5 onthullingen van EICMA 2016

EICMA beloofde dit jaar – net zoals elk jaar – een stortvloed van nieuwigheden te worden. De Euro 4-norm zit daar deze keer uiteraard voor iets tussen. Ik pik er de 5 onthullingen uit die mij persoonlijk het meest doen warm lopen, en ik kies enkel voor exemplaren die vanaf 2017 in de showroom staan. Geen spierballengerol met vage carbonkanonnen of conceptmodellen die er zo badass uitzien dat ik me afvraag hoeveel daarvan ooit de productieversie zal halen.

Wat me trouwens het meest opviel, is hoeveel merken uitpakken met lichte adventurebikes: BMW, Suzuki, Kawasaki, Honda. De lokroep van de Aziatische markt?

Maar goed, mijn 5 highlights.

ducati-multistrada-950-eicma2016

Ducati Multistrada 950

Ducati mag dan wel de 200 pk-grens doorbreken met de 215 pk sterke 1299 Superleggara en 2 nieuwe Monsters lossen, mijn oog viel vooral op de nieuwe Multistrada. Want naast de vijf 1200 versies brengt 2017 ook de Multistrada 950. Fijn nieuws. Wat laat ons eerlijk zijn, 1200 cc en 160 pk heb je niet nodig op een allroadbike als je écht offroad wil gaan. De 950 is compacter, iets lichter en hopelijk dus ook makkelijker en wendbaarder naast het asfalt. En de prijs zal natuurlijk ook lager zijn dan de 1200.

ducati-scrambler-desert-sled-eicma2016

Ducati Scrambler Desert Sled

Ook de Scrambler stal breidt Ducati verder uit met 2 variaties: de Café Racer en de Desert Sled. Meest sexy van die twee vind ik de Desert Sled. En Ducati beweert bovendien dat je met deze bike perfect offroad kan. De swingarm werd herbekeken voor zwaardere klussen, de veerweg werd langer en het voorwiel werd een 19 incher.

bmw-r-ninet-urban-gs-eicma2016

BMW R nineT Urban G/S

Dacht je dat enkel Ducati goed is in variaties verzinnen van hun Scrambler? Bij BMW kennen ze er met hun R nineT ook wat van. Naast de standaard, de Scrambler, de Racer en de Pure onthulden de Duitsers in Milaan de misschien wel lekkerste R nineT: de Urban G/S. Visueel een dikke knipoog naar de legendarische 80 G/S, maar of je met de T evenveel offroadterrein de baas kan is zeer de vraag. Die Urban in de naam staat er wellicht niet voor niets.

bmw-r-1200-gs-rallye-eicma2016

BMW R 1200 GS Rallye

De R 1200 GS kreeg door de Euro 4-vereisten niet enkel een motorische update, ook visueel en optioneel zijn er veranderingen. Bovendien kan je naast de standaard GS kiezen voor twee varianten: de Exclusive en de Rallye. Die laatste mikt 100% op offroadavontuur met onder meer een stijvere ophanging, langere veerpoten en grotere veerwegen. En z’n blauwe kleurstelling ziet er fantastisch uit. Nu nog de nieuwe Adventure.

triumph-street-scrambler-eicma2016

Triumph Street Scrambler

De Scrambler was het enige model uit hun Classics gamma van Triumph dat nog met een ouder motorblok rondliep. Dat Triumph met een update ging uitpakken, zat eraan te komen. Het wordt de Triumph Street Scrambler. Gebaseerd op de Street Twin, maar dan volgehangen met stijlvol fraais dat ‘m lekker stoer doet ogen. Net als bij de BMW R nineT Scrambler en de diverse Ducati Scramblers kan je afvragen hoe geschikt deze motor is voor modder, zand, stenen en putten, maar de meeste kopers van deze modellen vallen in de eerste plaats voor de looks en niet voor de eventuele offroadcapaciteiten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.