Starten, da’s toch eenvoudig? Sleutel omdraaien, startknop indrukken en gaaazz. Blijkt toch niet zo simpel te zijn. Kreeg ik te horen toen ik met mijn startproblemen langsging bij drie BMW Motorrad dealers. Waar je volgens hen op moet letten bij het starten van een BMW F 650 GS mono:
Antwerp Moto Store:
“Geen gas bijgeven bij het starten, dat heeft dit type motor niet graag.”
BMW Motorrad Brussels:
“Onmiddellijk de startknop indrukken is niet goed. Wacht tot de controlelampjes gedoofd zijn. Dit geeft je motor de tijd om de nodige data te verzamelen en de injectietijd te berekenen. Druk dan de startknop in en houd die ingedrukt tot de motor op toeren is. Da’s hooguit twee seconden normaal gezien.”
Peter Motor Works:
“Klopt allemaal, maar bij moeilijk starten mag je gerust een heel klein beetje gas bijgeven.”
Gooi die drie samen, dan zou dit de correcte startprocedure moeten zijn voor een BMW F 650 GS mono:
1. Draai de contactsleutel om
2. Wacht tot de controlelampjes gedoofd zijn (watertemperatuur, benzinemeter en ABS)
3. Druk de startknop in en houd deze ingedrukt
4. Laat de startknop los als de motor op toeren is (meestal binnen 2 seconden)
5. Gaaazz
Verder moet je er uiteraard op letten dat je killswitch niet ingedrukt is en dat je zijstandaard is ingeklapt.
En bij moeilijk starten dus lichtjes gassen.
Achteraf kwam ik uit bij deze F650 Starting FAQ, die deze startprocedure staaft.
Teppichkopf heeft er ook goeie ervaringen mee: