Motorrijders die zonder gehoorbescherming rijden? Dat snap ik niet. Zotten zijn het. Want je loopt veel kans om je gehoor permanent en onomkeerbaar te beschadigen.
Pas op, zelf heb ik ook geen propere lei. Jaren gedrumd, in verschillende groepjes gespeeld, dikwijls gerepeteerd in veel te luide repetitiekoten, veel te vaak op een podium gestaan waar versterkers en monitoren op 11 stonden. Slechts een enkele keer mét gehoorbescherming. Regelmatig in bed gekropen met fluitende oren, maar de volgende ochtend was de fluittoon weg. Dus niks aan de hand dacht ik. Tot die ene keer de fluittoon dagen bleef duren. Sindsdien spring ik een stuk voorzichtiger om met het enige paar oren dat ik heb. Altijd oordopjes in als ik naar een concert of festival ga. En op de motor ook.
Nochtans is het verleidelijk om op de motor geen oordoppen te dragen. Dat mooie motorgeluid wil je toch niet missen? En het windgeruis neem je er dan maar bij. Misschien klinkt het de eerste meters nogal luid, maar na 5 minuutjes ben je eraan gewend. Wel, net daar schuilt het gevaar. Hoe hoger de snelheid, hoe sneller je in de gevarenzone komt om je oren naar de kl*ten te helpen. En met sneller bedoel ik dus: het is slechts een kwestie van minuten vooraleer het schadelijk wordt.
Online vind je genoeg hoortests. Op deze en deze scoor ik twee keer goed. Oef. Ik draag al jaren de Alpine MotoSafe oordoppen. Dit jaar werden die vernieuwd. Vroeger had je een setje waarbij je de (harde) filters kon vervangen, zodat je uit twee niveau’s van demping kon kiezen. De nieuwe Alpine MotoSafe oordoppen hebben nu zachte filters, maar je kan ze wel niet meer wisselen.
Ik testte de voorbije weken de Alpine MotoSafe Pro. Hierin zitten twee sets motoroordoppen: de MotoSafe Tour en de MotoSafe Race oordoppen. Tour geeft gemiddelde demping, Race zware demping.
Net zoals bij de vorige versies krijg je meer dan enkel oordoppen. Een handige etui zit er ook weer bij. Minpunt: de keycord hebben ze blijkbaar afgeschaft. Vond ik handig, want zo hang je de etui makkelijk rond je nek en hoef je niet in je zakken zitten zoeken. Dus dan maar de keycord van een oudere set gerecycleerd. Ook heeft de nieuwe etui geen kleine inkeping meer om de oordoppen in vast te stoppen. Nu zitten ze los in de etui, wat ervoor zorgt dat ze soms op de grond glippen als je de etui opent. Verder zit in de verpakking: een reiningsspray en een inbrengstokje (dat ik nog nooit heb gebruikt).
Maar goed, die oordoppen. Want daar is het ‘m uiteindelijk allemaal om te doen. Ze zijn volledig gemaakt uit AlpineThermoShape. Een zacht, flexibel materiaal dat zich door de warmte van je oor aanpast aan de vorm van je gehoorgang. De vorige versie (met harde filter) vond ik al comfortabel zitten, en met de vernieuwde oordoppen is dat niet anders. Je draagt ze onder je helm zonder dat je ze voelt en de pasvorm is goed.
Ikzelf gebruik altijd de zwaarste demping. De Race oordoppen nemen heel wat windgeruis weg en maken ritten daardoor een pak aangenamer. En het is ook niet zo dat je niks meer hoort. Je motor, andere verkeersgebruikers, je navigatie … het komt allemaal nog door. Alleen gaat de volumeknop een stuk naar beneden.
Het verschil tussen de Tour en de Race oordoppen vind ik miniem. In plaats van een mindere demping zou ik persoonlijk liever een setje oordoppen erbij hebben zitten met een nog zwaardere demping. Voor lange autostraderitten bijvoorbeeld.
Wie dingen in z’n oor propt kan er niet onderuit dat je vroeg of laat geconfronteerd wordt met – hoe je vast, wansmakelijkheden coming up – oorsmeer. Natuurlijk kan je elke dag je oren proper maken (goed gek, zou ik zeggen), maar in de andere gevallen kan je niet vermijden dat op termijn je witte oordoppen lichtjes beginnen verkleuren. Jawel, in van dat smakelijke oorsmeeroranje. Je kan je oordoppen perfect reinigen met een licht sopje met wat zeep erin of met de Alpine reiningsspray. Maar op termijn – afhankelijk van hoe vaak en lang je de oordoppen gebruikt – gaan ze hoe dan ook permanent verkleuren. Dan wordt het stilaan tijd om je oordoppen te vervangen. Prijs voor de Alpine MotoSafe Pro: 24,95 euro. De MotoSafe Tour en Race zijn goedkoper: 14,95 euro (maar dan krijg je dus maar 1 set oordoppen ipv twee).
Zijn er alternatieven? Jawel hoor. Uiteraard heb je de cheap ass bouwvakkersoordopjes. Kost twee keer niks, maar de demping mist elke nuance. Je hebt daarnaast nog diverse andere merken die gelijkaardige oordoppen aanbieden. Ik heb die van Pinlock getest, maar dat was van korte duur. De pasvorm is minder goed, ze zijn minder makkelijk goed in je oor te positioneren en moeilijker om eruit te halen, en de hardcase is minder praktisch dan de etui van Alpine. Tot slot zijn er nog op maat gemaakte oordoppen. Die demping zou nog beter zijn, maar de kostprijs gaat ook al snel over de 100 euro. Dus voor wie momenteel zonder oordoppen rijdt en ‘s wil proberen wat dat geeft (niet over twijfelen!), de Alpine MotoSafe oordopjes kan ik aanbevelen.