Vanmorgen, in de file op de E40, getuige geweest van een botsing tussen een camionette en een motor. Een Honda VFR1200X Crosstourer, die ik twee minuten eerder nog had langsgelaten omdat hij iets sneller filefilterde dan ik.
Ik reed zo’n 30 meter achter ‘m toen op de linkerrijstrook plots een camionette een rijstrook naar rechts opschoof. Zonder in z’n spiegels te kijken, anders had hij de motorrijder achter zich zeker gezien.
Licht ontwijken kon de motard nog net, maar volledig ontwijken, daarvoor zat hij er te dicht op. Boink, motard tegen de flank van de camionette. Gelukkig reed hij niet veel harder dan de camionette (ik schat respectievelijk 50 en 35 km/u), waardoor de impact niet heel groot was en de motard zich recht kon houden.
Even aan de kant gegaan om te checken of de man hulp nodig had. Lichamelijk blijkbaar weinig aan de hand. Z’n motor had wel wat schade. De plooi in het voorwiel viel het meest op.
Ik heb ‘m mijn visitekaartje gegeven voor als hij een getuige nodig had. Achteraf nog een bedank-sms van hem gekregen.
Zo’n motorongeval live zien gebeuren, dat is verschieten. En het maakt weer eens duidelijk hoe belangrijk het is niet de zot uit te hangen bij het filefilteren. Plus: een redelijke afstand tussen filefilterende motards is – zoals eerder gezegd – een must. Had ik kort achter ‘m gereden, dan had ik waarschijnlijk niet op tijd kunnen stoppen. En voor de automobilisten: spiegels en pinkers, gebruik ze!
Wakker geworden met een stramme schouder en een blauwe bovenarm, maar verder fysiek en psychisch niet verder beschadigd dan voorheen 🙂 Ik denk dat dat beest van een Crosstourer daar toch voor iets tussen zit, wauw… 30.000 km door weer en wind van en naar het werk geven je blijkbaar niet genoeg ervaring om de kosmos te beteugelen, dit moest statistisch gezien wel eens gebeuren.
Blij dus dat het dit maar was en ik snel weer (minstens even voorzichtig) de baan op kan met een gefikst fietsje. En nog blijer dat ik Jean Le Motard achter me had.
Hartelijke groeten van op de trein!
Jouw fan,
Thomas
Pingback: 2015 in cijfers | Jean Le Motard