Sinds december vorig jaar gebruik ik de Monaco Evo Droid Pure Carbon van Lazer Helmets. Intussen zijn we een klein jaar en zo’n 30.000 km verder, heb ik ’s zomers en ’s winters gereden, door ijzige kou, in gietende regen en onder een bloedhete zon. Tijd voor de review.
De Monaco Evo Droid Pure Carbon is een systeemhelm van het Belgische Lazer Helmets. Niet zomaar eentje. Hij is uit carbon vervaardigd, waardoor hij in maatje small slechts 1350 gram weegt. Volgens Lazer is het daarmee de lichtste systeemhelm op de markt. Daarnaast is het fotochromatische vizier een opvallende feature. Het prijskaartje is navenant: om en bij de 500 euro tel je neer voor deze helm. Of hij dat waard is? Over naar de details.
Styling
Systeemhelmen zien er meestal net wat plomper uit dan integraalhelmen. Oorzaak daarvoor is uiteraard de klep die open kan en het mechanisme om de klep te openen en te sluiten. Toch ziet de Lazer Monaco Evo er slanker uit dan de gemiddelde systeemhelm.
In de Pure Carbon uitvoeringen is de carbonstructuur mooi zichtbaar onder een matte laag. De klep is niet van carbon, maar van een glanzend plastic. De afwerking zit goed, met oog voor detail, zoals de in de achterkant verwerkte reflector.
Naast de versie uit carbon kan je kiezen voor een gewone, door Lazer “Glass” gedoopte, versie. De prijs is wat lager, het gewicht wat hoger.
Pasvorm
Heb je een smal hoofd of ben je een dikkop? Of een helm lekker zit, is iets heel persoonlijks. Bovendien kan er heel wat verschil zitten tussen de pasvormen van de diverse helmmerken. En sowieso zitten systeemhelmen doorgaans minder strak dan integraalhelmen. Passen is dus de boodschap.
De Monaco Evo zit voor mij strak genoeg, met voldoende druk op de wangen. Hij heeft een vrij doorsnee pasvorm, zodat zowel rondere als smallere hoofden erin passen. Lazer heeft inserts in diverse maten, dus je kan de pasvorm altijd nog wat finetunen. De bekleding behoudt z’n vorm goed, na 10 maanden voelt het niet alsof de helm ruimer zit.
Comfort
Een kijkje in de helm toont dat Lazer nogal spaarzaam was met de bekleding, vooral de bovenkant heeft weinig om het lijf. Toch voelde de helm nooit onaangenaam of te hard aan. De bekleding kan eruit, dus een wasje is mogelijk.
De knop om de klep te openen en het lipje om het vizier te openen zijn goed geplaatst, je hand vindt ze vanzelf. Mooi in het midden, zodat je zowel met je rechter als linker hand vlot eraan kan. Ook de microsluiting open je vlot met één hand.
Het Lumino Transitions fotochromatische vizier werkt voortreffelijk: het gaat gradueel van helder naar verduisterd naargelang de lichtomstandigheden. Bijzonder handige feature, die bovendien gewicht bespaart ten opzicht van helmen met geïntegreerd zonnevizier.
Het vizier kan je op een klein kiertje openzetten, mocht je extra lucht willen binnenlaten. Bijvoorbeeld op zo’n zomerdag van 30 graden. Verluchten om een aangedampt vizier te voorkomen of te verhelpen is echter niet nodig. Geen enkel moment last gehad van aanwaseming.
Ook opvallend: het vizier biedt een erg ruim blikveld én de meegeleverde pinlock is op maat van het vizier gemaakt, zodat de rand van de pinlock niet storend werkt.
Bij m’n vorige helm, de Shoei GT-Air, stoorde het me dat – hoe voorzichtig ik het insectenkerkhof van het vizier ook wegpoetste – er onvermijdelijke, niet meer weg te krijgen krasjes en vegen op het vizier kwamen. Niet zo bij dit vizier. Hetzelfde poetsprocédé, maar na 10 maanden nog altijd pico bello. Duidelijk van een veel duurzamere kwaliteit dan het Shoei vizier.
De Lazer Monaco Evo heeft ook minder last van waterinsijpeling dan de Shoei. Bij de Shoei was dat al erg beperkt: hooguit een paar druppeltjes als ik een lange rit door zware regen maakte. De Lazer liet tijdens 10 maanden intensief gebruik misschien drie druppels binnen. De bekleding durft langs de onderkant van de helm soms vochtig te worden als je een fikse regenbui op je dak krijgt (ook hier weer: enkel tijdens lange regenritten en bovendien voor een groot stuk afhankelijk van je motor en je positie op de motor), maar de Shoei slorpte meer nattigheid op. Dus op vlak van afwatering: degelijk werk van Lazer.
Het beperkte gewicht draagt bij aan het draagcomfort, hoewel ik bij andere, niet-carbonhelmen evenmin opmerkingen over het gewicht had.
Ventilatie
De Lazer Monaco Evo Carbon heeft een schuifklepje op de kin waarmee je lucht kan binnenlaten. Makkelijk te vinden, maar minder makkelijk te bedienen. Het schuift wat stroef, durft al eens scheef in de geleiders gaan te zitten. Enige onderdeel van deze helm dat minder kwalitatief aanvoelt.
Bovenop de helm zit een schuifklep die in twee standen open kan. Werkt zeer doeltreffend en laat een duidelijk merkbare luchtstroom over je kruin waaien. Dat de bekleding uitsparingen heeft om de windstroom goed door te laten, werkt uiteraard het verfrissende effect in de hand. ‘s Zomers biedt de Monaco Evo dus ruim voldoende verluchting.
Sowieso is deze helm behoorlijk fris, want zelfs zonder de verluchtingsklepjes te openen is er al redelijk wat luchtcirculatie merkbaar, vooral op je gelaat. Dat maakt de Monaco Evo ‘s winters misschien net te koud, maar een buff volstond voor mij om de winter door te rijden.
Voordeel van die luchtcirculatie is uiteraard dat de kans op aandamping danig verkleind wordt.
Natuurlijk zijn er ook ventilatieuitgangen voorzien, achter op de helm, en links en rechts naast het vizier. Deze kan je niet sluiten.
Geluidsdemping
Systeemhelmen zijn doorgaans luidruchtiger dan integraalhelmen, en ventilatieklepjes durven al eens gefluit of extra windgeruis veroorzaken. Maar Lazer heeft met deze Monaco Evo duidelijk aan onze gevoelige oortjes gedachtjes. Het geluidsniveau is aanvaardbaar, en amper luider dan mijn Shoei GT-Air integraalhelm, en gefluit of extra windgeruis is enkel uit te lokken onder specifieke hoeken (die je onder normale omstandigheden niet opzoekt). Op dat vlak scoort m’n Shoei een stuk slechter, want daar kan je hoofd twee centimeter naar voor of achter buigen de decibelmeter enorm beïnvloeden.
Besluit
Lazer Helmets heeft met de Monaco Evo Droid Pure Carbon een zeer degelijke systeemhelm ontworpen. Hij is comfortabel, met handige features zoals het fotochromatische scherm, een doordachte ventilatie en een ruim blikveld. Enige minpunten zijn het ventilatieklepje op de kin dat wat klunzig aandoet en de ventilatie die ‘s winters iets minder mocht zijn. En z’n prijs is niet bepaald laag, maar als je – zoals ik – veel kilometers maakt, heb je dat echt wel over voor de kwaliteitsvolle helm die deze Monaco Evo is.
Pingback: Nieuwe helm: Lazer Monaco Evo Droid Pure Carbon | Jean Le Motard
Hi, Jean.
First of all, thanks for your review.
I’m about to buy this helmet. After all this time, Do you still use it? Your review is still as good as it seems here?
Best regards.
Hi Carlos! Yes, still using it, and would still recommend it. Best helmet I’ve had so far. There’s a new version out: the Lazer Monaco Evo 2.0 Pure Carbon, but don’t know what the differences are with mine. If you can find one, I don’t think you’d regret buying it (Lazer Motorcycle Helmets seems to be in financial troubles though …)
Ok, Jean. I guess then no problems with noise, fogging, water in rain, etc. Great. Thanks a lot.
As far as I know, the new version 2.0 for 2018 is just for colors and graphics but the helmet is still the same as the EVO version.
Best regards
Indeed no problems with fogging (unless under extreme cold and humid conditions, but that’s been like once or twice during 1,5 years and still it was just a bit of fogging at the edges and nothing disturbing), water/rain has never been a problem. Noise: just the usual wind noise, but nothing that you shouldn’t hear (I always wear earplugs by the way). Oh, and if you’re not Dutch speaking, you might follow our recently started Team Throttle blog > https://teamthrottle.wordpress.com 😉
Hi, Jean.
Thanks again.
Unfortunately not Dutch speaker but Google translate just worked for me in this case 🙂
Very nice forum of yours, both in English and Dutch. Cheers!!
Best regards.