 790 Adventure R krijgt de LC8c-paralleltwin van de zopas onthulde 790 Duke. Wat er zal overblijven van de opvallende koplamp, de rallye-gerichte cockpit, de opvallende hoeveelheid kuipwerk en zo meer, daarvoor wordt het nog een jaartje wachten.
Pingback: Test: Ducati Scramber 1100 Special – Jean Le Motard