De term bobber hoor je wel vaker in het cruisersegment. Harley-Davidson, Triumph en Moto Guzzi hebben er elk één in hun gamma. En met het Scout model heeft Indian er zelfs twee in huis: de Scout Bobber en de Scout Bobber Twenty. Maar wat maakt een bobber zo speciaal, en hoe rijdt zo’n ding?

Minimalist
Bobben of bobbing ontstond in de customscene van de jaren 1930. Motorfietsen werden lichter en dus sneller gemaakt door overbodige onderdelen te verwijderen: geen voorspatbord, minimalistisch achterspatbord, zo weinig mogelijk metaal of chrome.
Tegenwoordig heeft een bobber meer met looks en coolheidsfactor te maken dan met gewichtsbesparing. Dit is ook zo bij de Indian Scout Bobber. Korte spatborden, een solozadel, een laag en ver naar voren geplaatst stuur bij de Scout Bobber en een mini-apehanger bij de Scout Bobber Twenty. Beide met voorwaartse voetsteunen.

De zithouding lijkt spartaans maar als ik er even op ga zitten in de showroom lijkt het toch best comfortabel. Of ik hierover na een halve dag rijden nog hetzelfde denk, daarop komen we later terug.
Beach cruiser
Ik rij voornamelijk op naked en adventure motoren. De eerste meters op de Scout Bobber Twenty voelen dan ook vreemd aan. Voeten naar voor, armen in de lucht. In het begin moet ik vaak naar de voetsteunen zoeken, want ik vergeet telkens dat ik mijn voeten naar voor moet plaatsen. Tot ik de klik heb gemaakt. Dan voelt de houding ineens niet meer zo vreemd aan. Relaxed rijden, opschakelen, bochtje insturen. Dit rijdt heerlijk.

De Bobber Twenty weegt 261 kg, maar daar voel je tijdens het rijden of stapvoets manoeuvreren niets van. De gewichtsverdeling is laag, net zoals de zitpositie. Ondanks een wielbasis van 1576 mm, dikke voorband en lage grondspeling, kan ik de Scout vlot de bochten insturen. Doordat je zo laag bij de grond zit is de rijbeleving groter.
Krachtig en lineair doortrekken kan met het vloeistofgekoelde 1133 cc, 97 Nm en 100 pk sterke motorblok, waarbij de uitlaat je trakteert op een diepe roffel. Vaak doe ik dat niet, want bij stevig optrekken heb ik het gevoel dat ik van het kort solozadel schuif. Spijtig, want de soundtrack smaakt naar meer. Een ander zadel uit de accessoirelijst zou voor mij de pret kunnen verhogen.

De versnellingsbak is boterzacht en de koppeling licht. Ideaal in de urban omgeving waar deze bobber zich thuis voelt. Met een 298 mm enkele schijfrem vooraan moet ik vaak de achterste rem erbij nemen omdat de bijtkracht net niet genoeg is. Verontrustend? Nee. Wel iets om rekening mee te houden. Ik had liever een extra schijf gezien om meer bite te krijgen. Maar Indian koos voor een strakkere look.

Na een dik uur rijden is het tijd om even af te pauzeren. Door de zitpositie in combinatie met de korte schokdempers moet je onderrug alle oneffenheden op de weg opvangen. Kilometers malen op de Scout Bobber zie ik mezelf niet doen. Dit is vooral een motor waarmee je gezien wil worden. Cruisen door de stad. Langs de boulevard aan het strand. Open helm en Ray Ban’s op. Het hele Sons Of Anarchy gevoel komt me naar boven (al reden die op Harley’s).

De afwerking van deze Indian is gewoonweg subliem. Nergens een loshangend kabeltje te vinden. Op verschillende onderdelen zijn prachtige logo’s en gravures aangebracht. De twee lang uitgestrekte uitlaten zien er cool uit. De analoge snelheidsmeter heeft een digitaal schermpje met triptellers, versnellingsindicator en benzinemeter dat je kan bedienen vanop het stuur. Het geheel ziet er premium uit en dat geldt ook voor zijn prijskaartje: 15.290 euro (BE) / 17.890 euro (NL).

Conclusie
De Indian Scout Bobber Twenty brengt je naar de essentie van het motorrijden: zorgeloos genieten. Het is zo’n motor die je nog even achterom doet kijken als je ervan afstapt. Of die voorbijgangers doet nagapen. Het karaktervolle blok is verfijnd. Niet wat je verwacht van de Amerikaanse V-Twin. Trekt soepel door, heeft genoeg punch onderin en dit zonder trillingen. Hij laat zich strak en vol vertrouwen rijden en zelfs in snelle bochten kan je makkelijk je lijn aanhouden. De Bobbers kun je ook eindeloos customizen, al vind ik ze in standaard uitrusting al erg geslaagd.
Pluspunten
+ Looks en afwerking
+ Krachtig en soepel blok
Minpunten
– Solozadel biedt weinig grip
– Prijs
Technische specificaties
Motor
Motortype: Liquid Cooled V-Twin
Cilinderinhoud: 1133 cc
Boring x Slag: 99mm x 73.6mm
Compressieverhouding: 10.7:1
Elektronische brandstofinjectie: Gesloten brandstofinjectie / 60 mm boring
Maximum koppel: 97 Nm (5600 rpm)
Maximum vermogen: 100 pk
Aandrijving
Primaire aandrijving: Tandwielaandrijving, Natte Koppeling
Koppeling: Natte meerplatenkoppeling
Chassis
Vering voor: Telescopische vork / 120 mm veerweg
Vering achter:Dubbele schokbreker / 51 mm veerweg
Remmen / voor: Enkele schijf / 298 mm rotor / remklauw met 2 zuigers
Remmen / Achter: Enkele schijf / 298 mm rotor / remklauw met 1 zuiger
Banden/ voor; Pirelli MT60RS 130/90B16 67H
Banden / achter: Pirelli MT60RS 150/80B16 77H
Wielen: 16″ x 3.5″ & 16″x 3.5″ – Cast
Uitlaatsysteem: Gesplitste dubbele uitlaat met crossover
Afmetingen
Lengte: 2274 mm
Breedte: 926 mm
Hoogte: 1053 mm
Gewicht (Lege tank / Volle tank): 243kg / 252kg
Max. Toelaatbaar Gewicht: 449 kg
Zithoogte: 649mm
Hellingshoek 29°
Wielbasis: 1576 mm
Bodemvrijheid: 129 mm
Balhoofdhoek: 29°
Inhoud Brandstoftank: 12.5 L