Offroad met de Triumph Adventure Experience

Offroad rijden met allroads zit al een paar jaar in de lift. Nochtans ziet de overgrote meerderheid van de adventurebikes nooit iets anders dan asfalt. En als je dan ’s deelneemt aan een allroadrit, dan zijn de motoren van Duitse makelij doorgaans in de meerderheid.

Triumph wil daarom het offroadkarakter van z’n allroads meer profileren. Dat de Triumph allroads ook op onverhard hun mannetje staan, mocht ik zelf al ervaren met de Tiger 800 in de Alpen. Om meer Tiger- en Scrambler-rijders zover te krijgen om ook eens te proeven van offroad rijden, start Triumph dit jaar met de Triumph Adventure Experience.

De Triumph Adventure Experience biedt dagopleidingen aan op drie plaatsen in de Benelux, telkens in samenwerking met een lokale partner: Motokhana in Vlaanderen, de Richard Hubin Racing School voor de Waalse klanten en Experience Island in Nederland.

Er zitten drie opleidingen in het aanbod: basis, gevorderd en slip & drift. Die kosten 150 euro inclusief lunch. Deelnemen kan met je eigen motor en dat moet – opmerkelijk! – niet per se een Triumph zijn. Een motor huren kan ook. Triumph voorziet hiervoor de Tiger 1200 (140 euro voor een dag), Tiger 800 en Street Scrambler (beide 120 euro voor een dag). Als je huurmotor schade zou oplopen, dan zorgt het franchisebedrag van 500 euro ervoor dat de schade in je portemonnee beperkt blijft.

Triumph nodigde me uit op de persdag van de Triumph Adventure Experience. In één dag zouden we kennismaken met enkele facetten van de verschillende opleidingen, en dat op een Triumph allroad naar keuze. Place to be: Circuit Zolder, waar Motokhana over een mooi offroadterrein beschikt.

Motokhana kiest ervoor – net als de andere twee Triumph Adventure Experience opleidingscentra – om maximaal 5 deelnemers per instructeur toe te laten. Dat kleine aantal komt de persoonlijke begeleiding uiteraard alleen maar ten goede.

Bert en Jeroen, de twee Motokhana instructeurs die onze groep begeleidden, werken doorheen de dag altijd volgens hetzelfde principe. Eerst leggen ze een oefening rustig en duidelijk uit, daarna demonstreren ze de oefening, en aansluitend ga je zelf aan de slag. De instructeurs staan continu paraat om feedback te geven. Na elke oefening maak je in groep een kort ritje over het terrein. Hierin worden alle technieken verwerkt die je tot dan toe in de aparte oefeningen voorgeschoteld kreeg.

Ik heb al een paar keer offroadcursussen gevolgd, en zoals ik had verwacht probeert Motokhana met z’n oefeningen het warm water niet opnieuw uit te vinden. Sta- en kijktechniek, het spel met koppeling, gas en rem, achtjes draaien op diverse ondergronden, stopoefeningen met en zonder ABS, manoeuvres op hellingen, enzovoort, het zijn klassiekers die elke offroadopleiding je zal serveren. En da’s natuurlijk logisch.

Maar wat wél anders en bijzonder praktisch is, is het terrein. Waar je bij andere opleidingen meestal ritten doet en je onderweg stops inlast voor een stukje techniek en een oefening, blijf je bij deze opleidingen de hele dag op hetzelfde terrein. Gevolg: een veel intensievere dag, waarbij veel meer oefeningen aan mekaar gerijgd kunnen worden, en waarbij je ook veel meer tijd hebt om de diverse oefeningen te herhalen tot je ze onder de knie hebt. Qua efficiëntie dus ronduit top.

Qua moeilijkheidsgraad reikt het terrein van makkelijk tot moeilijk. In de voormiddag reed ik met een Triumph Street Scrambler (op Heidenau K60 Scout) en waren de oefeningen van de basiscursus voor mijn kunde nog zeer goed te doen. In de namiddag koos ik voor de Triumph Tiger 800 (op Pirelli Scorpion Rally STR, net als de Tiger 1200). De moeilijkheidsgraad schoot peilsnel de hoogte in en een klein valpartijtje links en rechts was niet te vermijden.

Onze groep varieerde van absolute beginners tot mannen met een berg offroadbagage, en toch bood het terrein nog steeds voor elk wat wils. Bijvoorbeeld bij het achtjes draaien op oneffen helling. Sowieso niet makkelijk, maar voor wie het niet uitdagend genoeg was, hadden Bert en Jeroen nog twee extra achtjes uitgezet waarbij de oneffenheid telkens toenam en de beschikbare ruimte afnam. Alle hens aan dek!

Rond 16 uur sloten we af. De meesten nat in zweet, allemaal met een smile op het gezicht. En dat zegt genoeg.

Besluit: Triumph biedt met z’n Triumph Adventure Experience aantrekkelijke offroadopleidingen voor allroads aan. Professionele begeleiding, veel feedback, veelzijdig terrein: zelfs voor niet-Triumph-rijders zéker het overwegen waard.

Foto’s: Thierry Dricot
Film: Charles Pacqué (camera) / Jean Le Motard (montage)

One thought on “Offroad met de Triumph Adventure Experience

  1. Pingback: Offroad in de Ardennen met BMW GS Riding Academy – Jean Le Motard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.