Test: Triumph Speed Twin

Met de Speed Twin herintroduceert Triumph een van de meest illustere namen uit haar geschiedenis. In 1937 lanceerde Triumph de Speed Twin 5T, de eerste serie-geproduceerde 500cc parallelle twin en een voorbeeld voor vele andere twins die zouden volgen. De “new” Speed Twin past in Triumph’s rijtje modern classics mooi tussen de Street Twin en de Thruxton. De looks hebben ze duidelijk afgekeken van de Street Twin, voor de prestaties is Triumph gaan shoppen bij de Thruxton. Het resultaat moest een moderne retro motorfiets worden met de stuurkwaliteiten van een naked. Is ze dat ook gelukt?

Met de looks zit het goed. Wat een beauty! De Speed Twin oogt even klassiek als de Street Twin maar kan zijn sportieve ambities niet verstoppen: gewicht op de neus, licht naar voor gekantelde tank, hoge kont. Na nog wat beter gekeken te hebben kan ik het kwijlen maar moeilijk onderdrukken.

Het prachtige blok, met de cilinders langs alle kanten mooi zichtbaar, de ononderbroken uitlaten, de geborstelde aluminium onderdelen, en die paintjob! Al vind ik de Korosi rode mooier dan de Storm grijze die ik meekreeg. De kwaliteit van de gebruikte materialen, de afwerkingsgraad en het oog voor detail zijn van een ongezien hoog niveau. Nergens zit er iets in de weg, geen kabeltje loopt fout. Klasse.

Het dashboard is een mix tussen analoge snelheidsmeter en dito toerenteller, en digitale schermpjes waarin je tripmeters, benzinemeter en gekozen modus kan aflezen. De meters lichten ontzettend mooi op in het donker. Ook het voorste LED-licht is een designstatement, met een halve cirkelvormige DRL waarin het Triumph logo verwerkt zit. De bar-end spiegels vind ik dan weer niet passen bij de rest van de motor. Ze trillen op de Speed Twin in ieder geval minder dan op de Street Triple RS.

De Speed Twin kreeg de 1200 cc Bonneville HP twin motor van de Thruxton. Die “HP” staat voor High Power. Er is ook een HT ofwel High Torque versie van de 1200 cc Bonneville twin die gebruikt wordt in de T120, Bobber en Speedmaster.

Voor de Speed Twin werd het Thruxton-blok op verschillende punten gewijzigd en vooral lichter gemaakt. Hiervoor werden onder andere de engine covers aangepast en het kleppendeksel uit magnesium gemaakt. Nog meer gewicht werd bespaard met gegoten aluminium wielen en een lichter frame. Daardoor weegt de Speed Twin maar liefst 10 kilo minder dan de Thruxton en zelfs 2 kg minder dan de 900 cc metende Street Twin.

Standaard gemonteerde Pirelli Diablo Rosso III banden, Brembo stoppers vooraan en een boel elektronische hulpmiddelen moeten het sportieve karakter onderstrepen. De KYB vering is, op de veervoorspanning achteraan na, niet instelbaar.

Wanneer ik op de Speed Twin ga zitten ben ik verbaasd. “Is dit echt een 1200 cc? Zo smal!”. De zitpositie is relaxed, de voetsteuntjes staan ver genoeg naar voren en het stuur ligt prettig in de hand. Het zadel is vlak en laat je makkelijk verzitten. De smalle tank kan je goed omsluiten met je benen, wat zorgt voor veel contact en gevoel met de motor.

Dat het wel degelijk een 1200 cc is, met 97 pk en 112 Nm koppel, laat zich voelen. Acceleraties zijn vinnig en de twin trekt zich vlot door zijn toerenbereik. Daarbij komt een heerlijk diep twingeluid uit de conische pijpen. Bij terugschakelen rochelt en popt hij. Lekker!

Er is altijd een berg koppel voorhanden, maar dan moet je wel boven de 3000 toeren per minuut zitten. Daaronder reageert hij een beetje afwezig en bokt hij. Voor de rest trilt hij karaktervol zonder dat het ooit stoort.

Eenmaal het tempo er in zit merk je hoe makkelijk deze Speed Twin rijdt. Alles gaat als vanzelf. Je kan er superontspannen hard mee gaan. De geometrie vraagt een beetje input bij het bochtenwerk maar de Speed volgt gedecideerd de gekozen lijn. Als het echt hard gaat lijkt de voorkant een beetje te zacht afgeveerd en zoals gezegd: vering instellen kan niet.

Snel rijden gaat oh zo makkelijk, vertragen eveneens. De remmen zijn erg goed doseerbaar, zonder agressief te bijten. De achterrem in het bijzonder verdient een vermelding: die zorgt voor veel vertraging. Dat is handig als je bijvoorbeeld rustig gaat paraderen in de stad. De Speed Twin is zo mooi dat je er af en toe wilt mee gaan opscheppen, toch?

Dankzij die goeie achterrem kan je rechterhand zich volledig concentreren op de gasdosering. En dat is nodig. De on/off reacties op het gas bij lage snelheden zijn zo hevig dat ik de koppeling er veel vaker bijneem dan ik zou willen. Gelukkig kan dat makkelijk want de bekrachtigde koppeling is licht en precies. Maar ik had liever rustig kunnen boemelen aan lage snelheden zonder de koppeling te (moeten) gebruiken. Het helpt om in de stad voor de modus Rain te kiezen, maar verdwijnen doet de on/off reactie nooit.

Besluit

De Triumph Speed Twin is anno 2019 een orgastisch mooie motor geworden. De afwerkingsgraad is ongezien hoog en er werd ontzettend veel aandacht aan details gegeven. Hij stuurt inderdaad als een naked, zoals Triumph wilde. Alles op de Speed Twin gaat vanzelf, behalve traag rijden. Dan stoort de on/off reactie op het gas behoorlijk.

Fotografie: Kenny V.H.

Pluspunten

+ Mooi!
+ Ongezien hoge afwerkingsgraad
+ Rijden op de Speed Twin gaat als vanzelf

Minpunten

– On/off gasreactie bij lage snelheden
– Zadel niet heel comfortabel voor langere ritten

Technische specificaties

Motor en transmissie
Type: Vloeistofgekoeld, 8 kleppen, SOHC, parallelle tweecilinder met een krukhoek van 270°
Inhoud: 1200 cc
Boring: 97.6 mm
Slag: 80 mm
Compressieverhouding: 11.0 :1
Max. vermogen: 97PK (72Kw) @ 7650 tpm
Max. koppel: 112Nm @ 4950 tpm
Systeem: Multipoint sequentiële elektronische brandstofinjectie
Uitlaat: Geborsteld 2-in-2 uitlaatsysteem met dubbele dempers
Eindaandrijving: O-ring ketting
Koppeling: Natte multiplaat koppeling, kabelbediend
Versnellingsbak: 6 versnellingen

Frame

Frame: Stalen buizen wiegframe
Swingarm: Stalen buizen, tweezijdig
Voorband: Gegoten aluminiumlegering, multi-spaak 17 X 3.5 in
Achterwiel: Gegoten aluminiumlegering, multi-spaak 17 x 5.0 in
Voorband: 120/70 ZR17
Achterband: 160/60 ZR17
Voorvering: 41 mm cartridge vork, 120 mm veerweg
Achterwielophanging: Twin shock met verstelbare veerspanning, 120mm veerweg
Front Brakes: Dubbele 305 mm schijven, vaste Brembo 4-zuiger remklauw, ABS
Rear Brakes: Enkele 220 mm schijf, zwevende Nissin 2-zuiger remklauw, ABS
Instrumentendisplay en -functies: Multifunctioneel LCD dashboard met analoge snelheidsmeter,analoge toerenteller, km-stand, versnellingsindicator, brandstofmeter, actieradius indicatie, onderhoudsmelding, klok, tripmeter, scroll en mode knoppen op het stuur, handvatverwarming voorbereid, brandstofverbruik, traction control status en gas modus. TPMS voorbereid.

Afmetingen en gewichten

Breedte stuur: 760 mm
Hoogte zonder spiegels: 1110 mm
Zadelhoogte: 807 mm
Wielbasis: 1430 mm
Vorksprong: 22.8 º
Naloop : 93.5 mm
Dry Weight: 196 kg
Tankinhoud: 14.5 L

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.