Wie heeft in zijn kindertijd nooit met een paar speelkaarten zijn fiets omgetoverd tot een imaginaire motor? Dat luide geklepper, heerlijk. En je was jezelf al aan het brainwashen, want als er één motormerk is dat dat geluid benadert, is het toch wel Harley-Davidson zeker?
Fastforward naar maart van dit jaar. Of ik geen Harley wou testrijden voor een weekje. Mijn motorervaring is beperkt, op een Harley had ik zelfs nog nooit gezeten, dus … waarom niet?
Wie aan Harley denkt, denkt aan choppers, uit de kluiten gewassen tourers en uiteraard dat typische Harley-geluid dat je vanop een paar straten hoort aankomen.
Mijn testmotor is echter geen zware mastodont à la CVO Limited maar de lichtste jongen uit Milwaukee: de Iron 883 uit de Sportster-reeks. Al krijgt hij in augustus gezelschap van een nieuw pluimgewicht: de Street 750 komt dan het Harley-gamma aan de onderzijde verruimen.
Voorlopig is hij echter nog de instapper der Harleys, met een instapprijskaartje: 8.745 euro basisprijs. Scherp. Tel daarbij zijn smalle lijf en lage zit, en je bent goed bezig om Harley newbies te overtuigen eens een Hog te proberen, zonder dat je daarvoor direct een Fat Boy moet temmen.
Zithouding: het is een rebel
Al vanaf de eerste meters merk je het: de Iron 883 mag dan wel de lichtste Harley zijn, toch maakt hij de rebel in je wakker. Knieën tegen de tank en tenen op de voetsteunen, zoals de rijschool het je aanleert? Vergeet het. Niet met deze jongen.
De voetsteunen staan ver naar buiten, je tenen voelen zich er niet op hun gemak. Zet er echter het midden van je voet op, en je merkt direct dat dit is hoe het moet. Even je voet pivoteren op de steun en je tikt zo in een andere versnelling. Idem voor de achterrem aan de andere kant.
Knieën tegen de tank? Als je graag met X-benen op de motor zit. Op de Iron 883 zit je met de benen wijd uit elkaar. Punt.
Nadeel van die houding is logischerwijze minder controle en meer windvangst. Dat merk je zeker aan autostradesnelheden. Als de wind fout zit, voel je zelfs trillingen doorheen de hele motor gaan, iets wat ik bij mijn BMW F 650 GS nog nooit heb gemerkt.
Verder geeft het zadel je maar één keuze: zó zitten en niet anders. Tijdens korte ritten geen ramp, maar als je langer onderweg bent is het comfortabel voor rug en kont als je eens kan verschuiven. Dat mag je echter vergeten bij de Iron 883.
Bad boy met verleidelijke looks
Thuis mocht ik – of eerder de Iron 883 – rekenen op een bijzonder enthousiast onthaal van Inge. Hij had direct haar hart gestolen. “Zou je de BMW niet inruilen voor deze?”, mocht ik tijdens mijn testweek meermaals horen.
Niet moeilijk, de Iron 883 heeft een knappe, stoere styling. De zwarte coating van het motorblok oogt ook moderner dan de massa’s chromen bling van de doorsnee Harley. En het mat beige (of Sand Cammo Denim zoals de kleur officieel heet) staat hem absoluut.
Hoewel zijn algemene design klassiek oogt, heeft hij ook moderne snufjes aan boord. De sleutel op zak hebben is genoeg, want de Iron 883 start keyless. Alarm zit er standaard op (dank u voor het testen, Shih). Voor ABS moet je wel 400 euro extra neerleggen.
De snelheidsmeter is rond en analoog, met een digitaal venstertje dat twee triptellers, de km-stand, een klok, toerenteller en versnellingsindicatie weergeeft. Handig!
Met zo’n look mag je je onderweg aan omdraaiende hoofden en nagapers verwachten. En aan veel vrienden en collega’s die positief reageren. Of er eens op willen gaan zitten.
Krachtig maar relaxed
De Iron 883 is uitgerust met een 883 cc sterke tweecilinder, die 52 pk levert. Da’s misschien wat teleurstellend als je weet dat mijn 650 GS slechts 2 paardjes minder huist terwijl hij het met een cilinder en ruim 200 cc minder doet.
Onderweg merk ik dan ook weinig verschil tussen beide. Veel koppel onderin hebben ze allebei, maar de GS voelt pittiger aan. Behalve vanuit stilstand, dan reageert de Harley erg snedig. Het gewicht zal meespelen. De Iron 883 weegt 255 kg bedrijfsklaar, de BMW F 650 GS 175 kg.
Hoe dan ook, je krijgt nooit het gevoel dat je iets tekort komt. De Harley zit relaxed, en zo rijdt hij ook. Gewoon wat cruisen en genieten. Racen hoeft niet voor deze jongen. Daar is hij niet voor gebouwd, en hij nodigt ook niet uit tot fast & furious ritten.
Perfect voor uitstapjes
Dat de Iron 833 een ideale easyrider is, merk je al snel als je de binnenwegen opzoekt, aan een gematigd tempo. Wat bochtjes nemen, beetje sightseeing op twee wielen.
Je blijft dan ook automatisch laag in de toeren, want onder de 3000 klinkt hij het mooist: een volle, diepe roffel. Je eet met plezier vliegen zodat je met open helm kan rijden.
Aan 120 op de autostrade blijft hij in vijfde netjes onder de 4000 toeren. Het geroffel is aan zo’n toerental wel eerder een gesnor geworden. Duik je de file in, dan merk je dat zijn slanke lijf zich daar uitstekend voor leent.
In geen enkel bereik kun je trouwens het oorverdovende geknetter en geknal uitlokken zoals bij de zware Harleys die in films langsscheren. Of je moet de uitlaat gaan customizen.
Dat je met 255 kg op pad bent merk je amper door het lage zwaartepunt. Meer zelfs, in bochten laat hij zich soepel leggen en geeft hij veel vertrouwen. En doordat je laag zit, heb je ook minder een “valgevoel” in scherpe bochten dan bij een hoogpoter.
Schakelen doet de Iron 883 met een droge, korte klak. Je hoeft niet kordaat te zijn, zoals bij de 650 GS die al eens durft te gaan ratelen als je hem te vriendelijk behandelt. De bak van de Harley twijfelt geen moment en zit altijd juist.
Niet enkel rozengeur en motorgebrom
Er zijn ook wat minpuntjes te bespeuren, zeker voor wie tijdens langere uitstappen van een beetje comfort houdt.
Vluchtheuvels en kasseiwegen zijn bijvoorbeeld te vermijden, want zijn spartaanse karaktertrekjes komen dan piepen. De Iron 883 is hard afgeveerd en toont weinig genade. Mensen met rugproblemen zullen de korte veerwegen vervloeken. En hoogpootrijders die gewend zijn om zonder afremmen over vluchtheuvels te springen, zullen even verschieten.
De plaatsing van de spiegels kan ook beter (hoewel dat esthetisch nadelig zou zijn). Ze staan vlak boven het stuur en redelijk naar binnen. Geen evidentie om je armen uit het (achteruit-)zicht te krijgen.
De tankinhoud is nog iets dat even wennen is. 12,5 liter, maar je benzinelampje gaat al branden na ongeveer twee derde daarvan. Wat maakt dat je na 150 km zal beginnen uitkijken naar een tankstation. Met de 650 GS haal ik 300 km. Dubbel zo vaak gaan tanken … ik ken leukere bezigheden. Langs de andere kant is 150 km voor een middagje touren lang niet slecht.
En dan is er nog een soort metalen getik dat uit het motorblok opstijgt. Je hoort het vooral aan gemiddelde snelheden en kan dan wel wat van de uitlaatpret bederven.
Besluit
Na 350 testkilometers wist de Harley-Davidson Iron 883 nog steeds een glimlach op mijn gezicht te toveren. Zijn looks en geluid zijn daarvan de belangrijkste oorzaak. Mocht ik enkel op de motor kruipen voor uitstapjes tijdens het weekend, dan zou ik ‘m zeker durven overwegen.
Voor lange reizen of om woonwerkkilometers te malen op de autostrade zijn er echter betere keuzes. Maar als dat je plannen zijn, zal een Iron 883 niet gauw op je shortlist komen. Tenzij je een lidkaart van de Hell’s Angels hebt.
Relaxed genieten van een ritje, daar is deze motor voor gebouwd. Hij mist wat comfort, vooral de harde vering en de strikte houding spelen in zijn nadeel, maar dat neem je er dan graag bij. Je rijdt per slot van rekening op een echte Harley, en dat zie en hoor je niet alleen zelf.
Pluspunten
+ Looks en uitstraling
+ Geluid
+ Prijs
Minpunten
– Gedwongen houding
– Vering
– Spiegels
Technische gegevens
Afmetingen
Lengte: 2.255 mm
Zadelhoogte, ongeladen: 735 mm
Grondspeling: 120 mm
Balhoofdhoek: 30,5
Naloop: 117 mm
Wielbasis: 1.510 mm
Bandenmaat – Voor 100/90 B19 57 H
Bandenmaat – Achter 150/80 B16 77 H
Brandstofinhoud: 12,5 l
Olie-inhoud: 2,6 l
Droog gewicht: 245 kg
Gewicht – Bedrijfsklaar: 255 kg
Motorblok
Motorblok: Luchtgekoeld
Boring: 76,2 mm
Slag: 96,8 mm
Cilinderinhoud: 883 cc
Compressieverhouding: 9:01
Brandstoftoevoersysteem: Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI)
Primaire aandrijving: Ketting, 34/57 ratio
Riemaandrijving
Chassis
Uitlaatsysteem: Chromen, getrapte shorty uitlaat met dubbele dempers
Wielen, Voor: Zwart, 13-spaaks gegoten aluminium
Wielen, Achter: Zwart, 13-spaaks gegoten aluminium
Remmen: Dubbele zuiger voor, dubbele zuiger achter
Performance
Motorkoppel testmethode: EEC/95/1
Motorkoppel: 370 Nm
Maximum koppel: 70 Nm @ 3750 rpm
Vermogen: 52 pk / 53 PS / 39 kW @ 5750 rpm
Hellingshoek: 29
Hellingshoek: 30
Verbruiksgegevens (gecombineerd stad/snelweg): 4,6 l/100 km
Elektrisch
Lichten, controlelampjes: Groot licht, neutraal, lage oliedruk, knipperlichten, motordiagnose, waarschuwing brandstof op, accu leeg, veiligheidssysteem, ABS.
Instrumenten: Stuurgemonteerde elektronische snelheidsmeter met odometer, tijdsklok, dubbele tripmeter, waarschuwing brandstof bijna op, lage oliedruk licht, motordiagnose, toeren/versnellingsindicator, ABS licht (optioneel), LED indicator lichtjes.
Pingback: 1 jaar BMW F 650 GS gereden: evaluatie | Jean Le Motard
Pingback: Eerste kennismaking met de Harley-Davidson Sportster Iron 883 | Jean Le Motard
Pingback: 2014 in cijfers | Jean Le Motard
Pingback: Getest: Triumph Tiger 800 XRx | Jean Le Motard
Even uit feedback. Waarom vind je de tank inhoud bijvoorbeeld belangrijker als het feit dat er maar 1 persoon op dat zadel past? of dat de afwerking van bijvoorbeeld de handvatten zo goedkoop oogt? En de standaard uitlaat geen geluid bevat?
Dit zijn toch belangrijkere dingen?
Hey Ray, het is uiteraard een persoonlijk oordeel. De handvaten vond ik niet bepaald afgrijselijk. Desnoods zet je er andere op. Idem voor het zadel. Kijk ’s in de Harley accessoire-cataloog, genoeg keuze. De standaarduitlaat vind ik wel degelijk geluid bevatten, toch onder de 3000 toeren 😉
Beste Jean, Wat is je lengte? Denk je dat deze motor voor mannen an 1,87 m ook nog comfortabel is?
Hallo Mister T, ik ben 1,82 m. Intussen is het al 2 jaar geleden dat ik met de 883 reed, al even geleden dus. Moeilijk in te schatten of hij voor jouw lengte comfortabel is. Ik had er geen specifieke klachten over, alleen vond ik dat het zadel weinig keuze liet qua zitpositie. Dat kan misschien wel vervelend zijn, vooral op langere ritten. Ik zou zeggen: boek ’s een proefritje bij een dealer. Succes en laat weten wat het wordt! 🙂
Rij sinds april 2012 met een wide glide, maar vind de iron 883 ook een zeer mooi model .
Misschien wat klein voor mijn 1.89 meter .En iron versie van de de fat bob , met zoveel mogelijk matzwart 😉 zou nog mooier zijn….
Hallo.
Weet er iemand of je de originele spiegels ook kunt omdraaien zodat ze beneden zitte!!
Hoi Bjorn, ja dat kan is 15 min werk 👍🏾
Bij mijn weten is er geen enkele Harley met cardanaandrijving zoals in je verslag vermeld staat.
Riemaandrijving of beltdrive zou er moeten staan.
Toch wel een belangrijk verschil
Je hebt gelijk Peter, bedankt voor de opmerkzaamheid. Ik heb het even aangepast.
Pingback: Test: Harley-Davidson Iron 1200 – Jean Le Motard