Ik rijd intussen 2 maanden rond met de Lazer Monaco helm, maar over mijn vorige helm, de Shoei GT-Air, heb ik het nog niet gehad. Die heeft een kleine twee jaar dienst gedaan. Even een korte review.
Shoei is niet bepaald het goedkoopste merk, dus je verwacht geen prul. De GT-Air zit rond de 500 euro, afhankelijk van de kleur of graphics. De naam GT-Air verklapt z’n voornaamste kenmerk: deze integraalhelm is luchtig.
De GT-Air heeft 3 luchtklepjes: twee ingangen (op de kin en boven op de helm) en een uitgang (aan het achterhoofd). Dat werkt prima, en ook met dikke handschoenen aan kan je ze makkelijk openen en sluiten. Het geopende kinklepje zorgt voor een flinke luchtstroom over je gelaat. Het ventilatieklepje bovenop de helm brengt enorm veel verkoeling op je hoofd, zoveel zelfs dat je het enkel in volle zomer open zal zetten.
Verder is de GT-Air uitgerust met een intern zonnevizier (altijd handig), krijg je een pinlock meegeleverd (ook altijd handig), kan je het interieur eruit halen (jup, ook handig) en zijn z’n design en afwerkingsniveau top (wat voor een helm in deze prijscategorie wel mag).
De GT-Air zit vrij krap maar wel comfortabel en zacht genoeg. Ik ben wel fan van zo’n strakke pasvorm. Na 2 jaar zit de helm ook nog steeds strak genoeg. Wie nogal makkelijk last heeft van helmet hair, deze Shoei kan er wat van!
Het geluidsniveau van de GT-Air is oké, al had ik voor een helm uit deze prijsklasse iets beter verwacht. Vooral het luchtklepje bovenop de helm kan wat gefluit en windgeruis veroorzaken, zowel open als gesloten. Uiteraard speelt niet enkel de helm hierin een rol, maar ook je rijhouding en je motor. Ik ondervond alleszins dat het hoofd enkele graden naar voor of achter kantelen een enorm verschil in decibels kan betekenen.
Waterdichtheid dan. In zware regenbuien kreeg ik heel af en toe een druppeltje binnen, maar binnenstromen deed het nooit, en het vizier werd ook nooit nat. Gewoon een verloren druppeltje, kan ik door de vingers zien.
Laatste puntje: aanwasemen. In de zomer sloeg het vizier nooit aan, maar het zonnevizier deed dat wel: bij stilstand, bijvoorbeeld aan een rood licht. Na enkele meters (en met de kinklep open) had ik weer perfect zicht. Moeilijker werd het op echt koude (denk: onder 2°C) en vochtige winterdagen: zelfs met pinlock begon dan het vizier aan te slaan. Het was dan kwestie van te blijven rijden om dat tegen te gaan. Een stop aan een verkeerslicht zorgde hoe dan ook steeds voor lichte aandamping.
Kort pro en contra op een rij:
Pro:
+ Uitstekende pasvorm (voor mijn hoofd toch)
+ Afwerkingsniveau
+ Ventilatiemogelijkheden
Contra:
– Fluitgeluiden en windgeruis
– Aanwasemen in extremere omstandigheden
– Geen koopje
Pingback: Eerste indrukken: Lazer Monaco Evo Carbon | Jean Le Motard
Kan de resultaten van de test volledig onderschrijven (na 3 jaar gebruik):
– Goede pasvorm, uitstekende afwerking. Idd een maatje groter nemen dan bij andere merken anders een knellend gevoel aan het voorhoofd.
– Werking van de ventilatieopening sterk afhankelijk van het soort motor: bij een Tiger 800 met verhoogd Puig scherm bij warm weer onvoldoende (doordat luchtstroom onvoldoende bij de ventilatieopeningen kan, bij de Street ruim voldoende en idd in winter goed gesloten houden.
– Redelijk geluidsarme helm, vooral in vergelijking met een offroad (Nexx) helm maar dat mag ook wel.
– Vooral bij zijwind idd geringe (maar niet echt storende) waterinslag.
– Grootste minpunt: idd geregeld aandampen van zonnevizier bij gesloten buitenvizier en aandampen pinlock (wat met de jaren erger wordt) bij koud regenweer (zelfs met geopende kinventilatie). Iets wat niet zou mogen in deze prijscategorie.
Maar op het laatste punt na een positief gegeven.
Pingback: Test: Lazer Monaco Evo Carbon | Jean Le Motard