Top 3 favoriete testmotoren 2016

In 2016 testte ik 10 motoren (welke 10 lees je hier). Daaruit m’n favorieten kiezen is vooral een kwestie van buikgevoel. Pk’s en allerhande technologische shizzle zijn leuk, maar uiteindelijk telt vooral het gevoel dat de motor je geeft. Hoe breed is de smile op je smoel? Hoe goed voel je je erop? Hoe ongeduldig ben je om je volgende rit te maken? Lekker subjectief dus. Mijn persoonlijke top 3 van dit jaar:

3. Yamaha MT-10

De Yamaha MT-10 ziet er een agressief beest uit, en dat is hij ook. 160 pk en 111 Nm lieger er niet om. Samen met een uitstekend rijwielgedeelte en puik stuurgedrag staat dat garant voor bergen fun. Bovendien laat dit beest zich ook makkelijk temmen – in druk stadsverkeer bijvoorbeeld – én biedt hij genoeg comfort om ook langere ritten verteerbaar te houden. Meer allround dan je op het eerste zicht zou denken dus.

Lees hier het testverslag van de Yamaha MT-10.

yamaha-mt-10

2. BMW S 1000 R / BMW S 1000 RR

De BMW S 1000 R en de Yamaha MT-10 zijn erg aan mekaar gewaagd. Kiezen tussen deze twee is een kwestie van persoonlijke smaak. En persoonlijk kies ik dan eerder voor de Duitser dan voor de Jap. Doorslaggevende argumenten: de voortreffelijke remmen, de supercontroleerbare, ultraverfijnde e-gas, het nog meer prestatiegerichte karakter, de funmultiplicerende quickshifter (Pro-versie vanaf 2017, dus op- én afschakelen zonder ontkoppelen) … Enfin, het totaalpakket heeft net iets meer gewicht.

En dan is er nog de BMW S 1000 RR. Hoewel die nog meer te bieden heeft dan de R, is de vraag: hoeveel heb je aan die nog meer? Op het circuit vallen de verschillen sneller op, maar als je enkel op de openbare weg rijdt, is de flinke meerprijs van de RR moeilijker te rechtvaardigen. Vandaar: 2 raketten op nummer 2.

De review van de BMW S 1000 R vind je hier, en die van de S 1000 RR hier.

test-bmw-s-1000-r

1. Yamaha XSR700

75 pk en 68 Nm. De Yamaha XSR700 verbleekt tegenover bovengenoemd geweld. De recentste technologische snufjes moet je hier ook niet zoeken. En toch, en toch … als ik mijn favoriete testmotor van 2016 moet aanwijzen is het deze. Raar eigenlijk, want ik kan van de XSR700 waarschijnlijk meer minpunten opsommen dan van de andere motoren in dit lijstje samen. Onder meer z’n sound, versnellingsbak, accessoirelijst en achterrem kunnen beter. En toch, en toch … Geen andere motor gaf me zo’n goed gevoel. Op geen andere motor voelde ik me zo snel helemaal thuis. Geen andere motor voelde zo lichtvoetig, wendbaar, easy-going, toegankelijk. De XSR700 grijpt terug naar de essentie: lekker rijden, zonder teveel franjes, gewoon genieten. En dat doet hij verbluffend goed. Een topper.

Testverslag van de nummer 1? Langs hier.

yamaha-xsr700-test

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.