Je eerste motor kiezen in 6 stappen

De voorbije maanden glijdt er af en toe een vraag van een pas beginnende motard in m’n mailbox. Of ik geen tips heb om een eerste motor te kiezen. Voer voor een blogpostje.

Stap 1: Bepaal je budget

Voor je begint te zoeken: check je financiën. Hou er rekening mee dat je niet enkel een motor zal kopen. Je uitrusting (helm, handschoenen, motorpak …) kost ook een flinke duit. Vergeet daarnaast niet dat je jaarlijks verzekering en wegentaks moet betalen.

Ook een flinke hap uit je spaarvarken eens je aan het rijden bent: onderhoud. Al kunnen die kosten sterk variëren: doe je het onderhoud zelf, kies je voor een lokale motorshop of ga je naar een officiële dealer?

Je kan er hoe dan ook niet onderuit dat je af en toe dingen als nieuwe banden of een nieuwe ketting moet aanschaffen.

eerste-motor-kiezen

Stap 2: Kies voor tweedehands

Tenzij je bankrekening teveel vetrollen heeft, moet je gewoon voor een tweedehandsmotor kiezen. Daarvoor zijn verschillende argumenten:
– Prijs.
– Het is je eerste motor en je weet eigenlijk nog niet wat je leuk vindt, dus geen ramp als je keuze toch niet te best blijkt.
– Gezien je een beginneling bent is de kans vrij groot dat je motor op een gegeven moment tegen de vlakte zal gaan. Dat doe je liever met een tweedehands exemplaar.

Stap 3: Bepaal wat je wil

Als beginnende motard heb je weinig tot geen ervaring met diverse types motoren. Je eerste motor kiezen is dus enigszins nattevingerwerk. Toch kan je rekening houden met een aantal zaken, zodat je een doordachte keuze maakt:

– Kies geen te zware motor (zowel op vlak van gewicht als van cc’s). Met een makkelijk wendbare en beheersbare motor krijg je snel meer vertrouwen. Vooral als je rijlessen en/of -examens gaat doen met je motor, is wendbaarheid een belangrijk criterium. Een allroad is hiervoor doorgaans een prima keuze. Een BMW S 1000 RR is opwindend, maar ik heb er al twee keer een motorinstructeur mee zien sukkelen om achtjes te draaien. Dan neemt de opwinding snel af.

– Waarvoor ga je je motor gebruiken? Moet hij enkel dienen voor plezierritjes tijdens het weekend? Ben je van plan lange afstanden woonwerkverkeer te doen? Op circuits gaan scheuren? Een lidkaart van de Hell’s Angels bemachtigen? Zoek het type dat het best bij je gebruik aansluit.

Weet je wat je wil? Maak dan een lijstje met modellen die aanmerking komen.

Je smaak zal op een gegeven moment ook iets in de pap willen brokken, maar probeer je hier niet door te laten leiden. Tenzij je alleen maar naar terrasjes wil rijden om dan vanuit je stoel naar je motor te liggen gapen. Mijn eigen BMW F 650 GS vind ik nog altijd geen sexy beest, maar hij bleek wel een prima keuze voor mijn gebruik.

eerste-motor-tips

Stap 4: Van longlist naar shortlist

Nu begint het echte zoekwerk. Neem je lijstje met modellen en begin tweedehandssites af te schuimen: 2dehands.be, Kapaza en consoorten, maar ook de websites van dealers en de occasiepagina op de sites van motormerken. Je kan zelfs in het buitenland zoeken, in Duitsland is de markt (en dus het tweedehandsaanbod) bijvoorbeeld stukken groter. Kijk ’s op autoscout24.de.

Maak een longlist van aangeboden motoren die interessant zijn (haal desnoods je Excel-skills boven) en noteer bij elk exemplaar de belangrijkste kenmerken zodat je gemakkelijker kan vergelijken (model, prijs, bouwjaar, kilometerstand, staat, opties). Ook interessant: krijg je garantie? Hoe zijn de banden eraan toe? Wanneer heeft hij z’n laatste onderhoud gehad? Is het een btw-motor (interessant voor de zelfstandigen onder ons)?

Dun nu je longlist uit. Welke motoren zijn voor jou écht interessant? De kilometerstand is bijvoorbeeld minder van belang als je de motor niet dagelijks voor woonwerkverkeer gebruikt. Sommige opties vind je misschien een must, hoewel je ze misschien voor een prijsje ook zelf kan opsnorren. Vergelijk de prijzen, en bepaal of de vraagprijzen goed zitten. Zo weet je of je nog veel of weinig kan afpingelen en heb je argumenten voor een prijsverlaging.

Stap 5: Check it out

Je shortlist is klaar en waarschijnlijk heb je al je favoriet. Tijd voor een bezoekje. Neem een kennis mee die verstand heeft van motoren voor een second opinion. Of schuim vooraf wat motorfora af en kijk/vraag of er vaak terugkomende mankementen zijn bij jouw first choice.

Bekijk ter plaatse de motor goed, stel alle vragen die je hebt. Zijn de onderhoudsbeurten altijd op tijd gebeurd? Door wie? Werd er ’s winters met de motor gereden en kan je hiervan zoutsporen zien? Ziet de verkoper eruit als een racer of een gezapige motard?

Vraag ook om een proefritje. Als je met een L rijdt, is de kans klein dat de verkoper je op zijn motor laat springen, dus zorg dat die kennis een motorrijbewijs bezit.

Bevalt de motor je, onderhandel dan over de prijs (tenzij het al een koopje is natuurlijk). Haal argumenten boven die steek houden. Je kan bijvoorbeeld vergelijken met identieke motoren die te koop staan. Hebben die minder km’s, meer opties of een (langere) garantie voor dezelfde prijs, dan heb je goed onderhandelingsgerief. De vraag is natuurlijk of de verkoper wil plooien.

Is het een motor zonder garantie, probeer dan toch wat garantie los te peuteren. Zelfs als het om een particuliere verkoop gaat. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat de verkoper herstellingen (uitgezonderd slijtage en onderhoud) op zich neemt binnen de drie maanden na de verkoop. Zet dit op papier als de verkoop doorgaat.

Vind je dat de motor een serieuze kanshebber is, vraag dan of je een optie kan nemen van een week of een paar dagen. Zo kan je nog andere motoren gaan bekijken voor je een beslissing neemt.

advies-eerste-motor

Stap 6: Hak de knoop door

Heb je één of meerdere motoren gezien? Gevonden wat je zocht? Content over de prijs? Tijd om te beslissen. Opnieuw, probeer je te laten leiden door nuchtere argumenten. En de prijs is niet noodzakelijk de meest doorslaggevende factor. Misschien is die iets duurdere motor net wat beter uitgerust, heeft hij minder kilometers of geeft de verkoper je een beter gevoel. Weeg alle factoren rustig af en hakken maar.

Succes met je aankoop en veel plezier met je eerste motor. Gaaaaas!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.