Diverse merken hebben deze week nieuwe modellen onthuld op Intermot. Ik pik er 5 uit. Voor meer: googelen zou ik zeggen.
Yamaha SCR950
Yamaha breidt de Sport Heritage lijn uit met deze scrambler. Gebaseerd op de XV950, met onder meer een hogere zit en spaakvelgen, maar met dezelfde V-twin tussen de wielen. Het blok zou dus zo’n 52 pk en 80 Nm moeten leveren. Ook de riemaandrijving van de XV werd overgenomen.
BMW R nineT Racer
Na de R nineT Scrambler dit jaar werpt BMW in 2017 nog twee nieuwe nineT variaties op de markt. De Pure en de Racer. De Racer springt daarvan het meest in het oog. De kuip is daarvan uiteraard de oorzaak. Verder zorgde BMW voor onder andere clip-ons, verder naar achter geplaatste voetsteunen en een nieuw dashboard met twee analoge klokken. Ziet er goed uit.
Ducati SuperSport
De Panigale te snel, te duur, te onpraktisch? Dan is er nu de SuperSport. Een gloednieuw model dat duidelijke trekjes heeft van de Panigale maar dus iets minder gericht is op de racerij. De SuperSport wordt aangedreven door een 937 cc tweecilinder, huist 113 pk en heeft standaard drie rijmodi.
Triumph Street Cup
De Street Twin werd dit jaar lovend onthaald. Voor volgend jaar steekt Triumph deze 900 cc twin in een caféracerjasje: klein, iets naar achter geschoven zadel, verlaagd stuur met spiegels aan de uiteinden en handgeschilderde sierlijnen zorgen voor een custom look. Ride-by-wire, ABS en tractiecontrole worden natuurlijk niet overboord gegooid.
Honda CBR1000RR Fireblade SP
De Fireblade wordt 25 in 2017 en dat vieren ze bij Honda op gepaste wijze. De nieuwe CBR1000RR Fireblade is 14 kg lichter dan z’n voorganger en heeft 8 kW meer vermogen. Daarbij komt een hoop technologie die Honda uit de MotoGP overnam, zoals een vernieuwde ABS, tractiecontrole, quickshifter en selecteerbare motorrem.
Pingback: 5 onthullingen van EICMA 2016 | Jean Le Motard