KTM 1290 Super Duke GT
KTM betreedt de sportstourerarena. De Ducati Multistrada en BMW S 1000 XR mogen stoppen met armpjedrukken, de KTM 1290 Super Duke GT smijt een verbijsterende 173 pk en 144 Nm (waarvan al 114 Nm beschikbaar aan 3.250 toeren) in de schaal. Het blok komt dan ook rechtstreeks van de KTM 1290 Super Duke.
Dat de GT voor lange afstanden is bedoeld, bewijzen onder meer de tank van 23 liter en de standaard cruisecontrol en verwarmde handvaten. Verder in het standaardpakket: bochten-ABS en -tractiecontrole, semi-actieve WP vering en quickshifter (yes!). Prijskaartje van al dat lekkers: 18.000 euro.
Ducati Multistrada 1200 Enduro
Maar liefst 10 nieuwe modellen kondigde Ducati aan. De xDiavel en xDiavel S, Hypermotard 939 en 939 SP, Hyperstrada 939, Multistrada 1200 Pikes Peak, 959 Panigale, Scrambler Flat Track Pro en de (met 400 ipv 800 cc motor) Scrambler Sixty2. Maar voor mij springt de Ducati Multistrada 1200 Enduro het meest in het oog.
Tot nu kon je de Multistrada met zijn beperkte offroadeigenschappen moeilijk als een echte GS-concurrent beschouwen, maar daar komt met de Multistrada 1200 Enduro verandering in. Het voorwiel gaat van 17 naar 19″ (en gespaakt!), de tank van 20 naar 30 liter , de enkele swingarm wordt een dubbele. Komt erbij: carterbescherming, andere uitlaat, langere snavel, hoger stuur, smaller zadel …
Komt er ook bij: kilo’s. Van 232 kg rijklaargewicht voor de Multistrada 1200 naar 254 kg voor de Enduro. Ter vergelijking de R 1200 GS Adventure (ook met 30 l tank) weegt rijklaar 260 kg (minus Adventure extra’s en minus 10 l capaciteit in de tank: 238 kg).
In Enduro rijmodus wordt de 160 pk naar 100 teruggebracht, is de ABS achteraan uitgeschakeld en grijpt hij vooraan laat in.
Zouden ze ‘m in München al knijpen?
Triumph Speed Triple
De nieuwe Bonneville hadden we al gezien, en de nieuwe Explorer staat ook op EICMA. Die is naar analogie met de Tiger 800 in 6 versies beschikbaar. Verder krijgt de nieuwe Explorer onder meer koppel en vermogen, voor bochten geoptimaliseerde tractiecontrole en ABS, semi-actieve vering, een elektrisch verstelbaar windscherm en een Hill Hold Control-systeem.
Dé eyecatcher onder de nieuwe Triumph modellen is echter – voor mij toch – de nieuwe Speed Triple. De hertekende koplampen vallen direct op. Ietsje meer afgerond dan de vorige, wat ongetwijfeld in de smaak zal vallen bij de fans van de klassieke dubbele ronde koplampen van de oorspronkelijke Street en Speed Triple.
Andere fijne nieuwigheden voor de Speed Triple:
Nieuw 1050 cc ‘triple’ motorblok met 104 nieuwe onderdelen met hoger topvermogen en meer koppel
Ride-by-wire
Vijf Rider Modes waaronder een circuitstand
(Uit)schakelbaar ABS
(Uit)schakelbare tractiecontrole
Op 20 februari staat dit model bij de dealers.
Yamaha MT-10
Bij Yamaha drie nieuwe modellen. En ik weet niet goed welke kiezen. Eentje kan ik al direct schrappen, de MT-03 met z’n 321 cc twin, da’s niks voor mij. De MT-10 daarentegen, ziet er zalig agressief en eigenzinnig uit. Over de prestaties van deze 1000 cc viercilinder is nog niets onthuld. 165 pk wordt gefluisterd. We weten wel al dat hij standaard is uitgerust met ABS, tractiecontrole en drie rijmodi. Quickshifter en handvatverwarming staan op de optielijst. Vanaf mei leverbaar.
Yamaha XSR900
Of toch maar dat derde nieuwe Yamaha model? De XSR900 zal met z’n 850 triple motor het laken moeten leggen tegen de MT-10, maar op vlak van looks is het een spannende strijd. Hoewel je de twee niet kunt vergelijken. Futuristisch versus klassiek in een modern jasje. Vooral in 60th Anniversary Yellow mag de XSR900 er wezen.
Pingback: Top 3 favoriete testmotoren 2015 | Jean Le Motard