1 jaar BMW F 650 GS gereden: evaluatie

Een jaar geleden kocht ik mijn eerste motor. Een model kiezen was vanzelfsprekend wat tasten in het duister. Intussen zijn we 20.000 km verder. Tijd om de BMW F 650 GS te evalueren.

bmw-f-650-gs-mono

Kort samengevat ben ik bijzonder tevreden. Uitstekende leermotor, zowel voor een beginnende motard tout court, als voor een offroadgroentje. Hij kan zowat alles aan en is zeer betrouwbaar.

Dat was de samenvatting. Nu wat uitgebreider:

Looks

Toen ik ‘m kocht, vond ik de BMW F 650 GS niet de mooiste motor die je kon vinden. Nog steeds niet. Lelijk vind ik ‘m ook weer niet, en looks zijn niet het enige dat telt voor mij.

Leermotor

Tijdens de zoektocht naar mijn eerste motor werd de 650 GS geregeld omschreven als de ideale beginnersmotor. Da’s niet gelogen. Om manoeuvres te oefenen is hij perfect. Hij weegt niet veel, heeft geen te agressief karakter en geeft veel vertrouwen. Alleen jammer van die 3 kW die hij tekort komt.

Ook wie wil leren offroaden met een reisenduro heeft met de 650 GS een goede leermotor. Krachtig genoeg en door zijn gewicht (175 kg) makkelijker te beheersen dan pakweg een 1150 GSA die 100 kg meer weegt. En aan robuustheid geen gebrek. Oké, de plastic onderdelen kunnen wat minder tegen een stootje, maar verder is de 650 GS gebouwd als een reisenduro, dus hij kan wel wat hebben.

Zithouding

Ik kocht de motor met heel wat autostradekilometers en filegefilter in het achterhoofd. Een aangename zithouding zou dus tof zijn. De 650 GS zit mooi rechtop en van mijn rug krijg ik dan ook niet gauw last. En voel je toch iets, dan kan je altijd wat rondschuifelen op het zadel. Iets wat andere motoren niet altijd toelaten.

De knieën zitten wel behoorlijk geplooid (hier haalt de Harley het wel van de BMW), maar na een tijdje merk je daar niks meer van. Gewoon een kwestie van wennen dus.

Bescherming tegen wind en regen

Veel woonwerkverkeer, dus wat bescherming tegen de elementen is dan meegenomen. De 650 GS scoort hier niet erg hoog. Een RT is bijvoorbeeld een betere keuze, maar je kan het ook slechter treffen. Sorry Iron 883, ik moet weer naar jou refereren.

Accessoires

Na enkele maanden rijden: toch beginnen twijfelen over wat extra accessoires.

Zijkoffers leken me wel handiger dan elke dag met een rugzak naar het werk te rijden. Tweedehands setje BMW Vario koffers op de kop getikt, nog altijd zeer tevreden van.

Het kuipje van de 650 GS stelt weinig voor. Ik heb zitten twijfelen over een hogere ruit om wind en regen af te houden, maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee, dus voorlopig rijd ik nog met de standaardruit.

Tijdens de wintermaanden ben je een pak minder zichtbaar. Laat licht en vroeg donker. Oké, je kan met pinkers of grootlicht door de file rijden, ook al breek je de verkeersregels. Een andere optie is extra verlichting te monteren. Een tijdje overwogen, maar uiteindelijk besloten om het niet te doen, vooral vanwege de offroadavonturen die dergelijke spielereitjes maar wat graag ruïneren.

De spiegels hebben een behoorlijke grote dode hoek, dus ook betere spiegels heb ik overwogen. Maar die klacht vergeet je vlug van zodra je (ja, sorry weeral) op de Harley kruipt. Vlug even een blik over de schouder dus.

Onderhoud

De BMW F 650 GS heeft een ketting, dus die moet je geregeld smeren. Da’s ook alles, een werkje van hooguit 2 minuten.

De rest kan tijdens de vaste onderhoudsbeurten. Een nieuwe kettingset ligt er intussen al op en de remblokjes zijn ook niet meer dezelfde als bij aankoop. Wat logisch is, dit zijn de typische slijtageonderdelen.

Enige vuiltje aan de lucht is dat mijn huidige ketting, die er nu 16.000 km op heeft zitten, een tikgeluid begint te maken. Volgens Antwerp Moto Store gaat het om een schakel die niet meer plooit, en zou ik de ketting best binnenkort vervangen. De ketting werd trouwens opgelegd bij Euromotors in Borsbeek.

Power

Een racemonster is de 650 GS niet, maar met zijn enkele cilinder, 652 cc en 50 pk moest hij bijvoorbeeld niet onderdoen voor de Harley Iron 883. Hij levert zijn power mooi gelijkmatig af en heeft een pittig karakter.

Je mag ‘m ook hoger in de toeren jagen dan de Harley. Tegen 5000 toeren merkte je dat de Iron 883 buiten adem begon te raken, terwijl de BMW dan nog best even door kan.

Wel is het wennen om tegen 5000 toeren in vijfde over de autostrade te rijden (120 km/u). Een iets lager toerental zou dan comfortabel zijn, hoewel ook dit na een tijd – net zoals de geplooide knieën – went.

Vooruitzichten

Collega Nicolas (eigenaar van een Triumph Street Triple) was er zeker van dat ik binnen een jaar naar iets zwaarders zou switchen. Ik denk het niet.

De 650 GS volstaat perfect aan mijn behoeften. Want ik ben nog altijd aan het leren. Vooral offroad dan. De Endurofun Lenterit en de Type 1 cursus smaakten naar meer, dus ik zie niet in waarom ik nu naar een zwaardere motor zou moeten overschakelen. Meer gewicht? Nee, dank u. Met een nieuwe motor tegen de vlakte gaan? Liever niet.

En om naar het werk te rijden volstaat hij ook. Oké, voor de autostradekilometers zou hij in vijfde wat meer ruimte mogen hebben, maar als je je aan de verkeersregels houdt, heb je die ruimte eigenlijk niet nodig.

De 650 GS zal dus hoogstwaarschijnlijk nog een poos hier op stal staan. Wat niet wil zeggen dat ik soms zit te dromen van iets anders. De BMW R 1200 GS (en de Adventure) bijvoorbeeld. Of een tweedehands 1100 of 1150 GS, wat waarschijnlijk realistischer is. Maar ook andere merken, hoewel ik naar de reisenduro’s blijf kijken. Een KTM 950 of 990 Adventure vind ik erg knap, en een Triumph Tiger 800 of Explorer kan er ook mee door. En de schetsen van de nieuwe Honda Africa Twin zien er ook ferm uit, vooral die met de dubbele koplamp.

Maar voorlopig laat ik alles nog even zoals het is. To be continued!

4 thoughts on “1 jaar BMW F 650 GS gereden: evaluatie

  1. Pingback: Motorkleding: review na 1 jaar in gebruik | Jean Le Motard

  2. Pingback: Kort getest: BMW C evolution | Jean Le Motard

  3. Pingback: Kort getest: BMW F 650 GS (twin) | Jean Le Motard

  4. Pingback: Gekocht: Mobile Warming verwarmde handschoenen | Jean Le Motard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.