Deze winter kocht ik een stel verwarmde handschoenen van Mobile Warming. De ergste kou hebben we intussen gehad. Tijd voor de bevindingen na een paar weken in de kou rijden, hoofdzakelijk ritten van dik 100 km, waarvan het merendeel autostrade.
Rijden met verwarmde handschoenen betekent niet dat je probleemloos een middagje aan -25°C kan rondtuffen. Bij -3°C en met de handschoenen op de hoogste temperatuur redde ik het niet. Verrekt koude vingers. Gelukkig heb ik handvatverwarming en dat werkt in combinatie met de verwarmde handschoenen een stuk beter. Handvatverwarming op maximum, handschoenen op 75% van hun vermogen en ik kon -3°C net aan. Waarmee ik bedoel: ik had geen lekker warme handen, ik had zelfs koude handen, maar ze deden net geen pijn van de kou.
Bij 4°C had ik genoeg aan de handschoenen op 75% van hun vermogen en kon de handvatverwarming uit. Ik probeerde bij dezelfde temperatuur mijn winterhandschoenen maar zelfs met maximale handvatverwarming begon ik na 15 minuten pijnlijk koude vingers te krijgen. Die verwarmde handschoenen maken dus een heel verschil.
Zet je de handschoenen op 75% dan zouden ze je ongeveer 3 uur verwarmen. Klopt bij mij perfect. Opladen duurt zo’n 5 uur en gebeurt via een lader waarmee je beide batterijen tegelijk kan laden. Ziet er wat cheap uit maar doet wat het moet doen. De batterijen zijn niet klein, maar hun formaat beïnvloedt uiteraard hoelang ze het uitzingen. Echt in de weg zitten doen ze gelukkig niet. Wel even prutsen om ze na een laadbeurt terug in de manchet te stoppen. Tip: steek eerst de zijde waar je het kabeltje inplugt in de manchet.
Verder viel het me op dat er nogal weinig “motor” aan deze handschoenen is. Gewoon stevige, lederen winterhandschoenen, amper extra beschermende delen. Qua veiligheid kan dat beter.
Over hun waterdichtheid kan ik voorlopig nog niks zeggen. Ik heb er al mee in de regen gereden, maar waterdichtheid beoordeel je niet op enkele uurtjes regenrijden.
Tot slot, wel goed om te weten dat:
– Ik handvatbescherming heb, dus mijn handen zijn sowieso al wat uit de wind gezet.
– Ik verwarmde handvatten heb, maar de ene handvatverwarming is de andere niet. Die op mijn 650 GS presteert heel wat minder dan die op een 650 GS Twin bijvoorbeeld.
– Je niet noodzakelijk even tevreden zal zijn over deze handschoenen als ik. Er spelen een aantal factoren mee zoals handvatverwarming ja of nee, handvatbescherming ja of nee, ben je een koulijder of “nen hete”?
– Ik getest heb op ritten van een dik uur, waarvan veel autostrade. Ga je een stukje cruisen aan 70 km/u op binnenwegen, dan ga je minder snel kou vatten.
– De rest van je motorkleding ook meespeelt. Ga je ’s winters in short en T-shirt de motor op, dan moet je niet verwachten dat een paar verwarmde handschoenen wonderen gaan verrichten.
Pingback: Nieuw gerief in 2016 | Jean Le Motard
Zelf rij ik nu een maand rond met de MACNA Atom. Goedbevonden tot -7°C (en geen handverwarming). Er zijn drie standen.
– Tot 5°C voldoende de handschoenen zonder bijverwarming
– Van +5 tot 0 in stand 1
– Van 0 tot -3 in stand 2
– tot -7°C op stand 3 (lagere temperaturen nog niet tegengekomen).
Dit telkens voor een rit van 45 min.
Minpuntje:
– Het duurt langer om de batterijen op te laden (zo’n 4 uur) dan je ze kan gebruiken (2 uur in hoogste stand tot 4 uur in laagste stand).
– In de laagste stand worden de duimen onvoldoende meeverwarmd.
Pingback: Test: Gerbing 12V verwarmde jas | Jean Le Motard
Pingback: Test: Gerbing G-12 verwarmde handschoenen – Jean Le Motard