Wat doen de Alpenridders als ze een hoop plannen hebben beraamd? Nog iets anders bedenken natuurlijk. Dus wij met vijf, plus Shih (die meeging op trialcursus) en Fabien, naar de doorgedreven offroadtraining van de BMW GS Riding Academy.
Een doorgedreven training, da’s al wat steviger dan de basistraining. En dat mocht ook. We hebben allemaal op z’n minst een basiscursus gevolgd en de Alpenridders heten natuurlijk niet voor niks zo. Je kan deze training volgen met je eigen motor of met een huurmotor. Hoewel de site van de GS Riding Academy het niet expliciet vermeldt, hoeft die eigen motor geen GS te zijn. En als huurmotoren zijn uiteraard enkel GS’en in de aanbieding.
Johann, Tony, Fabien en ik zouden de cursus met onze eigen GS volgen. Karel, Shih en Jan F speelden liever op veilig en huurden. Tot mijn dealer lastminute slecht nieuws bracht: de herstelling van mijn GS liep onverwacht uit. Gelukkig kon ik op het nippertje nog een 1200 GS Rallye huren bij de GS Riding Academy. En dat kwam eigenlijk best goed uit. Want nadat BMW Belux me vorig jaar geen zegen wou geven om tijdens mijn 1200 GS Rallye testweek offroad te gaan, ging het er nu toch van komen.
Deze training gaat door in de buurt van Vielsalm. Daarom besloten we de avond vooraf al naar de Ardennen af te zakken en op een camping in de buurt te overnachten. Ook Tom, de BMW Certified Offroad Instructor van de BMW GS Riding Academy, vond dat geen slecht idee en sloot aan. Enkel Fabien zou de volgende dag rechtstreeks naar de startplek rijden.
Oefeningen op het offroadparcours
Klokslag 9 uur stonden we in Vielsalm. Geen Fabien te bespeuren. Na een snel telefoontje bleek dat hij zich van dag had vergist, maar hij zou nog snel op z’n motor springen. Wij begonnen intussen aan de training. Tom op kop, zes Beemers erachteraan.
Na een paar km asfalt: de eerste strook onverhard. Direct een stevig, redelijk rotsig klimmetje dat kon tellen qua intro. Wat ook onmiddellijk opviel: de 1200 GS. Tijdens mijn testweek ervaarde ik hoe stabiel, uitgebalanceerd en controleerbaar hij aanvoelt, ook aan kruipsnelheden. Dat gevoel kwam meteen terug op die eerste meters offroad: de Rallye lijkt onmogelijk uit zijn lood te slaan.
Even later bereikten we een offroadcircuit: een lus met een variatie aan heuveltjes. Hier zouden we de rest van de voormiddag spenderen aan technische oefeningen.
Tom had de vorige avond gepolst hoe het zat met onze offroadervaring en kennis van de diverse offroadtechnieken. Omdat we daarop nogal bescheiden reageerden, nam Tom het zekere voor het onzekere en startte hij met een snelle herhaling van de basics. Positie op de motor, kijktechniek, counterbalancing, dat soort dingen. Eigenlijk niks dat we nog niet kenden, maar bij niet iedereen zaten alle details nog vers in het geheugen.
Daarna was het tijd voor de eerste praktijkoefening: bergop en bergaf rijden. Tom legde de techniek zorgvuldig uit, demonstreerde een paar keer, en ging dan boven op een heuvel staan zodat hij kon bijsturen waar nodig. We deden de oefening allemaal een paar keer en gingen dan verder met variaties: uitwijken voor een obstakel bij het bergaf rijden, een sprongetje maken op de heuvel. Eens we dat min of meer onder de knie hadden, reden we de offroadlus. Een aaneenrijging van kleine heuveltjes, iets steilere klimmen, twee snelle kombochten, een venijnige streep modder en een zanderig stukje. Plezant parcours!
Noodremmen en stofhappen
Het volgende onderdeel focuste op valpartijen. We zagen drie manieren om een omgevallen motor recht te zetten, Tom demonstreerde hoe je op een helling een liggende motor weer op z’n poten krijgt, en tot slot toonde hij hoe je op een bergop rechtsomkeer kan maken. We legden onze motoren allemaal op de grond en probeerden zelf de Duitse en de Amerikaanse manier om de motor recht te zetten. Daarna deden we de rechtsomkeer bergop. Niet moeilijk, als je weet wat je moet doen tenminste.
Vervolgens: de noodstop op gravel. Opnieuw gaf Tom eerst een grondig woordje uitleg en showde daarna de diverse oefeningen van dit onderdeel. Een voor een deden we een aantal noodstops waarbij Tom zich opstelde om zoveel mogelijk stof te happen en – belangrijker – feedback te kunnen geven. Tijdens de training van de Triumph Adventure Experience had ik al geoefend op het voorzichtig toucheren van de voorrem en dat kwam hier goed van pas.
Dat ik niet op m’n eigen motor reed, was ik raar genoeg al helemaal vergeten. Offroad draaien, keren en manoeuvreren met de 1200 GS Rallye gaat opvallend makkelijk en nauwkeurig. Daar heeft z’n lage zwaartepunt zeker iets mee te maken. En rechtop staan voelt heel natuurlijk aan. Meerdere niet-1200 GS-eigenaars waren het roerend met me eens, wat een fantastische motor is dit!
Intussen was Fabien aangekomen. Nog even met z’n allen een paar rondjes over het parcours en dan via een korte gemixte route terug naar Vielsalm om te lunchen op een zonovergoten terras.
Modderduiken
Voor de namiddag had Tom een route klaargestoomd. Die had hij een klein weekje eerder nog geprospecteerd en lag er toen pittig bij, onder meer door een reeks zware modderzones. Maar sinds z’n prospectierit hadden enkele dagen lentezon de route danig vergemakkelijkt. Het grootste stuk van het parcours lag er droog en soms zelfs stoffig bij.
Als het toch even moeilijk werd, aarzelde Tom niet om snel van z’n GS te springen en instructies te geven. Ver kijken, constante gas en tractie houden was de meest gehoorde feedback.
Helemaal moddervrij was nochtans de namiddagrit niet. Maar de paar stukjes modder die er nog in zaten waren vrij eenvoudig te omzeilen of te doorploeteren. Behalve voor Shih, zijn velletje zegt blijkbaar nooit nee tegen een modderkuur.
Wat verderop passeerden we vlak langs de Ourthe. Snel een badje nemen, dacht Shih.
Even later zaten we op het terras van de brouwerij van La Chouffe, waarna het over bochtenrijk asfalt terugging naar de camping. Aankomst omstreeks 18u30. Een lange dag die resulteerde in niets dan lachende gezichten.
Even vergelijken
De doorgedreven offroadtraining van de BMW GS Riding Academy is intussen de derde allroadtraining voor gevorderden die ik volg, na die van Endurofun en de Triumph Adventure Experience (hoewel die laatste vooral een proevertje was).
Bij Endurofun bestaat de training uit een rit met af en toe een stop voor een oefening. De Triumph Adventure Experience zit aan het andere uiterste: hier blijf je een hele dag op hetzelfde terrein en staat een heel arsenaal aan rijtechnische oefeningen op het programma. De training van de BMW GS Riding Academy zit qua insteek tussen de twee andere in: voormiddag oefeningen op een terrein, namiddag een rit.
Moeilijkheidsgraad
Qua moeilijkheidsgraad hebben de weergoden ongetwijfeld veel in de pap te brokken. Een regenweek versus vijf dagen blakende zon voor je trainingsdag: een wereld van verschil voor het terrein dat je voor de wielen krijgt.
Tijdens deze doorgedreven offroadtraining van de BMW GS Riding Academy mocht van mij de algemene moeilijkheidsgraad iets hoger liggen. De zonnige dagen vooraf hadden allicht voor vriendelijke omstandigheden gezorgd. Daarnaast vermoed ik dat Tom rekening hield met de doorsnee kennis en techniek van de groep. Iets waar je uiteraard moeilijk over kan klagen.
Ook het tempo tijdens de rit lag voor mij iets te laag. Maar voor de groep in z’n geheel zat het volgens mij wel goed, want ook de iets tragere jongens konden steeds goed mee. Naar het einde van de rit toe joeg Tom het tempo de hoogte in, zonder de groep daardoor zwaar uit mekaar te trekken. Om maar te zeggen: er was progressie.
Wie op zoek is naar de meest veeleisende cursus moet volgens mij naar de Triumph Adventure Experience. Dat was alleszins de cursus die voor mij de lat het hoogst legde.
Uitleg
Qua uitleg scoort de BMW GS Riding Academy even goeie punten als de Triumph Adventure Experience: beide nemen hun tijd om alles grondig uit te leggen. Tom werkt met iets grotere groepen (bij de Triumph Adventure Experience maximaal 5 per instructeur), maar hij doet z’n best om voldoende individuele feedback te geven. En tijdens de rit komt het er toch vooral op aan om zelf met de bijgebrachte bagage aan de slag te gaan.
Prijs
Endurofun is met 135 euro de goedkoopste, terwijl de BMW GS Riding Academy en de Triumph Adventure Experience beide 150 euro aanrekenen.
Zowel bij de BMW GS Riding Academy als bij de Triumph Adventure Experience kan je motoren huren. De BMW GS Riding Academy vraagt 150 euro voor een 1200 GS of GSA, en 125 euro voor een 700 of 800 GS. De Triumph Adventure Experience telt 140 euro voor een Tiger 1200 en 120 euro voor een Tiger 800 of Street Scrambler. Bij beide geldt dat een krasje niet wordt aangerekend, maar voor grotere schade lopen de zaken uiteen: bij de BMW GS Riding Academy luidt het principe “potje breken is potje betalen”, bij de Triumph Adventure Experience is er een franchise van 500 euro, waardoor je redelijk safe zit.
Laat het duidelijk zijn dat je bij de BMW GS Riding Academy veel waar voor je geld krijgt: een heel lange dag (wij waren van 9 tot 18u30 onderweg, bij Endurofun duurde de dag 4 uur minder), je krijgt ‘s middags een warme lunch (als het weer meezit, op een terrasje in de zon), de begeleiding is zeer degelijk en de omgeving is zonder twijfel de knapste van de drie cursussen.
Update 23/5/’18: Shih maakte een fijne aftermovie. Enjoy!
Update 6/4/’19: De BMW GS Riding Academy is van naam veranderd en heet voortaan Backtrail.
(foto’s: Jan F, Shih, BMW GS Riding Academy, Jean Le Motard)
Pingback: Test: BMW R 1200 GS Rallye – Jean Le Motard