De BMW F 650 GS is intussen een weekje een van de vaste klanten in mijn garage, tijd voor een eerste reeks bevindingen. Momenteel wat kleine ritjes gemaakt in de buurt, twee keer woon-werk gedaan (Antwerpen-Brussel) en een keer op een oefenterreintje de manoeuvres gaan oefenen.
Garage
Onze garage ligt een halve verdieping onder het straatniveau, dus moet ik de motor even de helling opduwen als ik een toertje wil gaan doen. Dat lukt net. Drooggewicht: 168 kg. Hoe doe je dat als je een zware machine hebt (genre Harley Davidson Road King die meer dan 350 kg weegt)?
Middenbok
Over de garage gesproken, en meer bepaald het stallen. Ik heb nog maar alleen de zijbok gebruikt, want de middenbok, dat lukt me niet. Op het werk een collega-motard laten proberen, lukte ‘m ook niet. Nochtans toonde de vorige eigenaar, toen ik de motor ging oppikken, zonder veel moeite hoe je ‘m op de middenbok zet. Tips welkom. Of moet ik gewoon meer spieren kweken? 🙂
Autostrade
Ik had nog niet op de autostrade gereden. Initiatiedag en rijlessen nooit boven de 90 per uur geweest. Dus tijdens een van de eerste tochtjes een stukje E19 en Antwerpse Ring gedaan. Die snelheid is toch even wennen als je gewoon bent om altijd omgeven te zijn door een blikken doos als je tegen 120 over de baan zoeft.
Maar goed, toch al twee keer naar het werk gereden en dat viel eigenlijk goed mee. Nog wat onwennig, dat wel. En het filerijden doe ik ook nog niet zo vlot als de andere commuting motards (ik ga netjes aan de kant als ik er eentje in de spiegel zie opduiken). Ik ben nog maar een beginner hè.
Comfort
Opvallend tijdens die ritten op de autostrade is hoe hard de wind invloed heeft op het lawaai dat je helm maakt. Rugwind: amper lawaai, kopwind: serieus gedaver. Misschien ‘s investeren in een hoger scherm dan het standaard BMW kuipje?
De F 650 GS is uitgerust met een draaiknop om de achtervering af te stellen. Zo kan je kiezen hoe ver je vering zakt als je op je motor gaat zitten. Stond ongeveer op het midden, maar ik vond m’n knieën net iets te hard geplooid, dus flink opgeschroefd, wat al een pak comfortabel is. Als ik ‘s ergens een tweedehands hoog zadel voor mijn motor tegenkom, misschien dat ik wel toehap.
Koffers
Nu we toch over extra accessoires bezig zijn: zijkoffers. Er zat een Givi-topkoffer op de motor toen ik ‘m kocht. M’n helm past daar net in. Maar zijkoffers zouden ook wel handig zijn als ik een uitstapje ga maken. Zoals woensdag, toen ging ik naar een concert in Hasselt. Zou handig zijn als ik mijn motorpak dan in een zijkoffer kan opbergen, want in mijn topkoffer past dat niet allemaal.
Er bestaan BMW vario zijkoffers voor de BMW F 650 GS (intussen enkel nog tweedehands), maar of ik die makkelijk vind, is de vraag natuurlijk.
Manoeuvres
Ik rij met een L rond, wat betekent dat ik op een gegeven moment mijn examen inclusief manoeuvres zal moeten gaan doen. Dus tijdens een van mijn ritjes naar het oefenterrein van de rijschool gereden.
De eerste keer met de GS en da’s toch wat anders dan die Kawasaki van de rijschool. In eerste versnelling is de GS (zonder gas te geven en met de koppeling los) een pak sneller dan de Kawasaki. Het slalommen en de achtjes draaien lukt me niet. Tenzij ik met de koppeling speel. Dus ‘t zal dat worden, of toch overwegen om met de motor van de rijschool mijn examen te doen.
Op het oefenterrein stonden ook de nieuwe markeringen getekend, want sinds 1 mei zijn de manoeuvres lichtjes gewijzigd. Er zit zelfs een volledig nieuw manoeuvre in. Zou wel eens nuttig kunnen zijn om nog een paar uurtjes rijles te volgen (specifiek manoeuvres dan) vooraleer naar het examencentrum te rijden.
Het basis gewicht van mijn trots met volle brandstof tank weegt 262 kg.
Mijn garage bevind zich 3/4 onder het “maaiveld” de enige manier om naar boven te komen is al rijdend. 😉
Om je motor op de bok te zetten gebruik je de rechter voet, die plaats je op de handel aan de bok. De handel druk je in tot deze de grond raakt en balanceer je motor recht. In een beweging rechterhand tillen en rechter voet naar beneden drukken plaats je de motor op de bok. 😉
Met je linker hand aan het stuur.
Bij het rijden boven de 80 km/u is het aan te bevelen om oordoppen te dragen.
http://motorkledingcenter.nl/Gehoorbescherming/1489
Persoonlijk heb ik oordoppen op maat laten maken.
De ervaring doe je op door te rijden,
Ik wens je veel veilige kilometers…, groet van een berijder van een Piaggip MP3
De middenboktechniek werd me zo al twee keer uitgelegd, maar het lukt niet 🙂 Zelfs niet door iemand die me het uitlegde en zelf al jaren motorervaring heeft …
Hoi. Ik heb een BMW dakar f650 met tipkoffer. Nog iets zwaarder maar ook mij lukt het bokken prima. Het is inderdaad een handigheid. Ik ben geen krachtpatser. Vele fijne km gewenst!
Je moet die motor niet uit je garage duwen….
Gewoon naar boven rijden.
Ik woonde vroeger ook in zo ’n Belle-etage woning. Heb mijn moto’s altijd naar boven gereden. Gaat vanzelf, en zeker met een GS.
Had ik ook al aan gedacht, maar er staat redelijk wat gestockeerd in de garage, dus als je dan de motor start en buitenrijdt met redelijk wat gas … is dat wel slim met die uitlaatgassen/rook/stof?
Pingback: Gekocht: BMW Vario zijkoffers | Jean Le Motard
Tracht eens met je volle gewicht op de voetsteun te gaan staan van de middenbok op het moment dat je de motor opbokt, lukt gegarandeerd. Je hebt eigenlijk niet echt veel armkracht nodig.
Wij reden indertijd met de voorloper van jouw GS in aanloop van het motorexamen. 😉
Merci voor de tip, maar intussen lukt het al 🙂
Inderdaad een kwestie van veel gewicht op de voetsteun te zetten.